Nuoret ja keski-ikäiset opiskelemaan tai töihin - Yli 55-vuotiaat pitkäaikaistyöttömät perusrahalle!!!
Tässä on mielestäni järkevä idea yhteiskunnalle - mitä niitä iäkkäitä pitkäaikaistyöttömiä siellä kortistossa roikottaa, kun ei kerran töitä ole nuoremmillekaan. Sitten jos jotenkin ihmeellisesti saavat töitä, voi perusrahan lopettaa.
Kommentit (52)
Sinä nuori, sinullahan on kaikki mahdollisuudet. Voi kouluttautua tiesi miksi, jos vain kykysi ja taitosi riittävät. On monia aloja, joilta varmasti löyty työpaikkoja ja palkkakin on tosi hyvä ihan alusta lähtien. Se on siis sun valinta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terästäisin ideaa sillä, että KAIKILLE esim. 55+ vuotiaille työelämässä tai sen ulkopuolella oleville tarjottaisiin mahdollisuus eläkkeelle siirtymiselle. Ei tietenkään täydelle eläkkeelle, mutta aika lähelle kai sitä. Ikä ei ole niin tiukka tässä, sitä voitaisiin vähän säätää.
Näin vanhat pääsisi huilaamaan ja nuoremmille vapautuisi HUIKEA MÄÄRÄ työpaikkoja, joihin työttömät voitaisiin sitten palkata. Kasvaneet eläkekulut kuitattaisiin pienentyneillä sosiaalikuluilla, kun kortistot tyhjenisivät lähes kokonaan.
Voisiko tässä olla ratkaisu 1) työttömyyteen, 2) kasvavan sossujonon purkamiseen ja 3) yleiseen yhteiskunnan & työelämän pahoinvoitiin?
Arvaapa kahdesti, jäisinkö eläkkeelle, joka olisi noin 1400 e/kk brutto, kun palkkani on nyt noin 4000 e/kk brutto? Ja sama tilanne monilla noin 57v ikäisillä.
Arvaapa kahdesti löytyisikö valtiolta keinot tarvittaessa vähän kannustella, jos tarpeeksi moni ei tajuaisi vihjettä? Kyseessä olisi matter of national security, ei siinä liikoja kyseltäisi jos maan etu sitä vaatisi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä nuori, sinullahan on kaikki mahdollisuudet. Voi kouluttautua tiesi miksi, jos vain kykysi ja taitosi riittävät. On monia aloja, joilta varmasti löyty työpaikkoja ja palkkakin on tosi hyvä ihan alusta lähtien. Se on siis sun valinta,
Me vanhat jäädään tästä kohta eläkkeelle, mutta sulla on kaikki mahdollisuudet. Käytä hyväksesi nyt, ettei tarvitse sitten yli 55-vuotiaana enää olla töissä. Sitten vain elät säästöillä yms.
Tätä samaa keskustelua on käyty ainakin 30 vuotta. Muistan itse kouluaikoinani (kun olin nuori), että yhteiskuntaopin tunneilla puhuttiin tästä. Välillä ehkä joku HUOM. pääsi elääkkeelle vähän alle 60-vuotiaana. Kuitenkin yleinen eläkeikä oli 65 silloinkin. Jossain vaiheessa, ehkä mun äiti pääsi jollekin työttömyyseläkkeelle, kun täytti 60, mutta ei lopulliselle. Varsinainen eläke hänellä alkoi muistaakseni 65-vuotiaana.
Nyt oikeastaan mennään toiseen suuntaan. Enää ei oikein saisi jäädä millekään työttömyyseläkkeellekään vaikka olisi 60v. Nyt vaan pitäisi olla työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Iästä riippumatta työkyvyttömät työttömät myös eläkkeelle. Nyt esim. minua roikotetaan työttömänä aktiivimallin leikkaamalla työmarkkinatuella, vaikka jokainen tietää, että olen liian sairas useamman diagnoosin vuoksi töihin. Rajoittuneisuus ei ole pelkästää työnteossa, vaan koko elämä ylipäätään on vaikeutunut sairauksien myötä. Mutta ei, lääkärit eivät tee eläkepapereita, koska olen kuulemma liian nuori. Samalla kun myöntävät, etten tule työllistymään...
