Asuntolainan pois maksu vai sijoittaminen?
En ole mikään kummoinen sijoittaja. Joten tuskailen paljon sen ajatuksen kanssa, että nyt kun asuntolainan korko on matala, ei lainaa pitäisi maksaa kovin paljon pois, vaan sijoittaa rahat mielummin.
Itse maalaisjärjellä ajattelisin, että lainan pois makselu nyt kannattaisi. Tässä muutamia syitä:
-kun maksan pääomaa pois, ei kuukausilyhennys nouse korkojen nousun yhteydessä niin voimakkaasti
- sijoituksissa on aina riski, mutta lainanmaksu on varmuudella pois tulevista kuluista
- jos tulevia kasvaneita korkoja maksetaan sitten sijoitusten tuotoilla, niin tuotoistahan maksetaan verot, joka vähentää nettotuottoa - jos taas olisin maksanut lainaa jo pois, ei sijoituksia välttämättä tarvitsisi realisoida.
Onko tämä sijoittaminen ja velkavipuajattelu lainan maksun sijaan siis kuitenkaan tavalliselle pulliaiselle halvempaa kuin velan pois maksu? Ymmärrän sen velkavipuajattelun, jos on kyse yritystoiminnasta, mutta itsellä ei niin paljon rahaa ole sijoitettavana, että se ei tunnu niin järkevältä
Kommentit (5)
No mulla lainan korko on 0.3% ja osa rahasta lojuu tilillä jonka korko 0.5%. Indeksisijoitukset alkaen 10 vuoden takaa kuukausittain on 35-50% voitolla.
Toisaalta jos korot pompsahtais, niin ei se kk-erä meillä nouse vaan laina-aikaa tulee lisää.
Jokaisen ne on mietittävä omalle kohdalle mikä on paras vaihtoehto ja paljonko sietää riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vaikeaa löytää hyvin tuottavaa sijoituskohdetta joten itse maksan nopeutetusti lainaa pois ja samalla kerään käteispositiota jos hyvä sijoituspaikka ilmenisi.
Siis itse olen tehnyt lähes samoin ja muutamien kanssa keskustellessa saanut huutia siitä, etten selvästikään nyt ymmärrä tätä velkavipuasiaa enkä raha-asioita ylipäänsä.
Ap
Osakkeiden hinnat ovat tällä hetkellä niin korkealla, ettei välttämättä ole otollisin aika sijoittamiseen. Ennemmin maksaisin lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
No mulla lainan korko on 0.3% ja osa rahasta lojuu tilillä jonka korko 0.5%. Indeksisijoitukset alkaen 10 vuoden takaa kuukausittain on 35-50% voitolla.
Toisaalta jos korot pompsahtais, niin ei se kk-erä meillä nouse vaan laina-aikaa tulee lisää.
Jokaisen ne on mietittävä omalle kohdalle mikä on paras vaihtoehto ja paljonko sietää riskiä.
Niin, no korkoja maksaisit joka tapauksessa enemmän huolimatta siitä piteneekö laina-aika vai suureneeko lyhennys.
Itse en ole vielä päässyt iha tuollaisiin tuottoihin rahastojen kanssa, vaikka plussalla toki ollaab. Ehkä se on myös joku pinttynyt ajatus siitä, että laina pitäisi maksaa ahkerasti pois, joka takaraivossa kummittelee.
Tällä hetkellä vaikeaa löytää hyvin tuottavaa sijoituskohdetta joten itse maksan nopeutetusti lainaa pois ja samalla kerään käteispositiota jos hyvä sijoituspaikka ilmenisi.