Jos tutkimus tehdään sedaatio ssa niin,
muistaako siitä ja tunteeko siinä mitä tapahtuu?
Kommentit (30)
Minulle tehtiin keuhkojen tähystys niin, että sain jotain ainetta suoneen. Lääkäri sanoi, että siihen voi nukahtaakin. Minä en nukkunut, mutta leijuin jossain pilvessä ja tähystys tuntui kestävän hyvin lyhyen aikaa. Oli tosi kiva kokemus verrattuna edelliseen, jossa en saanut kuin nielun puudutuksen.
Kai se riippuu siitä, millainen sedaatio. Lisäksi lääke voi vaikuttaa yksilöllisesti.
Nukutuksessa en ole tiennyt mistään mitään, olen ollut "taju kankaalla". Ei mitään tietoa siitä, mitä ympärillä tapahtuu.
Rauhoittava lääke tablettina otettuna taas ei ole rauhoittanut tarpeeksi. Olen noussut paniikissa ylös ennen kuin tutkimus on edes alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksei gastroskopiaa tehdä Suomessa sedaatiossa, olisi helpompi potilaalle ja henkilökunnalle? Muualla itsestäänselvyys. On tämä outo maa.
Siksi koska Suomessa ei ole riittävästi anestesialääkäreitä ja -hoitajia jotta niitä riittäisi jokaiseen tähystykseen sedatoimaan. Heillä on muutakin tekemistä, esim. leikkaussaleissa, teho-osastoilla ja kipupoliklinikoilla.
Ne sedaatio aineet on huumeita ja niistä jää riippuvaiseksi. Pysykää kaukana niistä!
Voisiko tuota kysyä siitä yksiköstä?
Vierailija kirjoitti:
No, mulle just tarjottiin tuota gastroskopiaa sedaatiossa. Mutta pelkään, että tunnenkin kaiken siinä horteessa ja en saa sanottua kuinka kamala olo on kun olen niissä rauhoittavissa. Tuota pelkään. Ap
Mulle on tehty gastroskopia sedaatiossa eli sain rauhoittavan puoli tuntia ennen tutkimusta. Tunsin kaiken, näin kaiken jne.
Mulle on myös tehty yksi leikkaus sedaatiossa jolloin sain rauhoittavaa suoneen ja leikkausalue puudutettiin. Silloinkin näin kaiken ja kuulin kaiken. Yhdessä vaiheessa puudutus oli puutteellinen jolloin anestesiahoitaja antoi anestesialääkärin määräyksestä kipulääkettä suoneen.
Kummallakin kerralla pystyin viestimään henkilökunnalle.
No, mulle just tarjottiin tuota gastroskopiaa sedaatiossa. Mutta pelkään, että tunnenkin kaiken siinä horteessa ja en saa sanottua kuinka kamala olo on kun olen niissä rauhoittavissa. Tuota pelkään. Ap