Yksi asia, mitä ihmettelen VHH- ja ketouskovaisissa
Aina kun törmään jossain juttuun siitä, kuinka hankalaa on yhdistää kovaa liikuntaa ja ketoruokavaliota, kommenttiosio on täynnä kaikkitietäviä lausahduksia siitä, että nämä epäonnistuneet eivät ole vain toteuttaneet ruokavaliota oikein. Että kyllä minä ja minun kaverini treenataan kovaa ja olo on virkeämpi kuin ikinä, kun vaihdoimme ketoruokavalioon.
Jos nyt ollaan ihan rehellisiä, niin mä en millään usko, että melkein kukaan näistä kommentoijista edes treenaa oikeasti kovaa-kovaa.
Olen harrastanut vuosia kestävyysjuoksua ja muutama vuosi sitten pidensin matkat maratonista ultrajuoksuun. Juoksua tulee n. 80-100 kilometriä viikossa, päälle oheistreenit kuten kuntosalit.
Yritin totuttaa itseäni yhdessä vaiheessa ensin VHH-ruokavalioon, sitten ketogeeniseen, ihan mielenkiinnosta, koska onhan maailmassa esimerkkejä ultrajuoksijoista, jotka onnistuvat tässä. Yritin useita kertoja. Ihan ohjeiden mukaan. Pisin jakso kesti noin 5 kk. Ei tullut mitään. Vauhdit kärsi, palautuminen kärsi. Paikat ja pää jumissa koko ajan.
Kun fakta on, että rasva ja proteiini ei missään vaiheessa muutu yhtä nopeasti saatavissa oleviksi energianlähteiksi kuin hiilarit. Ei vaikka keho kuinka tottuisi. Hiilari on kovassa treenissä AINA ylivertainen. Tässä on toki kyse vain optimoinnista, kyllähän kevyesti kuntoileva voi pärjätä ketoruokavaliolla hyvinkin. Ja toki on yksittäisiä urheilijoita joille tämä sopii, mutta ei silti voi yleistää koskemaan kaikkia.
Mutta siis suoraan sanottuna melkein huvittaa nämä kaikkitietävät kommentit. Onko jokainen kommentoija salainen ultrajuoksija?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kylläpä on taas maailmassa epäkohta.
Kyllä mun mielestä väärän tiedon levittäminen on epäkohta. Ihmiset voi rikkoa itsensä pahasti, jos heille väitetään mutupohjalta että tiukka ruokavalio X parantaa kaikki maailman ongelmat.
Ap
Kylähän on niin, että sin itse tässä levität väärää tietoa nyt.
No kerropa, millaista väärää tietoa. Ap
Panettelet VHH-aktivisteja nimittelemällä sekä laittamalla keksittyjä väitteitä heidän suuhunsa. Lue itse mitä kirjoitit. Sepitteellistä, solvaavaa sontaa kaikki tyynni.
Voin vaikka kaivaa netin syövereistä jokaisen näistä lauseista, mihin viittaan. En ole keksinyt yhtään mitään.
Vai oletko sinä lukenut jokaisen ikinä julkaistun VHH- ja ketoaiheisen jutun kommenttiosion ja osaat jokaisen kommentin ulkoa?
Ap
Niinhän sinä voit. Mutta et kaiva. Kaikki ymmärrämme, miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun mielestä väärän tiedon levittäminen on epäkohta. Ihmiset voi rikkoa itsensä pahasti, jos heille väitetään mutupohjalta että tiukka ruokavalio X parantaa kaikki maailman ongelmat.
Ap
Panettelet VHH-aktivisteja nimittelemällä sekä laittamalla keksittyjä väitteitä heidän suuhunsa. Lue itse mitä kirjoitit. Sepitteellistä, solvaavaa sontaa kaikki tyynni.
Voin vaikka kaivaa netin syövereistä jokaisen näistä lauseista, mihin viittaan. En ole keksinyt yhtään mitään.
Vai oletko sinä lukenut jokaisen ikinä julkaistun VHH- ja ketoaiheisen jutun kommenttiosion ja osaat jokaisen kommentin ulkoa?
Ap
Tässä yksi esimerkki. Yhdestä jutusta, jossa puhuttiin siitä että kovaa kestävyysliikuntaa harrastavan voi olla hankala elää pelkällä ketoruoalla.
"AIkamoista potaskaa taas. Rasva-adaptoitunut ketoilija kun käyttää niitä omia ihrojaan ravinnoksi, on lenkillä itseasiassa enemmän virtaa kuin leivällä eläjät. Adaptaatioon menee kuitenkin noin kuusi viikkoa ja tämä aika tuntuu kyllä voimattomalta, mutta sitten paranee ja paljon. Itse syön viimeisen kerran klo 18 ja käyn juoksulla seuraavana aamuna paastoten näin yli 12h ja rikon viikottain omia ennätyksiä."
Ap
Onneksi suurin osa laihduttajista on himourheilijoita joita tämä koskee. Kun laihdutin ketodieetillä niin toki hiilihydraattivarojen loppumisen huomasi kun yksinkertaisesti ei jaksanut polkea pitkään kovaa. Onneksi ei tarvinnutkaan! Kevyttä tahtia jaksoi niin pitkään kuin halusi joten ei ongelmia hyötyliikunnan, kuten työmatkapyöräilyn, suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Tässä yksi esimerkki. Yhdestä jutusta, jossa puhuttiin siitä että kovaa kestävyysliikuntaa harrastavan voi olla hankala elää pelkällä ketoruoalla.
"AIkamoista potaskaa taas. Rasva-adaptoitunut ketoilija kun käyttää niitä omia ihrojaan ravinnoksi, on lenkillä itseasiassa enemmän virtaa kuin leivällä eläjät. Adaptaatioon menee kuitenkin noin kuusi viikkoa ja tämä aika tuntuu kyllä voimattomalta, mutta sitten paranee ja paljon. Itse syön viimeisen kerran klo 18 ja käyn juoksulla seuraavana aamuna paastoten näin yli 12h ja rikon viikottain omia ennätyksiä."
Ap
En huomannut mainintaa kaikista maailman ongelmista. En huomannut mainintaa uskonnosta, kirkosta tai muusta kultista, joka asiaan liittyisi. Mahdotonta on sanoa, mihin viitataan sanalla "potaskaa", mutta jos arvata saattaa, niin johonkin omaan okmmenttiisi, joka tuossa kumottiin, ja nyt siitä närkästyneenä päätit trollata vauvapalstalla kiukkusi pois.
Joo, kyllä tämä vakutti. Kukaan noista ei treenaa niin kovaa kuin sinä. Voitit tämän väittelyn, onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99% karppaajista ei ole huipputason ultrajuoksijoita.
Heille riittää että se toimii ruokavaliona.
Pointtini olikin nämä karppaajat ja ketoilijat, jotka väittävät urheilevansa kovaa ja ovat sitä mieltä, että kuka tahansa urheilijakin voi olla ketogeenisellä. Näin ei voi yksinkertaisesti väittää. Kevyesti liikkuva on eri asia.
Ap
No mitä sitten? Jos puhut jo määritelmällisesti "uskovaisista" niin miksi sinua kiinnostaa mitä he sanovat?
Kirjoitan nyt uudestaan saman pointin, jonka kerroin jo kommentissa 10/15.
Jos tiukasti ketoruokavalion hyötyihin uskovat levittävät uskomuksiaan vankkana tutkittuna ja kokemusperäisenä tietona, kuulijoihin mahtuu myös ihmisiä, jotka lähtee mukaan ja ryhtyy ketoilemaan, vaikka kroppa sanoisi toista. Kyllähän mäkin lähdin mukaan, vaikka pariinkin kertaan totesin, että ei sovi mulle.
