Tissuttelevat "ei me olla alkoholisteja" -vanhemmat.
Käy vähän korpeamaan tälläistä perheellistä ihmistä katsoa lapsemme kaverin perheen someen laittamia kuvia. Tulee aivan oma nuoruus vuosikymmenten takaa mieleeni ja ensimmäisen tyttöystäväni perhealbumin kuvat. Lähes jokaisessa valokuva-albumissa olleessa kuvassa oli kalja - viinapulloja. Jokaisessa joulu, uusivuosi, pääsiäis, juhannus, lomamatka yms kuvissa ihmisten lisäksi kaljaa, kaljaa, viinaa ja viinaa.
Lopputulema tästä oli ennenaikainen kuolema molemmille vanhemmille, toinen lapsista istuu vähän väliä vankilassa ja käyttää huumeita, toinen taas meni itse naimisiin alkoholistin kanssa ja hoitaa tätä juoppomiestään samalla tavalla kuin hoiti aikoinaan omia vanhempiaan.
Lapsemme kaverin vanhempien tinttaamista on lähes poikkeuksessa jokaisena viikonloppuna, viiniä aletaan ryystämään heti perjantaina töistä päästyään. Toki otetaan siideriä ja viiniä, nehän eivät ole alkoholistinmerkkejä vaan ne todelliset, oikeatjuopot kaatavat olutta ja kirkasta, halpaa viinaa itseensä. Nämä eivät ikäänkuin kestä edes normaalia arkea ilman alkoholia. Kun lapset on saatu nukkuaan niin korkataan sidukka tai vedetään puolipulloa valkkaria naamariin.
Olen itse ollut niin monessa alkoholin väärinkäytön aiheuttamassa hässäkässä mukana, että suhtaudun kovin kyynisesti nykyään aiheeseen. Itse ne hidasta itsemurhaa tekevät vanhemmat / juopot eivät herätä enään minkäänlaista hoivaviettiä tai auttamisen halua vaan haluaisin vain takoa niille päähän, että mitä tuollainen aiheuttaa lapsille. Toistaalta olen myös vakuuttunut siitä, että alkoholisimi kulkee mukana geeneissä ja lapsesta(kin) jo näkee, että tulevaisuus on kostea ja krapulainen.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee nyt tissuttelu ja humalajuominen sekaisin.
Kukaan ei ole puhunut humalajuomisesta vaan alkoholismista. Tissuttelulla ylittää suositukset nopeasti.
Tissuttelu on 1-2 annosta, juominen 3+ annosta. Suomessa ja Ruotsissa riittää myös alkoholihysteriaa yllin kyllin. Itse olen viimeksi ollut humalassa 25 vuotta sitten, mutta ilmeisesti olen alkkis, kun otan säännöllisesti sen saunakaljan.
Malliesimerkki tahallisesta väärinymmärtämisestä. Taputan päälaelle.
Kannattaa muistaa se että alkoholin kulutuksesta puhuttaessa ei ole kyse pelkästään sosiaalisista haitoista vaan kyllä alkoholinkäyttö näkyy ihan siinä juojan omassa terveydessä ja aiheuttaa vakavia riskejä sairastua esim. aivoverenkiertohäiriöön.