Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kielenkääntäjäksi

Vierailija
10.05.2019 |

Onkohan minulla enää mitään mahdollisuutta kouluttautua kielenkääntäjäksi, kun minulla on jo yksi amk-tutkinto? ;( Olen tällainen myöhäänherännyt kolmikymppinen, jolla on tutkinto ihan väärältä alalta. Opintotukeahan en enää varmastikaan saa, mutta onko esim avoimen yliopiston kautta mitään järkeä noita kursseja tenttiä? Olisiko ketään joka osaisi neuvoa. Kiitos.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat kyllä uskomattoman tutkintokeskeistä kansaa, tuli mieleeni, kun luin tuotakin ketjua, johon tässä ketjussa viitattiin. En väitä, että kääntäjäkoulutus olisi huonoa ja hyödytöntä, mutta jotenkin alkaa aina epäilyttää, kun tulee suorastaan vihamielistä oman koulutuksen puolustelua... Olin itsekin luullut, että kääntää ei jotenkin edes saa, ellei ole tutkintoa, kunnes havahduin lapsille lukiessani, että tämänkin lastenkirjan on suomentanut suomalainen lastenkirjailija ja tämän ja tämän... Sittenkin vielä pitkään luulin, että heillä kaikilla oli kääntäjäkoulutus :D Nimiä en nyt enää edes muista, kun tästä on monta vuotta aikaa, mutta luulenpa, ettei ainakaan kaikilla ollut muodollista koulutusta! 

Lastenkirjojen ja runojen "kääntäminen" sujuu oikein hyvin lastenkirjailijoilta ja runoilijoilta, koska ei se kustantajan silmissä niin tarkkaa ole, kun taidetta tehdään. Eikä se muuten olekaan. Vähänkin vakavampaan tarkoitukseen pitää jo olla kielen ammattilainen, ja niitä ammattilaisia tehdään useimmiten kouluttamalla.

Ymmärtäisit, miksi kääntäjiltä tulee vihamielistä oman koulutuksen puolustelua, jos joutuisit näkemään päivittäin oman alasi työtä, joka on kuin juosten k*stua, ja jos joka toinen vastaantulija uskoisi pystyvänsä tekemään sinun työsi ihan kouluttamattakin.

Vierailija
22/22 |
10.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

GCC on paras kääntäjä. Clang nykyään myös ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla