Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tissuttelevat "ei me olla alkoholisteja" -vanhemmat.

Vierailija
11.05.2019 |

Käy vähän korpeamaan tälläistä perheellistä ihmistä katsoa lapsemme kaverin perheen someen laittamia kuvia. Tulee aivan oma nuoruus vuosikymmenten takaa mieleeni ja ensimmäisen tyttöystäväni perhealbumin kuvat. Lähes jokaisessa valokuva-albumissa olleessa kuvassa oli kalja - viinapulloja. Jokaisessa joulu, uusivuosi, pääsiäis, juhannus, lomamatka yms kuvissa ihmisten lisäksi kaljaa, kaljaa, viinaa ja viinaa.

Lopputulema tästä oli ennenaikainen kuolema molemmille vanhemmille, toinen lapsista istuu vähän väliä vankilassa ja käyttää huumeita, toinen taas meni itse naimisiin alkoholistin kanssa ja hoitaa tätä juoppomiestään samalla tavalla kuin hoiti aikoinaan omia vanhempiaan.

Lapsemme kaverin vanhempien tinttaamista on lähes poikkeuksessa jokaisena viikonloppuna, viiniä aletaan ryystämään heti perjantaina töistä päästyään. Toki otetaan siideriä ja viiniä, nehän eivät ole alkoholistinmerkkejä vaan ne todelliset, oikeatjuopot kaatavat olutta ja kirkasta, halpaa viinaa itseensä. Nämä eivät ikäänkuin kestä edes normaalia arkea ilman alkoholia. Kun lapset on saatu nukkuaan niin korkataan sidukka tai vedetään puolipulloa valkkaria naamariin.

Olen itse ollut niin monessa alkoholin väärinkäytön aiheuttamassa hässäkässä mukana, että suhtaudun kovin kyynisesti nykyään aiheeseen. Itse ne hidasta itsemurhaa tekevät vanhemmat / juopot eivät herätä enään minkäänlaista hoivaviettiä tai auttamisen halua vaan haluaisin vain takoa niille päähän, että mitä tuollainen aiheuttaa lapsille. Toistaalta olen myös vakuuttunut siitä, että alkoholisimi kulkee mukana geeneissä ja lapsesta(kin) jo näkee, että tulevaisuus on kostea ja krapulainen.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on just tollasia! Joka viikonloppu humala ja arkena pari mut eihän tässä mitään, työt kuitenki hoidetaan ja eihän kukaan kuitenkaan juo viinaa.

Vierailija
2/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa kun lapsuudenkaverini vanhemmat olivat todella viinaanmeneviä ja siis isä heitti perheen pihalle ja oikein perinteistä turmiolan tommia ettei mitään siistiä sohvannurkassa sammaltamista. Harmittaa kaverin lasten puolesta kuinka heille tarjotaan nyt samaa, ei nyt varmaan ulos heitetä mutta sitä ryyppäämistä jatkuvasti. Kaikki viikonlopputekeminen pyörii alkoholin ympärillä eikä niin väliä vaikka lapset olisivat kotonakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Alkoholisti ei tissuttele, ja toisaalta tissuttelu ei taas haittaa mitään eikä ketään.

Vierailija
4/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua korpeaa alkkiksia enemmän ihmiset, jotka jaksaa lässyttää muiden asioista vauvapalstalla..

Vierailija
5/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo, eivät nuo mitään hienoja alkoholisteja ole, ihan tavallisia juoppoja vaan.

Vierailija
6/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans pari tuttavaperhettä, jotka juovat ”sivistyneesti”. Juu, eivät vedä raakaa viinaa ojassa, mutta viiniä, olutta, drinkkejä yms. kuluu joka viikko paljon. Viikollakin muutamana iltana pitää ottaa saunakalja (useampi kappale...) ja vähän viiniä ruoan kanssa (useampi lasi...). Viikonloppuisin tehdään drinkkejä (ihan hiton monta)... Ihan jokaiseen juhlaan pääsiäisestä lasten synttäreihin kuuluu skumpat, viinit, jälkiruokajuomat (en tiedä näiden oikeita hienoja nimiä) jne.. Heidän mielestään on tärkeää näyttää lapsille normaalia alkoholinkäyttöä. Haloo, tuo ei todellakaan ole normaalia lapsiperheessä!

Vierailija
7/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon sivistyneesti vain viiniä, mutta sitä kyllä sitten kuluukin. Onkohan syy lapsen koliikkiin...?

Vierailija
8/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juo alkoholia paljon, on toki alkoholisti. Mutta meidän suvussa alkoholi on ollut elintarvike eikä kukaan tajuaisi mitään hössöttämistä siitä. Samalla tavalla voi ottaa lasin viiniä tai maitoa illalla ja ruuan kanssa. Kannattaa muistaa, että olet vähän kuin bulimikon lapsi; meille muille karkkipussi on normaali asia,

sinulle se on oksentamista ja ahdistumista ja pelkoa. Me muut ei edes tajuta mistä puhut. Sinun traumasi ei ole meidän traumamme.

Vierailija
9/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa ja täällä oikeasti tissutellaan paljon. Vain se 1 tai 2 lasia mutta vaikka joka päivä. Lounaalla voi juoda olutta, siis työaikana. Lasten kanssa voi mennä ravintolaan ja juoda pari kolme. Elokuviin voi mennä ja ottaa oman juoman kassissa mukaan. Jne.

