Jos tutkimus tehdään sedaatio ssa niin,
muistaako siitä ja tunteeko siinä mitä tapahtuu?
Kommentit (30)
Minulla tehtiin leikkaus sedaatiossa ja nukuin koko operaation ajan. Heräsin leikkauksen jälkeen, kun leikkauskohtaan laitettiin siteitä. Hoitaja kyseli, että nukuinko hyvin.
Mulla olisi tähystys tulossa sedaatiossa.
Tähystyksessä käytetään kevytsrdaatiota. Olet hereillä ja tajuissaan.
Mulle tehtiin sterilisedaatio narkoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä mitään hyötyä jos olen tajuissani?
Sedaatioita on eri tasoisia. Esim. pilleri joka rauhoittaa tai suoneen pistettävä rauhoittava tai nukutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä mitään hyötyä jos olen tajuissani?
On, koska kevyt sedaatio tehdään antamalla kipulääkettä ja rauhoittavia.
Kuulemma tässä laitetaan tippa käteen ja olisi tarkoitus nukkua. Kyse sedaatiosta. Vatsalaukun tähystys.
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma tässä laitetaan tippa käteen ja olisi tarkoitus nukkua. Kyse sedaatiosta. Vatsalaukun tähystys.
Kevytsedaatiossa voit itse säädellä nukutusaineen määrää painamalla nappia, joka vapauttaa joka painalluksella tietyn määrän nukutusainetta kanyyliin.
Kun olin ensimmäistä kertaa tähystyksessä ko. tavalla, nukahdin ja heräsin vasta heräämössä. Viimeksi olin tajuissani koko ajan ja kuulin mitä ympärillä puhuttiin, mutta olin rauhallinen enkä tuntenut kipua (jota kyllä todella tunsin kun kerran vuosia sitten yritettiin samaa tutkimusta ilman mitään)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kevytsedaatiossa voit itse säädellä nukutusaineen määrää painamalla nappia, joka vapauttaa joka painalluksella tietyn määrän nukutusainetta kanyyliin.
Kun olin ensimmäistä kertaa tähystyksessä ko. tavalla, nukahdin ja heräsin vasta heräämössä. Viimeksi olin tajuissani koko ajan ja kuulin mitä ympärillä puhuttiin, mutta olin rauhallinen enkä tuntenut kipua (jota kyllä todella tunsin kun kerran vuosia sitten yritettiin samaa tutkimusta ilman mitään)
Älä ala valehtelemaan muille.kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala valehtelemaan muille.kiitos.
Ikävää, jos et usko, mutta tämä on ihan aito kokemukseni viime maaliskuulta Oulun yliopistosairaalassa
Julkisella gastroskopian tekoon saa pyytäessä rauhoittavaa, mutta ei nukuteta. Tämä on oma kokemus.
En ole valmis uskomaan, että potilaalle annettaisiin vastuu omasta sedaatiostaan ja sen säätelystä. Anestesiologeilla on koulutus syystä.
Onko niin, että se yökkäily ei tunnu jos on tuossa sedaatiossa?
Miksei gastroskopiaa tehdä Suomessa sedaatiossa, olisi helpompi potilaalle ja henkilökunnalle? Muualla itsestäänselvyys. On tämä outo maa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisella gastroskopian tekoon saa pyytäessä rauhoittavaa, mutta ei nukuteta. Tämä on oma kokemus.
Siksi olen aina uskonut, että jos joskus joudun gastroskopiaan, joudun menemään yksityiselle Etelä-Suomeen, maksaa tuhansia euroja.
Mulle on pari leikkausta tehty sedaatiossa, ja olin kyllä ihan tajuissani ja muistan kaiken. En tuntenut mitään kipua puudutuksen vuoksi, mutta tunsin että operoitiin kuitenkin. Sedaatio vaan rauhoittaa, ettei tunne pelkoa tai mitään.