Mieti sellaista ihmistä, joka jatkaa ja jatkaa, koska uskoo ketogeenisen olevan maailman ainoa oikea ruokavalio, ja esim. ajaa mielensä ja kroppansa pahaan burn outiin sen takia. Näitä esimerkkejä on ollut julkisuudessakin useita.
Ap
Kun ongelmakohderyhmänä nyt siis olivat erittäin kovaa treenaavat huippu-urheilijat, niin eiköhän ole päivänselvää, että he osaavat kuunnella kroppaansa ja päätellä mikä heille itselleen sopii parhaiten, kuten sinäkin osoitit. Vai pidätkö itseäsi jotenkin erityisen poikkeuksellisena lahjakkuutena antamaan muille vinkkejä ylitse heidän oman kokemuksensa? Etkös silloin ole itse sellainen uskovainen joka luulee tietävänsä mikä toimii muillakin?
Vastauksena kumpaankin: en. Olen hyvin keskinkertainen juoksija, enkä ole väittänyt muuta. En ole myöskään antanut ainuttakaan ravitsemusohjetta.
Myös moni tavallinen ihminen yrittää treenata kovaa. Kovaa treenaaminen on myös suhteellista. Jos olet aloittelija, saat itsesi ylikuntoon paljon pienemmillä treenimäärillä kuin ammattiurheilija. Myös tällaisille ihmisille tiukoista ruokavalioista voi olla yhtä lailla haittaa. Heillä myös ei yleensä ole mahdollisuutta ammattimaiseen ravintoneuvontaan, toisin kuin urheilijoilla, joten he ovat herkemmin netistä löytyvän tiedon varassa.
Kehottaisin vain jokaista välttämään tiukkoja ruokasääntöjä ja kuuntelemaan omaa kehoaan sen sijaan, että esimerkiksi lähtee ketodieetille suin päin.
Kerrohan, miten sait tekstistäni väännettyä täysin päinvastaisen sanoman?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi jessus taas näitä mielensäpahoittajia. Mene vaikka juoksemaan.
Tiesitkö, että ortopedi Antti Heikkilän oppien takia on ihmisiä, jotka on kieltäytyneet syöpähoidoista ja yrittää parantaa syöpänsä ketoruoan ja C-vitamiinin avulla?
Tämä on esimerkki siitä, mihin liian tiukka uskovaisuus (esim. VHH-ruokavalion suhteen) voi johtaa. Se ei ole mitään turhaa mielensäpahoittamista vaan todellinen ongelma.
Ap[/quote
Mutta eihän Heikkilä sellaiseen kehota. Ei ainakaan missään kirjassa, olen lukenut ne kaikki, myös uusimman. Se on sitten ihmisten oma halu kieltäytyä syöpähoidoista ja jokaisella on päätäntävalta itsensä suhteen. Mistä tiedät, että ihmisiä on kieltäytynyt syöpähoidoista ja juuri Heikkilän opastamana? Ja ihan faktaa sitten, ei mutua. Eli tilastoja ja ihmisten omia kertomuksia nimen ja kuvan kanssa. Muuten menee Palturia-osastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
No mikä tässä on ongelma? Ketoilu toimii jollakin, mutta sinulla ei ja siksi sinua harmittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
No entä sitten???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
En huomannut mainintaa kaikista maailman ongelmista. En huomannut mainintaa uskonnosta, kirkosta tai muusta kultista, joka asiaan liittyisi. Mahdotonta on sanoa, mihin viitataan sanalla "potaskaa", mutta jos arvata saattaa, niin johonkin omaan okmmenttiisi, joka tuossa kumottiin, ja nyt siitä närkästyneenä päätit trollata vauvapalstalla kiukkusi pois.
Tämä on kommentti yhdessä hyvinvointiaiheisessa, ketogeeniseen ruokavalioon ja liikuntaan liittyvässä jutussa. En viittaa foorumeihin.
