Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun perustulomalli: 1 056€/kk - ei kannustinloukkuja, kestävä ratkaisu

11.05.2019 |

Vastikkeeton raha kannustaa työntekoon, luo turvallisuutta ja on hyvä askel kohti sosialismia. Minun mallissani jokainen 18 vuotta täyttänyt suomalainen saisi 1056 euroa kuukaudessa rahaa ilman ehtoja. Alaikäinen saisi tuloa vain erikoistapauksissa. Samalla korvattaisiin kansaneläke ja pieni osa työeläkkeestä tällä tulolla.

Rahoitus mallilleni
- Elektroniikan, vihteen ja vapaa-ajan tuotteiden ALV korotetaan 30 prosenttiin.
- Polttoaineveroa kiristetään n. 10%.
- Terveyskeskusten maksujärjestelmä uudistetaan niin, että se pohjautuu varallisuuteen ja tulotasoon. Maksun vaihtelu 10-65 euroa per käynti.
- Byrokratian vähentämisestä koituvat säästöt

Perustilomallini mukana ruokien ja muiden välttämättömien menojen ALVia lasketaan 1-2 prosenttia. Toimeentulo ja hyvinvointi paranevat.

Vihreä, oikeudenmukainen ja kaikille maksettava perustulo on ehdoton demokraattisen yhteiskunnan toteutumiselle ja välttämätön osa ihmisarvoa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tolla summalla useimmat pärjäävät ihan ilman työntekoa. Entäs jos kaikki suomalaiset lopettavat töissä käymisen? Suomalaisten lisäksi tulisi vielä ulkomainen muuttoliike ”onnelaan”. Viimeisetkin työhaluiset häipyisivät ulkomaille. Pää vetävän ködessä hyvin pian...

Raha olisi alle köyhyysrajojen. Ei se riitä monille varakkaaseen elämään. Se takaisi toimeentulon kaikille. Toimeentulo on ihmisoikeus!

Vierailija
22/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Kahdelle hengelle yhteensä siis 2012€. Siihen päälle nykyiset 1400€ pääomatuloja. Kun lainat loppuvat parin vuoden päästä, voisimme vaimon kanssa molemmat ryhtyä yheiskunnan vapaamatkustajiksi. Kuulostaa mukavalta.

Hauska juttu.

Pääomatulot tietysti lasketaan tuloiksi ja perustulo vähenee saman verran kuin muualta tulee rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiska-Jaakko kirjoitti:

Tuo toimisi vain, jos työllisyysaste pysyisi vähintäänkin nykyisellään. Mikä kuitenkaan estäisi etenkin pienituloisia lopettamasta työntekoa ja ryhtymään yhteiskunnan elätettäviksi? Korkea työmoraaliko?

Halukkaampi saa sen työpaikan. Käytät yksittäistapausta perustelemaan, miksi idea on huono. Perustulossa jokaista työtä välttelevän ihmistä kohden on 10 työtä haluavaa. Perustulo + palkka työstä on paras kombinaatio!

Vierailija
24/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdelle hengelle yhteensä siis 2012€. Siihen päälle nykyiset 1400€ pääomatuloja. Kun lainat loppuvat parin vuoden päästä, voisimme vaimon kanssa molemmat ryhtyä yheiskunnan vapaamatkustajiksi. Kuulostaa mukavalta.

Tätä ei oikein tunnuta ymmärtävän, että kun toisten rahoista tulee ihmisoikeus, niin joillekin tulee velvollisuus sen toteuttamiseen. Minäkin muuttaisin Thaimaahan nauttimaan 3500 eurolla kuussa oikein mukavaa elämää, kun Suomeen jäänyt orjakansa toteuttaa minun unelmaa väkivaltakoneiston valvoessa.

Vierailija
25/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaisi niitä korkeampi terveyskeskusmaksuja? Työterveys ei maksa mulle euroakaan.

Ontuu ja pahasti.

Mitä sun viihteeseen kuuluu? Mikä estää hankkimasta viihdettä ja elektroniikkaa eu-alueelta ja pienemmällä verolla.

Vierailija
26/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi summa olisi jees, vain jos asumistuki poistettaisiin samalla.

Vierailija
27/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, katso netin suositumpien journalistien ja ajattelijoiden tekemä video tästä:

Finland's Universal Basic Income Experiment Has Failed

Jos ajat tätä asiaa, sinun tulee osata tämän korkea ÄO ihmisen argumentteihin vastaaminen.

Tuo on propagandaa. Ihmisten hyvinvointi parani. Erinomainen järjestelmä.

Ja se kokeilu oli virheellinen, kun sitä maksettiin työttömille eikä yrittäjille ja eri elämäntilanteessa oleville.

Vierailija
28/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psst, mulla on jo tuo malli käytössä. asumistuki + parin lapsen lapsilisät ja siihen päälle pientä harrastetoimintaa, josta noin tonnin kk-tulot. Ei rasitu polla, eikä muutkaan ruumiinjäsenet. Itse tienaan tuon tonnin noin viikon työllä, ja olen sitä mieltä, että olo on jopa parempi kun on vähän jotain tuottavaakin toimintaa eikä pelkkää makoilua.

