Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ymmärtääkö ihmiset todella, kuinka paljon lapsi/lapset tuo muutoksia ja vastuuta elämään?

Vierailija
12.05.2019 |

Olen tätä monesti pohtinut, kun seuraan esimerkiksi lasta odottavia julkkiksia. Myös kaverini on todennut, että haluaa lapsen vuonna x, koska "vauvat ovat niin söpöjä". On myös sanonut että kaipaa lomaa töistä, joten saa silloin x-vuonna lomaa sieltäkin. Olen yrittänyt hänelle nätisti sanoa, että ensinnäkään et voi päättää raskautuvasi sillon ja sillon, siinä voi pahimmillaan kestää kauankin. Toiseksi, vauvan hoito voi olla hyvin raskasta ja vaikuttaa siltä ettei kaverini oikein tätä ymmärrä.

Jotekin tuntuu, että monet jotka odottavat esikoistaan, odottavat niin "ruusuista" ja seesteistä elämää. Että ymmärtävätkö ihmiset todella, paljonko lapsi muuttaa elämää? Ymmärretäänkö se, että mikään aiempi ei oikeasti palaa enää ennalleen kun lapsi tulee? Tehdäänkö lapsia liian kepein perustein?

Itsellä 2 ihanaa lasta ja päivääkään en vaihtaisi vaikka raskasta on välillä ollutkin. Silti olen aina tiedostanut sen, että lasten kanssa omat tarpeet jäävät väkisinkin (ainakin aluksi) vähemmälle.

Tällä kirjoituksella ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä, tämä oli lähinnä minun omaa pohdintaani ja mietin onko muille herännyt samoja ajatuksia.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ennen lasten hankkimista tajuakaan. Jos tajuaisi, ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon.

Vierailija
2/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärtänyt, että mies ei muuttuisi. Minulla oli lähes täydellinen mies, joka myös halusi lapsia. Lasten syntymän jälkeen minun elämäni muuttui paljon, miehen vain vähän. Näin on menty kohta 16 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutokset ja vastuun ottaminen ovat ihan normaali asia aikuisen ihmisen elämässä.

Vierailija
4/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet eivät ymmärrä. Siinä onkin yksi syy, miksi lastensuojelulla on niin paljon töitä.

Vierailija
5/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin vasta, kun lähipiirin pariskunta sai lapsen, ja pääsin seuraamaan sitä kaikkea läheltä. Omaa en sitten enää halunnutkaan.

Vierailija
6/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ennen lasten hankkimista tajuakaan. Jos tajuaisi, ihmiset olisivat kuolleet sukupuuttoon.

Tämä on kyllä totta.

Ap

Vierailija
7/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin. Media on täynnä juurikin tätä että miten rankkaa lapsien saaminen/kasvattaminen nykyään on. Sitä kuka osaa olla hyvä äiti ja miten asiat tehdään oikein. Ei ihme että syntyvyys laskee. Odotan juuri esikoista 9.kuulla raskaana ja mietin että saa nähdä selviääkö tästä hengissä kun on manattu että kotona äidillä hajoaa pää, arki on rankkaa, huolta vaan koko ajan lopun elämän. Eikö kukaan kerro mitään hyvää?! En voi muuta kuin yllättyä positiivisesti kun saan vauvani maailmaan!

Vierailija
8/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päin vastoin. Media on täynnä juurikin tätä että miten rankkaa lapsien saaminen/kasvattaminen nykyään on. Sitä kuka osaa olla hyvä äiti ja miten asiat tehdään oikein. Ei ihme että syntyvyys laskee. Odotan juuri esikoista 9.kuulla raskaana ja mietin että saa nähdä selviääkö tästä hengissä kun on manattu että kotona äidillä hajoaa pää, arki on rankkaa, huolta vaan koko ajan lopun elämän. Eikö kukaan kerro mitään hyvää?! En voi muuta kuin yllättyä positiivisesti kun saan vauvani maailmaan!

Ei kannata tehdä MITÄÄN ennakkoluuloja tai odotuksia lapsen tuloon liittyen. Tiedät mitä se on vasta, kun hän on syntynyt.

Vierailija
9/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tajuaa. Niitä kutsutaan vapaaehtoisesti lapsettomiksi.

Vierailija
10/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Media rummuttaa 24/7 miten kamalaa ja vaikeaa on lapsiperhearki ja velat riekkuvat päälle hehkuttaen kakkavaipan hajua. Minäkin odotin ties mitä kamaluutta ja mitä tuli? Tuli iloinen ja nauravainen tyllerö, joka aloi nukkua täydet unet 2kk:n ikäisenä ja on ollut muutamaa flunssaa lukuunottamatta täysin terve ja on kohta jo 5v vanha. Mistään en ole joutunut elämässäni luopumaan ja olen saanut niin valtavan paljon hyvää lisää. Ja suhde miehen kanssa lujittunut entisestään. 