Uskovaisuudella kuvaan kommunikointityyliä ja dogmaattisuutta, jota ketoruokavalion puolestapuhujien sanomisissa usein on.
Esimerkiksi nyt juuri tuo, että väitetään suoraan, että kyllä kovaa treenaavakin voi ketoilla, jos tekee sen oikein. Kun fakta on, että kaikilla se ei onnistu. Esimerkiksi minulle kävi näin, ja niin on käynyt monelle muullekin.
Olisi hedelmällisempää sanoa, että hei ketodieettiä voi kokeilla, ja joillekin se sopii, mutta jollekin muulle toimii hiilarit paremmin. Huomaatko eron?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiesitkö, että ortopedi Antti Heikkilän oppien takia on ihmisiä, jotka on kieltäytyneet syöpähoidoista ja yrittää parantaa syöpänsä ketoruoan ja C-vitamiinin avulla?
Tämä on esimerkki siitä, mihin liian tiukka uskovaisuus (esim. VHH-ruokavalion suhteen) voi johtaa. Se ei ole mitään turhaa mielensäpahoittamista vaan todellinen ongelma.
Ap
Heh, nyt hyppäsitkin ihan toiseen aiheeseen. Olet siis pahoittanut mielesi siitä, että ketogeeninen ruokavalio ei sopinut sinulle? Mutta toisaalta olet pahoittanut mielesi ihmisistä, jotka luulevat c-vitamiinin parantavan syöpää. Tämä jälkimmäinen asia ei ole Antti Heikkilän oppia, vaan hänen kirjoistaan on otettu lause sieltä, toinen täältä ja on oiottu mutkat suoriksi. Viestin sisältö on näin saatu vastaamaan sitä, mitä sillä lainaajat ovat hakeneetkin. Koskee myös sinua.
Mitä itse ihmettelen, niin miten on mahdollista, että ketogeeninen ruokavalio ei ole nykyään vaihtoehto diabeteksen hoidossa? Tämä olisi paljon akuutimpi aihe, kuin se, miksi ko. ruokavalio ei sovi kaikille ultrajuoksijoille.
Eiköhän vhh-urheilijat perusta valintansa omiin kokemuksiin eikä tieteellisiin tutkimuksiin. Minulla esimerkiksi vhh-ruokavalio toimii hyvin myös kestävyysurheilussa ja toteamus perustuu kokemukseen, ei tieteeseen. Pitäisikö tiedeartikkelin takia alkaa väkisin syömään hiilihydraatteja jotka itselläni aiheuttavat aivosumua, väsymystä ja matala-asteista tulehdusta. Vähähiilihydraattisuutta on muitakin muotoja kuin ketoosi, suomalaisittain vähähiilihydraattiseksi voi kutsua varmaan mitä tahansa alle 500g sokerikuormaa päivässä kun normi on tyyliin lautasellinen puuroa, 6 palaa leipää, 5 perunaa ja yksi suklaalevy päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini olikin nämä karppaajat ja ketoilijat, jotka väittävät urheilevansa kovaa ja ovat sitä mieltä, että kuka tahansa urheilijakin voi olla ketogeenisellä. Näin ei voi yksinkertaisesti väittää. Kevyesti liikkuva on eri asia.
Ap
No mitä sitten? Jos puhut jo määritelmällisesti "uskovaisista" niin miksi sinua kiinnostaa mitä he sanovat?
Jos tiukasti ketoruokavalion hyötyihin uskovat levittävät uskomuksiaan vankkana tutkittuna ja kokemusperäisenä tietona, kuulijoihin mahtuu myös ihmisiä, jotka lähtee mukaan ja ryhtyy ketoilemaan, vaikka kroppa sanoisi toista. Kyllähän mäkin lähdin mukaan, vaikka pariinkin kertaan totesin, että ei sovi mulle.