Jos käytössä olisi perustulo, ei tätäkään työtä kannattaisi tehdä.

Vierailija
29/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaisi niitä korkeampi terveyskeskusmaksuja? Työterveys ei maksa mulle euroakaan.

Ontuu ja pahasti.

Mitä sun viihteeseen kuuluu? Mikä estää hankkimasta viihdettä ja elektroniikkaa eu-alueelta ja pienemmällä verolla.

Hyvin korkeat verot maahantuonnista. Ahvenanmaalle pitää saada vihreä tuotantoyksikkö, josta 30% ALV tuotteita.

Vierailija
30/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu.

Pääomatulot tietysti lasketaan tuloiksi ja perustulo vähenee saman verran kuin muualta tulee rahaa.

Käsittääkseni perustulo pysyy vaikka tienaisit miljoona euroa kuussa? Eikö se ole sen tarkoitus? Toisaalta sillä miljoonalla eurolla olisi varmasti 90% verot, että saataisiin kaikkien perustulo maksetuksi. Joten kenenkään ei kannata tehdä miljoonan arvoista työtä..

Vierailija
31/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu.

Sitten omaisuuden voisi realisoida. 800.000€ riittäisi aika pitkäksi aikaa tuon reilun 2000€/kk päälle. Vai pakotetaanko ihmiset perustulomallissa ensin syömään säästönsä?

Näiden maailmanparantajien ideoiden vika on siinä, että ne toimivat vain, jos ihmiset eivät ole ahneita ja haluttomia elättämään ventovieraita. Sosialismi ei ole ikinä toiminut perhettä suuremmassa yksikössä. Lisäksi varakkaat tai suurituloiset ihmiset ovat aika nokkelia kiertämään veroja. Mekin voisimme myydä asunnot ja ostaa niitä tilalle vaikka Ruotsista. Verottaja ei millään pysyisi kaikkien kikkailijoiden perässä.

Vierailija
32/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomea uhkaa katastrofi kun AP:n kaltaiset laskutaidottomat laiskurit pääsevät vaikuttamaan asioihin.

Vierailija
33/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ontuu ja pahasti.

Tiedätkö että esim Saksan nettikaupasta kun tilaa Suomeen on hinta kovempi kuin Saksaan koska Suomen alvi?

Vierailija
34/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ontuu ja pahasti.

Hyvin korkeat verot maahantuonnista. Ahvenanmaalle pitää saada vihreä tuotantoyksikkö, josta 30% ALV tuotteita.

Meinasit sitten että suomi eroaa EUsta, muuten et saa tuontitullia millään asetettua, “rahan ja tavaran vapaa liikkuvuus” vaikka sitä Suomi autojen kohdalla kiertääkin.

Vierailija
35/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomea uhkaa katastrofi kun AP:n kaltaiset laskutaidottomat laiskurit pääsevät vaikuttamaan asioihin.

Kuinka niin?

Kerron tarkalleen, miten kustantaisin mallin. Eli poistamalla byrokratiaa, korottamalla polttoaineveroa, korottamalla ALVia, progrrssiiviset maksut, jne. Mitä muuta voi vaatia?

Vierailija
36/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ontuu ja pahasti.

Meinasit sitten että suomi eroaa EUsta, muuten et saa tuontitullia millään asetettua, “rahan ja tavaran vapaa liikkuvuus” vaikka sitä Suomi autojen kohdalla kiertääkin.

EU on kapitalistinen korruptio pähkinänkuoressa. Samaa mieltä olen.

Vierailija
37/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mirjana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ontuu ja pahasti.

Suomen pitäisi erota EU:sta, jos se haluaisi asettaa tuontitulleja. Tosin silloin muut maat asettaisivat niitä suomalaisille tuotteille ja hullusti kävisi. Vaan milloin hölmöt idealistit eivät olisi käytännönjärjen puutteesta kärsineet? Muutenhan maailmassa olisi paljon toimivia sosialistisia yhteiskuntia. 

Vierailija
38/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 30 vuotta vihreitä äänestänyt maakuntavihreä eikä saa tana mielestäni tarvitse maksaa kellekään automaattisesti tuhatta euroa kuussa. Tämän on pakko olla joku äärioikeiston provo. Koittakaa nyt keskittyä siihen mikä on vihreydessä olennaista eli kestävä kehitys ja kestävyys kaikilla elämänalueilla ja käytetään yhteiskunnan rahat perusasioihin, peruskouluun, terveycenhuoltoon ja vanhuksiin eikä tällaiseen ja päiväkotimaksujen poistoon hyvätuloisilta.

Kerron esimerkkinä oman tilanteeni. Olen aikuinen ihminen ja varallisuutta huomattavasti enemmän kuin velkaa. Koska maksan asumisestani minimaalisen vähän ja säästössä on roimasti, tulisin tuolla summalla niin ruhtinaallisesti toimeen että en taatusti lähtisi raatamaan pienipalkkaiseen työhön josta saan muutamia satasia enemmän. Ei menisi moni muukaan työelämään ryytynyt vähällä toimeentuleva. Tämähän näkyy jo nyt ansiosidonnaista saavien työhaluissa. Osa hummailee puoli vuotta ansiosidonnaisella ja perustukia saavat kituuttavat.