Vierailija
11/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa nykyisiä "lisääntymisikäisiä" ymmärtää olla tekemättä lapsia tilanteeseen, jossa ei ole mm. henkisiä-, ja taloudellisia edellytyksiä tukea ja kannatella perhettä. Siksi nyt ollaan paniikissa ja yritetään syyllistämällä saada ihmisiä lisääntymään, että saadan lisää lampaita oravanpyörään orjiksi, tykinruoaksi kolmanteen maailmansotaan ja ilmastonmuutoksen vuoksi entistä rajummiksi yltyvien luonnonkatastrofien uhreiksi.

Vierailija
12/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapsi muuttaa elämää, kuka tänä päivänä on niin tietämätön/haluton ottamaan selvää, miten yöunista lähtien kaikki heittää kuperkeikkaa aluksi...

Odotan toista lastamme viikolla 29 ja olen onnellinen, kun kohta saan olla vuoden pois sekä fyysisesti että henkisesti raskaasta työstä. Ihanaa kun on edes teoreettinen mahdollisuus nukkua pidempään kuin neljään aamulla. Lapsiperhearki on pyörinyt tässä muutenkin stressaten ja ollen stressaamatta, koen, että vauvavuosi helpottaa elämää. 

Ja vinoilijoille pakko mainita, että toista lasta on haluttu ja yritetty muista syistä kuin stressaavan työni takia. 

Vierailija
13/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sama ilmiö pätee oikeastaan kaikkeen elämässä. opiskelu, työ, parisuhde, harrastukset, lapset ja ihmissuhteet. Kaikki on jatkuvaa muutosta ja työtä. Jos jää paikoilleen eikä kasva, ei oikeastaan elä ollenkaan. Tuntuu olevan monesti sitä että mennään sieltä mistä aita on matalin eikä ymmärretä tai haluta ymmärtää/ ottaa vastuuta omista päätöksistä/elämästä. Kaikella on hintansa, kaikella. Monesti asioihin asennoidutaan aivan liian lepsusti ja jälki onkin sen mukaista. Itse nykyään ymmärtää työnteon merkityksen ihan eri lailla kuin nuorena, työtäkin kun on monenlaista. Nykyajan ihmiset saisivat mennä itseensä ja lopettaa liikojen vaatimisen sellaisissa asioissa missä ei tarvitsisi, ja puolestaan miettiä mitkä ovat niitä oikeasti tärkeitä asioita ja olla sopivan vaativa niissäkin ja ymmärtää se että asiat tulevat pikkuhiljaa ajan kanssa, täytyy muistaa elääkin. Ei elämä saa olla suoritusta, vaikka se välillä sitäkin on.

Vierailija
14/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän. Ja siksi en ole lapsia hankkinutkaan.

Vierailija
15/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärtänyt, että mies ei muuttuisi. Minulla oli lähes täydellinen mies, joka myös halusi lapsia. Lasten syntymän jälkeen minun elämäni muuttui paljon, miehen vain vähän. Näin on menty kohta 16 v.

Olisi kannattanut puhua ennen kuin hankki lapsia.

Vierailija
16/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on aikaa jo yli 10 vuotta, oli oman lapseni vauva-aikoina. Kuukausiliite kirjoitti jostain ensikodista, jossa oli ulkoisesti menestyviä ihmisiä. Kaikella järjellä sitä kuvitteli, että perhe hoituisi kun on työurakin hoitunut.

Joo. Nämä olivat ajatelleet, että perhe, tai oikeammin lauma, saa vain uuden täysivaltaisen jäsenen. Raskausaikana oli kuviteltu, että syödään edelleen lähes joka ilta ulkona, siinä se vauva menee vaunuissa.

Vierailija
17/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut puhua ennen kuin hankki lapsia.

Tälläkin palstalla on ollut useita naisia, jotka ovat sopineet ja puhuneet asioista miestensä kanssa ennen lapsia ja mieskin on ollut myötämielinen. Sitten kun lapsi on saatu maailmaan, niin puheet ja sopimukset eivät välttämättä olekaan enää pitäneet miehen puolesta ja mies luikkii vastuutaan pakoon. Joten naiselle on jäänyt luu käteen ja koko vastuu lapsesta siinä samalla.

Eli voihan sitä sopia ja puhua etukäteen, mutta takeita siitä, että se toinen osapuoli niitä noudattaisi, ei ole.

Vierailija
18/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas luulen, että jos ihmiset tietäisi miten ihanaa se on, niin lapsia tehtäis enemmän.

Vierailija
19/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas luulen, että jos ihmiset tietäisi miten ihanaa se on, niin lapsia tehtäis enemmän.

Sano tuo niille lukuisille pikkujouluissa valittaville vanhemmille ettei heidän sovi valittaa tai hakea lohtua kerran vuodessa joltain yhdenillan lohdulta, kerta perhe-elämä on niin taivaallista. Ei mene läpi, sillä aika monet tuntuu pakenevan matkoille tai töihin tätä autuutta.

Vierailija
20/21 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin vasta, kun lähipiirin pariskunta sai lapsen, ja pääsin seuraamaan sitä kaikkea läheltä. Omaa en sitten enää halunnutkaan.

MOT