Mieti sellaista ihmistä, joka jatkaa ja jatkaa, koska uskoo ketogeenisen olevan maailman ainoa oikea ruokavalio, ja esim. ajaa mielensä ja kroppansa pahaan burn outiin sen takia. Näitä esimerkkejä on ollut julkisuudessakin useita.
Ap
Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Jos joku on niin typäre että uskoo jotain random-hörhöä internetissä niin saa ihan itse vastata seurauksista minun puolestani.
Mä oon tästä vähän eri mieltä. Kun kyse on paljon isommasta asiasta kuin vain yksittäisistä nettihörhöistä. Esim. Heikkilän kirjat vetää kuin hätä, ja siellä on samanlaisia ohjeita.
Ap
No olipahan taas...yhtä suurta asiaa kuin Temptation Islandissa. Puhu vaikka pikkulinnuille, naapurin kissalle tai pihakoivulle. Ne on varmasti sun kanssa samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kun ongelmakohderyhmänä nyt siis olivat erittäin kovaa treenaavat huippu-urheilijat, niin eiköhän ole päivänselvää, että he osaavat kuunnella kroppaansa ja päätellä mikä heille itselleen sopii parhaiten, kuten sinäkin osoitit. Vai pidätkö itseäsi jotenkin erityisen poikkeuksellisena lahjakkuutena antamaan muille vinkkejä ylitse heidän oman kokemuksensa? Etkös silloin ole itse sellainen uskovainen joka luulee tietävänsä mikä toimii muillakin?
Vastauksena kumpaankin: en. Olen hyvin keskinkertainen juoksija, enkä ole väittänyt muuta. En ole myöskään antanut ainuttakaan ravitsemusohjetta.
Myös moni tavallinen ihminen yrittää treenata kovaa. Kovaa treenaaminen on myös suhteellista. Jos olet aloittelija, saat itsesi ylikuntoon paljon pienemmillä treenimäärillä kuin ammattiurheilija. Myös tällaisille ihmisille tiukoista ruokavalioista voi olla yhtä lailla haittaa. Heillä myös ei yleensä ole mahdollisuutta ammattimaiseen ravintoneuvontaan, toisin kuin urheilijoilla, joten he ovat herkemmin netistä löytyvän tiedon varassa.
Kehottaisin vain jokaista välttämään tiukkoja ruokasääntöjä ja kuuntelemaan omaa kehoaan sen sijaan, että esimerkiksi lähtee ketodieetille suin päin.
Kerrohan, miten sait tekstistäni väännettyä täysin päinvastaisen sanoman?
Ap
En vääntänyt mitään, vaan korostin sitä, mitä sinä haluat sanoa ja todella sanot, vaikka koetatkin ehkä sitä naamioida ja pehmennellä (deniability jne).
Perustrollausta,
Kukaan missään ei kehota ihmisiä lähtemään johonkin ääridieettiin suin päin ja olemaan kuuntelematta kehoaan. Kyseessä on siis ihan omakeksimäsi olkinukke. Itse sinä laitoit kontekstin tolpat aluksi nimenomaan kovaa treeenaaviin ultajuoksijoihin. Turha lässyttää nyt sitten heikkokuntoisista taviksista, jotka lähinnä koettavat ehkä laihduttaa tai nousta rapakunnosta. Heille ja nimenomaan heille varsinkin ketodieetti sopii erinomaisesti, jokaiselle. Koska ei tarvita inhimillistä maksimisuorituskykyä vaan tavoitteena on lähinnä nostaa omaa surkeasta välttäväksi. Hiilarit eivät siinä tule koskaan olemaan minkäänlainen pullonkaula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Ap
Tämä on kommentti yhdessä hyvinvointiaiheisessa, ketogeeniseen ruokavalioon ja liikuntaan liittyvässä jutussa. En viittaa foorumeihin.
