Onko Utsjoki oikeasti vielä suomea???
On jotenkin niin outoa kun se on niin pohjoisessa että en voi pitää suomalaisena paikka kuntana.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ah, miten voikin yhdistää samaan aloitukseen kysymyksen pienestä suomalaisesta paikkakunnasta ja vielä kirjoitusvirheen? Itseasiassa vielä pilkkuvirhe siihen päälle.
Suosittelen aloittajalle ensi kesäksi kotimaan matkailua ja sitten iltasella teltassa voipi kerrata niitä äidinkielen sääntöjä. Voit vaikka kirjoitella matkapäiväkirjaa!
Olen aijemmin käynyt Ruotsissa ja Norjassa ihan pohjoisessa ja siellä oli paikka kuntia kuten kuulemma on Utsjoki mutta kun se on jäänyt niin erikoiseksi paikaksi kysyin täältä mikä paikka se oikein on. Ei tarvitse hermostua en pahalla kysynyt. Aloittaja siis.
AP kuulostaa joltain apukoululaiselta XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah, miten voikin yhdistää samaan aloitukseen kysymyksen pienestä suomalaisesta paikkakunnasta ja vielä kirjoitusvirheen? Itseasiassa vielä pilkkuvirhe siihen päälle.
Suosittelen aloittajalle ensi kesäksi kotimaan matkailua ja sitten iltasella teltassa voipi kerrata niitä äidinkielen sääntöjä. Voit vaikka kirjoitella matkapäiväkirjaa!
Olen aijemmin käynyt Ruotsissa ja Norjassa ihan pohjoisessa ja siellä oli paikka kuntia kuten kuulemma on Utsjoki mutta kun se on jäänyt niin erikoiseksi paikaksi kysyin täältä mikä paikka se oikein on. Ei tarvitse hermostua en pahalla kysynyt. Aloittaja siis.
Ajatella, Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa on paikkakuntia. Ja ajatella, että Utsjokikin on paikkakunta.
Nii siis mitä halusit kysyä? On Utsjoki Suomea, raja menee Tenojoessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa on paikkakuntia. Ja ajatella, että Utsjokikin on paikkakunta.
Nii siis mitä halusit kysyä? On Utsjoki Suomea, raja menee Tenojoessa.
Siis Ruotsalainen matka kaveri sanoi että Utsjoki on oikeasti Venäläisten omistama sotilastukikohta ja että raja menisi enemmän etelässä Lapissa. Aloittaja.
Aloittaja uskoo ennemmin ruotsalaista huuhaaukkoa ja omaa tuntemustaan, kuin faktatietoa. Aloittaja, mikähän on koulutuksesi, ihan vaan uteliaisuuttani kyselen?
Kuvat ovat ainakin komeita. Noin yleensä pohjoisesta.
Eikös se raja kulje punavuoren reunoilla.
Ja koko avaruus loppuu kehäkolmoseen.
Utsjoella sijaitsee Suomen komein kanjoni (https://yle.fi/uutiset/3-10278430) ja Turun yliopistolla on siellä toimipiste siinä missä Helsingillä on toimipisteensä Kilpisjärvellä. Utsjoen saa kuulostamaan ulkomaalaiselta, jos siitä käytetään sen saamenkielistä nimeä Ochejohka. Pari kertaa olen ollut ihailemassa kanjonia ihan omin silmin paikanpäällä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja uskoo ennemmin ruotsalaista huuhaaukkoa ja omaa tuntemustaan, kuin faktatietoa. Aloittaja, mikähän on koulutuksesi, ihan vaan uteliaisuuttani kyselen?
Olen opiskellut kaupan alaa ja valmistun kohta. Ruotsalainen kaveri tietää paljon enemmän tästä. Aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opiskellut kaupan alaa ja valmistun kohta. Ruotsalainen kaveri tietää paljon enemmän tästä. Aloittaja.
Ehkä sinun pitäisi käydä Utsjoella, niin sinulle selviäisi, että ruotsalainen kaveri on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
No sehän olisi enemmän saamelainen tuo koko pohjoisin Suomi. Jos saamelaisilla olisi oma maa, niin sehän olisi tuolla ylhäällä sisältäen osia Suomesta, Ruotsista, Norjasta jaVenäjästä. Suomi saamelaisille prkl.
Liguurit olivat varmaan muinoin samaa mieltä Välimeren rannasta Ebron ja Livornon välillä, vaan miten kävi?
Oletko kehitysvammainen? Silloin ymmärrän haluttomuutesi uskoa, että Utsjoki sijaitsee Suomessa.
Utsjoen kunnalla taitaa olla valtakunnanrajaa korkeintaan Norjan kanssa, ja nätisti sinne pääsi ihan vaan autolla ajamalla. Ja itse asiassa samalla tavalla myös rajan yli Norjan puolelle. Ei näkynyt mitään venäläisiä, paljon norjalaisia vaan ruokaostoksilla sekä suomalaisia kalastajia Tenojoella/-joessa.
Ap: Netissä on tietoa Suomen maantieteestä ja kirjastosta saa kirjoja myös.
Ota asiasta tietoa ihan itse, äläkä kysele päättömiä juttuja täältä.
Kaikki pitää nykyisin saada tarjottimella, itse ei viitsitä ottaa selkoa mistään.
Laiska olet.
En ole koskaan käynyt Vaasassa enkä tunne ketään vaasalaista. Onkohan Vaasa edes Suomessa? Tuntuu niin oudolta että olisi, se kun on niin kaukanakin täältä itärajalta.
Onhan se uskomatonta että kehäkolmosen ulkopuolella ylipäätään voi olla elämää. On siellä muutakin kuin susia ja karhuja :D
Olen aina tykännyt olla etelässä. Aloittaja.
Kaupan alan opiskelijoista on aiemminkin syntynyt tyhmä kuva eikä tämä yksi auta nyt asiaa.
Kari-Pekka Kyrö on Utsjoelta