Ei täällä silti ole alkoholisteja, siis heitä jotka eivät voi olla ilman, sen enempää kuin muuallakaan maailmassa. En sano että tissuttelu on terveellistä tai lasten seurassa ihanteellista, mutta niin täällä eletään ja kasvetaan eikä sille mitään voi. Tuskin vanhempien viinilasillisesta iltaruoalla traumat jää?

Vierailija
10/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä menee nyt tissuttelu ja humalajuominen sekaisin.

Vierailija
11/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole puhunut humalajuomisesta vaan alkoholismista. Tissuttelulla ylittää suositukset nopeasti.

Vierailija
12/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina muistaa, että kukaan ei tiedä totuutta muista perheistä kuin siitä, jossa elää.

Näkyy somessa mitä tahansa, se ei välttämättä ole totuus. Ihmiset, jotka traumojesi takia tulkitset alkoholisteiksi, eivät sitä välttämättä ole. Samoin ne kaverisi, joiden kuvissa ei koskaan näy alkoholia, voivat olla vakavasti alkoholiriippuvaisia.

Vierailija
13/42 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta koska alkoholismiin liittyy keskeisenä piirteenä kieltäminen ja vähättely, niin aina sitä oikeaa vastausta ei saa asianosaiselta ja ulospäin nähtävät merkit todella voi antaa kuvan alkoholiongelmasta.

Merkittävää on pakonomaisuus ja se,että juominen on TÄRKEÄÄ; ilta ei tunnu kivalta ilman tai mieliala kiristyy,jos olet vaikka kylässä,jossa ei tarjoilla.

Alkoholi on hermostoon vaikuttava myrkky,joten siihen voi addiktoitua kuka tahansa,vaikka joisi pelkkää shampanjaa.

Jos määrä oikeasti pysyy yhdessä kahdessa annoksessa vuosien ajan, voi ehkä tosiaan olla,ettei riippuvuus ole kehittynyt. Alkoholistin tunnistaa myös siitä, että kun se aikoo juoda kaksi kaljaa,se juo aina kuitenkin kolme..

Vierailija
14/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole puhunut humalajuomisesta vaan alkoholismista. Tissuttelulla ylittää suositukset nopeasti.

Tissuttelu on 1-2 annosta, juominen 3+ annosta. Suomessa ja Ruotsissa riittää myös alkoholihysteriaa yllin kyllin. Itse olen viimeksi ollut humalassa 25 vuotta sitten, mutta ilmeisesti olen alkkis, kun otan säännöllisesti sen saunakaljan.

Vierailija
15/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tissuttelu on 1-2 annosta, juominen 3+ annosta. Suomessa ja Ruotsissa riittää myös alkoholihysteriaa yllin kyllin. Itse olen viimeksi ollut humalassa 25 vuotta sitten, mutta ilmeisesti olen alkkis, kun otan säännöllisesti sen saunakaljan.

Ymmärsin,että tässä oli puhe ihmisistä, jotka juovat vähän joka tilaisuudessa, ei mitään pelkkää saunakaljaa. Kun hermosto joutuu alttiiksi alkoholilla säännöllisesti, niin kyllä siitä voi kenelle tahansa hiljalleen muodostua riippuvuus,vaikka määrät olisikin pieniä.

Vierailija
16/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kolme annosta ei ole mitään humalajuomista tai alkoholismia. Haitallista terveydelle kuitenkin luultavasti. Suomalainen alkoholihysteria on käsittämätöntä. Jos vetää monta kertaa viikossa kännit, on asia oikeasti huolestuttavaa.

Vierailija
17/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsesta jo näkee, että hän on tuleva juoppo?

Vierailija
18/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin,että tässä oli puhe ihmisistä, jotka juovat vähän joka tilaisuudessa, ei mitään pelkkää saunakaljaa. Kun hermosto joutuu alttiiksi alkoholilla säännöllisesti, niin kyllä siitä voi kenelle tahansa hiljalleen muodostua riippuvuus,vaikka määrät olisikin pieniä.

Sekin on alkoholismia, että on aivan pakko saada 1-2 lasillista joka ikinen päivä, tai on tunnelma pilalla.

Ihmisillä on ihme harhaluulo, että alkoholisti vetää 2 pulloa tiukkaa viinaa päivässä. Suurin osa alkkiksista on kohtuukäyttäjiä, ja riippuvuus psyykkistä.

Vierailija
19/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on alkoholisti, jonka on pakko juoda lasillinen päivässä tai känni kerran viikossa. Toistuvuus ja pakko sen määrittää.

Vierailija
20/42 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on alkoholismia, että on aivan pakko saada 1-2 lasillista joka ikinen päivä, tai on tunnelma pilalla.

Ihmisillä on ihme harhaluulo, että alkoholisti vetää 2 pulloa tiukkaa viinaa päivässä. Suurin osa alkkiksista on kohtuukäyttäjiä, ja riippuvuus psyykkistä.

Ei ole mikään pakko saada, mutta se on mukava lisä. Ainakin itse juon olutta maun takia, en alkoholin. Olut tai kaksi illassa ei tarkoita alkoholismia, edes suositusten mukaan.