"jos tyttärelleni laitettaisiin huntu, niin kyllä sitä vastustaisin"
Tämän päivän Hesarin juttu äärikristittyjen ajatusmaailmasta avasi silmäni sille, miten omassa todellisuudessaan he elävät. Olen itse hetero, äiti ja elän ns. ydinperheessä mieheni ja lasteni kanssa. Juttua lukiessani jäin moneen kertaan miettimään, että mitä ihmettä? Kuulemma:
- nämä uskovaiset saavat huolestuneita viestejä tavallisilta suomalaisilta, että koulussa opetetaan ehkäisyä alle 12-vuotiaille tytöille. Mitä ihmeen väärää tuossa on? Vai pitäisikö mennä Amerikan malliin, jossa ehkäisystä kerrotaan sitten, kun teinityttö raskaana?
- "joissain piireissä näyttää olevan väärin, että on perhe on isä, äiti ja lapset". Hei aikuisten oikeesti, johan sä liikut oudoissa piireissä. Taitaa tämäkin harha olla ihan omassa päässä.
- ja sitten toi otsikko. Mitä se liittyy mihinkään? Miksi kukaan haluaisi äärikristityn tyttärelle laittaa huntua päähän? Sama asia kuin minä sanosin, että jos poikani ympärileikattaisiin, niin sitä vastustaisin. Ja voisin keksiä tuhat muutakin väitettä, jolla ei olisi mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Kommentit (6)
OK. Karavaani kulkee, hesari hesaroi.
Minulla on vielä tuo laaja juttu lukematta, joten en tiedä, mitä siinä kaikkea kirjoitetaan. Jäin nyt miettimään, mitä huntua ap otsikossaan tarkoittaa. Onko kyse vihkipuvun osasta vai jostain muusta hunnusta. Jos kyse on vihkipuvun osasta, niin perinteisestihän on ajateltu, että huntu on neitsyyden merkki ja että neitsyyden jo menettäneen pitäisi tyytyä esim. johonkin hiuskoristeeseen. Kuitenkin monet naiset laittavat hunnun, vaikka eivät enää olisikaan neitsyitä, vaikka heillä olisi jo avioton lapsi tai vaikka he menisivät vihille toista tai useampaa kertaa.
Minä olen avioton lapsi, mutta äidilläni oli kyllä huntu päässä, kun avioitui. Puku sentään ei ollut valkoinen, vaan vaalea siniharmaa. Äitini sisar oli viidennellä kuulla raskaana, mutta niin vain keikkui huntu hänenkin hiuksillaan. En minä näitä ajatellut lapsena, mutta sitten myöhemmin alkoi kyllä huvittaa aika rankasti. Samoin kuin huvitti äidin ja isäpuolen häävalssi "Taikayö"! Se oli silloin muinoin suosittu valssi kuten "Metsäkukkiakin", joka olisi sanoitukseltaan ollut kenties sapivampi.
Kyllä Hesarin jutusta sai vahvasti sellaisen käsityksen, että kommentoija pelkää islamistien ottavan Suomen haltuun aivan pian - hän ei halua, että oma tytär joutuisi peittämään kasvonsa. Realismia taitaa vaan loistaa poissaolollaan, jos em. asia on kommentoijan huolilistan kärkenä.
Oli tosiaan outoja pelkoja jutun ihmisillä. Monen tausta kyllä tuntui olevan niin epävakaa, että ehkä se selittää paljon. On jäänyt koulut käymättä ja normaali lukutaito hankkimatta.
Kyllähän noi pelot kuulostaa lähinnä siltä, et mielenterveyden kanssa on ongelmia.
Huntu kuuluu vain neitsytmorsiamelle. On noloa kun kuudenteen avioliittoonsa asteleva keski-ikäinen Mirkku on verhottu huntuun.