Uskovaisuudella kuvaan kommunikointityyliä ja dogmaattisuutta, jota ketoruokavalion puolestapuhujien sanomisissa usein on.
Esimerkiksi nyt juuri tuo, että väitetään suoraan, että kyllä kovaa treenaavakin voi ketoilla, jos tekee sen oikein. Kun fakta on, että kaikilla se ei onnistu. Esimerkiksi minulle kävi näin, ja niin on käynyt monelle muullekin.
Olisi hedelmällisempää sanoa, että hei ketodieettiä voi kokeilla, ja joillekin se sopii, mutta jollekin muulle toimii hiilarit paremmin. Huomaatko eron?
Ap
Ap, et ole onnistunut osoittamaan todeksi ainuttakaan väitettäsi koskien "vhh-uskovaisten" väittämiä. Sepität ja väännät mustavalkoiseksi kaiken omassa päässäsi. Trollausta puhtaimmillaan.
Jaa, onkos Heikkilä ollut esillä jossain? Senhän huomaa yleensä siitä, että tällaiset hömpöttäjät, kuten ap, hyökkää Heikkilän kimppuun. Sain just luettua Heikkilän uusimman ja päätin kokeilla ketoilua. Ihan vaan, että saisin lisää virtaa ja pääsiskö sillä vatsan turvotuksesta ja ilmavaivoista eroon. Paino mulla on normaali ja terveys muuten ok ja harrastan liikuntaa, mutta en toki mikään ultrajuoksija ole. Kaikissa alueen kirjastoissa oli muuten Heikkilän uusimmassa kirjassa jono vähintään tän vuoden loppuun, onneksi sain kaverin kaverilta lainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Heh, nyt hyppäsitkin ihan toiseen aiheeseen. Olet siis pahoittanut mielesi siitä, että ketogeeninen ruokavalio ei sopinut sinulle? Mutta toisaalta olet pahoittanut mielesi ihmisistä, jotka luulevat c-vitamiinin parantavan syöpää. Tämä jälkimmäinen asia ei ole Antti Heikkilän oppia, vaan hänen kirjoistaan on otettu lause sieltä, toinen täältä ja on oiottu mutkat suoriksi. Viestin sisältö on näin saatu vastaamaan sitä, mitä sillä lainaajat ovat hakeneetkin. Koskee myös sinua.
Mitä itse ihmettelen, niin miten on mahdollista, että ketogeeninen ruokavalio ei ole nykyään vaihtoehto diabeteksen hoidossa? Tämä olisi paljon akuutimpi aihe, kuin se, miksi ko. ruokavalio ei sovi kaikille ultrajuoksijoille.
Koska tässä puhutaan VHH:sta ja ketoilusta, kerroin tuon esimerkin anekdoottina, koska joku viittasi siihen, että olen mielensäpahoittaja. Samaan tapaan ketoruokavalion suoraviivainen suosittelu kenelle tahansa kovaa urheilevalle voi saada ihmisiä ajamaan itsensä ylikuntoon. Nämä kaksi on vakavuudeltaan vähän eri luokkaa mutta kuitenkin ihan rinnastettavissa olevat esimerkit.
Mitä Heikkilään tulee, niin noita ketoruokavalioon liittyviä terveysväitteitähän on oiottu jälkikäteen, esim. uusimman teoksen syöpäväitteitä pehmennelty. Eli kyllä ne liittyvät toisiinsa.
Nyt kun itse hyppäsit puhumaan diabeteksesta ja ketoilusta, niin sivumennen sanoen uskon myös, että ketoilusta voisi saada tosi lupaavan hoitomuodon. Ainakin mitä monien kokemuksia on kuullut.
Ap
ap syyttää vhh-tai ketoruokavaliolla olevia mustavalkoisiksi, niin sitten joukolla hyvin mustavalkoisella tyylillä syytetään ap:ta valehtelijaksi:D i'll get my popcorn