Mitä laitettiin hihnalle kaupassa ennen kapuloita?
asiakkaiden väliin, nykyisin takana oleva saa melkein paniikin kun ei ole kapulaa vaikka tilaa olisi kuinka ja paljon.
Kommentit (39)
Kassahihnatkin oli lyhyempiä silloin, ei mahtunu kuin korkeintaan kahden ihmisen ostokset siihen. Silloin joutui tosiaan kommunikoimaan välillä, jos ei ollu selkeä väli.
siellä oli ns keppipoikia, läväyttivät peniksensä hihnalle ostosten väliin ja kulkivat sivusuunnassa hihnan mukana.
Yhdellä kassalla oli yleensä kaksi keppipoikaa.
Vierailija kirjoitti:
n käytä kapuloita, nostan ostoskorin hihnalle, simply as that. Kassa hoitaa kassan työt, ei ole minun tehtäväni levitellä ostoksiani muiden silmien alla. Suomi ainoita maita joissa asikas joutuu jopa pakkaamaan omat ostoksensa, jopa ruosissa on pussipoikina pa ko la isia jotka pakkaa ostokset iloisina hymyillen pikku pussukoihin. Asiakas kun on loppuviimein se joka siinä rahaa käyttää ja se on osattava ottaa nöyränä vastaan!
No ei kyllä ole. Joissain köyhissä maissa näkee pakkaajia, ei aina niissäkään. Esimerkiksi Kiinassa katukaupassa ei ollut pakkaajia. Ite jouduin pakkaamaan.
Minä läsäytin rintani liukuhihnalle, läts.
Vierailija kirjoitti:
n käytä kapuloita, nostan ostoskorin hihnalle, simply as that. Kassa hoitaa kassan työt, ei ole minun tehtäväni levitellä ostoksiani muiden silmien alla. Suomi ainoita maita joissa asikas joutuu jopa pakkaamaan omat ostoksensa, jopa ruosissa on pussipoikina pa ko la isia jotka pakkaa ostokset iloisina hymyillen pikku pussukoihin. Asiakas kun on loppuviimein se joka siinä rahaa käyttää ja se on osattava ottaa nöyränä vastaan!
Ei Saksassa mitään pakkaajia ole. Kassa on lyhyt eli samalla kun maksat, pitää tavaroiden olla pakattuina. Siinä pakkaat samalla kun myyjä piippaa tuotteita ja kaivat itse rahoja esiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulkun lätkäisin siihen lötköttämään.
Avasin tämän keskustelun vain, koska halusin nähdä onko täällä tällainen kommentti. :D
Vierailija kirjoitti:
Hihnalla oli kääntöpuomi
No niinpä olikin. En olis muistanut, mutta nyt kun sanoit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ennen akka meni ensin ja ukko könötti takana topparina, sitten kipitti pakkaamaan
ei ennen ukot käyneet kaupassa, joskus saattoi kyllä istua autossa odottamassa, mutta yleensä akka raahasi ostokset selkä vääränä kotiin.
Juuri näin. Appiukko kuulemma jos sattui lauantaina olemaan hövelillä tuulella, kuskasi kyllä autolla vaimonsa peräti keskustan ruokakaupan kulmalle, ja sitten pörräsi ympäri kortteleita niin kauan kunnes rouva palasi kadulle ruokakasseineen. Eihän sitä nyt parkkimaksuja ruvettu makselemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostosten väliin jätettiin väliä. Sitten ehkä joutui kommunikoimaan kassan kanssa ja sanomaan että tuo ei enää ole minun tai mun ostokset alkaa tästä.
Saatoin jopa näyttää kädellä, mistä ostokseni alkoivat.
Muovikassi oli usein se ensimmäinen ostos, jotta pääsi pakkaamaan tavaraa.
Juuri näin meneteltiin ainakin 1990, jolloin aloiti kassatyöt. Ko kauppa oli nyky mittapuulla pieni mutta tuolla paikkakunnalla iso. Kapuloita oli mutta ei niitä ollut montaa, eikä niitä aina riittänyt joka kassalle.
Iso väli ostoksissa oli hyvä merkki ja muovipussi. Sitten sitä vaan piti kysyä, että oli nämä vielä teille tai missäs tässä menee raja. Joutui kyllä puhumaan enemmän
Vierailija kirjoitti:
Mulkun lätkäisin siihen lötköttämään.
Olin tulossa sanomaan että jalka laitettiin siihen.
Ajattelin että olis hauska mielikuva, kun jengi pomppii yhellä jalalla pikkuhiljaa etiä päin.
Elitkö sitä aikaa kun naiset eivät saaneet käydä kaupassa.
Ukkini ja mummini kertoivat 1850 luvulla vääntäneensä aina jöötit siihen hihnalle.
Vierailija kirjoitti:
Ukkini ja mummini kertoivat 1850 luvulla vääntäneensä aina jöötit siihen hihnalle.
Oiva ratkaisu pskalakiin, ensin haetaan sapuskat ja sitten kierrätetään kauppaan takaisin., jos on ripuli niin kauppias voipi miettiä mitä pskaa syöttää asikkailleen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole meillä Ruotsissa pussipoikia. On itsepalvelukassat, eli itse piipataan, maksetaan ja pakataan. Pussikin kannustetaan tuomaan kotoa.
On nuo kapulat kyllä käteviä. Ennen vaikka kuinka jätti edellisen asiakkaan ostoksiin väliä, niin silti ne pakkautui yhteen kassan luokse. Monta kertaa joutui selvittämään, kenen ostoksia siinä on ja kassa joutui miinustamaan edelliseltä omia tavaroita pois. Ei sitä aina huomannut, jos toinen asiakas pakkasi ostoksia ja itse tyhjensi kärryä. Minäkin laitoin muovipussit ekaksi tai sitten maitotölkit.
Jep, isompi väli ja muovikassi. Kaupoissa käytiin ylipäänsä vain sen takia, että tarvittiin jotain, eikä sen takia, että mennään katsomaan, olisiko siellä jotain ostettavaa.
Ei mitään kun ei ollut hihnojakaan
Juu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Saksassa mitään pakkaajia ole. Kassa on lyhyt eli samalla kun maksat, pitää tavaroiden olla pakattuina. Siinä pakkaat samalla kun myyjä piippaa tuotteita ja kaivat itse rahoja esiin.
Lidlin kassoillahan oli Suomessakin aluksi lyhyet pöydät. Asiakkaat eivät niihin tottuneet, niin nyt ne on kuten muissakin kaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ai hitto, kun saisi viisi minuuttia kahden kesken sun kaa, voitais vähän jutella...