Oon niin samaa mieltä. Joudun pyytämään ihan arkisissa asioissa apua, välillä en saa edes vetskaria kiinni. Jotenkin todella turhauttavaa roikkua työttömänä kun tiedän että kukaan ei tule minua koskaan palkkaamaan rajoitteideni vuoksi. Sellaisia puuhastelutyöpaikkoja ei vain ole enää nykypäivänä joihin vajaakuntoinen voisi työllistyä. Joissain maissa olen nähnyt esim. iäkkäitä ihmisiä vielä näissä "suojatyöpaikoissa" mutta en Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se Rinnekin käsittääkseni puhui, että nuorille taattava se toisen asteen koulutus, koska peruskoulun oppimäärä ei riitä töiden vastaanottoon.
mites ne nuoret joilla on jo toisen asteen koulutus mutta ei töitä? Ikuiseen koulutusputkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iästä riippumatta työkyvyttömät työttömät myös eläkkeelle. Nyt esim. minua roikotetaan työttömänä aktiivimallin leikkaamalla työmarkkinatuella, vaikka jokainen tietää, että olen liian sairas useamman diagnoosin vuoksi töihin. Rajoittuneisuus ei ole pelkästää työnteossa, vaan koko elämä ylipäätään on vaikeutunut sairauksien myötä. Mutta ei, lääkärit eivät tee eläkepapereita, koska olen kuulemma liian nuori. Samalla kun myöntävät, etten tule työllistymään...
Oon niin samaa mieltä. Joudun pyytämään ihan arkisissa asioissa apua, välillä en saa edes vetskaria kiinni. Jotenkin todella turhauttavaa roikkua työttömänä kun tiedän että kukaan ei tule minua koskaan palkkaamaan rajoitteideni vuoksi. Sellaisia puuhastelutyöpaikkoja ei vain ole enää nykypäivänä joihin vajaakuntoinen voisi työllistyä. Joissain maissa olen nähnyt esim. iäkkäitä ihmisiä vielä näissä "suojatyöpaikoissa" mutta en Suomessa.
Minulla liikkuminen kodin ulkopuolella on todella vaikeaa, olen siis tämä kenelle vastasit, mutta ei riitä kuulemma eläkkeeseen MINULLA, vaikka samasta syystä tiedän ihmisiä päässeen eläkkeelle. Joten ymmärrän sua. Tässä tulee jo ihan ihmisoikeuskysymykset mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla liikkuminen kodin ulkopuolella on todella vaikeaa, olen siis tämä kenelle vastasit, mutta ei riitä kuulemma eläkkeeseen MINULLA, vaikka samasta syystä tiedän ihmisiä päässeen eläkkeelle. Joten ymmärrän sua. Tässä tulee jo ihan ihmisoikeuskysymykset mieleen.
Lisään vielä, ettei minulle edes yritetä kuntoutusta, koska se ei sairauteeni mitenkään vaikuttaisi. Leikatulla työmarkkinatuella vaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se Rinnekin käsittääkseni puhui, että nuorille taattava se toisen asteen koulutus, koska peruskoulun oppimäärä ei riitä töiden vastaanottoon.
mites ne nuoret joilla on jo toisen asteen koulutus mutta ei töitä? Ikuiseen koulutusputkeen?
Se on kuule sun valinta. Tee töitä niin, ettei tartte tyytyä toisen asteen tutkintoon. Valitse oikea ala ja sellainen, mistä saa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pystyn taas kävelemään hyvin mutta käsien käyttö on ongelmallista ja toimistotöissäkin tarvitaan käsiä. Mulle mietitään vielä ammatillista kuntoutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, ettei minulle edes yritetä kuntoutusta, koska se ei sairauteeni mitenkään vaikuttaisi. Leikatulla työmarkkinatuella vaan mennään.
Vammaistukea jos voisit saada niin välttyisit aktiivimallilta. Joku tällä palstalla sai sitä ja silloin leikkuri ei iske. Onhan se aivan absurdia että työkyvyttömältä leikataan tukea kun ei voi töitä tehdä.
Mun tutuissa on kanssa sairaita, osa on yli 30-vuotiaita, eivätkä he tule ikinä saamaan töitä. Kuitenkaan he eivät pääse eläkkeelle. He eivät pysty edes kouluttautumaan yms. Tiedän, ettei se ole heidän oma valinta. JOskus ei riitä eväät, joita on saanut, vaikka kuinka yrittäisi. Siinä sitten roikut ja sua yritetään kuntouttaa yms.