Joku toinen taas maksaa asumisestaan 700 euroa pääkaupunkiseudun luukusta. Hän ei tule tuolla toimeen. Jos taas maksetaan tonnin päälle asumistukea niin edelleenkään kukaan ei tee enää matalapalkkatöitä.

Suomen perusterveydenhuolto on ajettu niin alas, että kukaan vähänkään palkkatuloja saava ei mene terveyskeskukseen koska ajat venyvät hamaan tulevaisuuteen. Että sikäli säästövinkkisi eivät oikein toimi. Köyhän on pakko mennä ja joillekin pelkkä vuosimaksu on iso summa.

Ajattele nyt vähän itse mitä täällä ehdottelet. Perustuloksi riittää vähempikin ja sitten kompensoidan niitä jotka tarvitsevat rahaa.

Vierailija
39/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain tyhmimmät ja nurkkakuntaisimmat käyttävät argumenttina sitä, ettei valtiolla ole varaa. Kyllä on. Ja siitä riittää kaikille. Valtion tasolla pitäisi herätä siihen, että globalisaatio tarkoittaa myös sosiaalista shoppailua suuremmassa mittakaavassa.

Esimerkki: Meillä on prosentuaalisesti suuri joukko lukion käyneitä kielitaitoisia nuoria, joiden kouluttaminen EU-alueen yliopistoissa olisi kannattavaa. Meitä ei kiinnosta, vaikka nuoria kyllä. On ollut työ ja tuska taistella sellaisen lakiuudistuksen puolesta, että toiseen EU-maahan lähetetyn työntekijän lapsilla olisi mahdollisuus 250 euron opintotukeen (perheen kuuluessa Suomen sosiaaliturvan piiriin/verovelvollisuus).

Haluaisin kannustinpalkkion (ASP-säästämisen tavoin) nuorille, jotka palaavat Suomeen kandeina, maistereina tai tohtoreina.

Esimerkki2: Terveyspalveluiden ostosta ei mainita, kuinka kannattavaa on eurooppalaisella sairasvakuutuskortilla käydä yksityisillä vastaanotoilla Sveitsissä tai synnyttää toisessa EU-maassa. Olen kokenut molemmat ja maksettavaksi jäi 0 euroa. Koskaan en saanut tietää, mikä maa laskuni todellisuudessa maksoi. Viime viikolla kävin puolalaisessa sairaalassa ja suosittelen korkealuokkaista hoitoa ja hyvää englannin osaamista.

Vierailija
40/52 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 30 vuotta vihreitä äänestänyt maakuntavihreä eikä saa tana mielestäni tarvitse maksaa kellekään automaattisesti tuhatta euroa kuussa. Tämän on pakko olla joku äärioikeiston provo. Koittakaa nyt keskittyä siihen mikä on vihreydessä olennaista eli kestävä kehitys ja kestävyys kaikilla elämänalueilla ja käytetään yhteiskunnan rahat perusasioihin, peruskouluun, terveycenhuoltoon ja vanhuksiin eikä tällaiseen ja päiväkotimaksujen poistoon hyvätuloisilta.

Kerron esimerkkinä oman tilanteeni. Olen aikuinen ihminen ja varallisuutta huomattavasti enemmän kuin velkaa. Koska maksan asumisestani minimaalisen vähän ja säästössä on roimasti, tulisin tuolla summalla niin ruhtinaallisesti toimeen että en taatusti lähtisi raatamaan pienipalkkaiseen työhön josta saan muutamia satasia enemmän. Ei menisi moni muukaan työelämään ryytynyt vähällä toimeentuleva. Tämähän näkyy jo nyt ansiosidonnaista saavien työhaluissa. Osa hummailee puoli vuotta ansiosidonnaisella ja perustukia saavat kituuttavat.

Joku toinen taas maksaa asumisestaan 700 euroa pääkaupunkiseudun luukusta. Hän ei tule tuolla toimeen. Jos taas maksetaan tonnin päälle asumistukea niin edelleenkään kukaan ei tee enää matalapalkkatöitä.

Suomen perusterveydenhuolto on ajettu niin alas, että kukaan vähänkään palkkatuloja saava ei mene terveyskeskukseen koska ajat venyvät hamaan tulevaisuuteen. Että sikäli säästövinkkisi eivät oikein toimi. Köyhän on pakko mennä ja joillekin pelkkä vuosimaksu on iso summa.

Ajattele nyt vähän itse mitä täällä ehdottelet. Perustuloksi riittää vähempikin ja sitten kompensoidan niitä jotka tarvitsevat rahaa.

Outo viesti. Olet siis 30 vuotta turhaan äänestänyt vihreitä, vaikka olet mistään mitään ymmärtämätön sinisen tulevaisuuden kannattaja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan