Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vältteletkö makeutusaineita ja jos niin miksi?

Vierailija
09.05.2019 |

Pyritkö välttelemään tarkoituksella makeutusaineita ruokavaliossasi? Korvaatko sen mieluummin sokerilla? Monelle varmaan makeutusaineissa ärsyttää niiden maku itsessään, joka ei ole sokerin veroinen.

Pelkääkö joku makeutusaineiden terveysvaikutuksia?

Oma keskustelunsa on tarpeellisuuskeskustelu, jossa pohditaan pitääkö makeutusaineita ylipäätänsä syödä. Mielestäni se keskustelu on vähän turha, kun ihmiset nyt ylipäätänsä syövät monia asioita aivan muista syistä kuin tarpeellisuuden perusteella (karkit, leivonnaiset, siiderit, viinit). Ja ei, makeutusaineita ei tarvitse kenenkään syödä!

Kommentit (15)

1/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen ensisijaisesti juuri sen maun vuoksi. Esim. limsoista keinotekoisilla makeutusaineilla makeutetut colat ovat minusta kaikki pahoja; sokerittomista vain ananaslimsa on hyvää.

Jonkin verran myös terveydellisistä syistä. Näin kerran dokumentin ihmisistä, joille oli keinotekoisista makeutusaineista tullut neurologisia oireita. En usko makeutusaineiden olevan vaarallisia silloin tällöin käytettynä, mutta jatkuvasti en käyttäisi.

Vierailija
2/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti välttele, mutta en syö tai juo mitään sellaista mikä olisi keinomakeutettu. Sellaiset ei kuulu mun mielestä ihmisen ruokavalioon. En korvaa niitä sokerillakaan, koska mun ruokavaliossa ei siis ole mitään sokerilla korvattavaa. Sokeria käytän silloin kun sille on paikka, mutta sokerikaan ei kuulu mun joka päiväiseen ruokavalioon.

Ennen olin sokerihiiri pahimmasta päästä ja meni myös keinomakeita järkyttävät määrät. Olo oli sanalla sanoen karmea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän ylipäätään syämästä kaikkea mikä ei ole elintarvike. Makutusaine kuuluu näihin aineisiin. En myöskään lisää sokeria minnekään muualle kuin kastikkeisiin ja muihin sellaisiin johon sitä oikeasti tarvitsee. En syö pullaa eikä rahkani kaipaa makeutta.

Vierailija
4/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut allergiseksi. Kurkku alkaa kirvellä.

Pieän aina vuoden taukoa. Sitten taas saatan sietää vähän aikaa.

Vierailija
5/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä välttelen makeutusaineita. Kun sain kuulla niiden terveyshaitoista, jätin ne pois ja sinne jäivät myös migreenit. Käytän ennemmin vaikka sokeria. Jonkun tutkimuksen mukaan makeutusaineet tekevät huonoa suolistollekin.

Vierailija
6/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan heti keksi mihin tarvitsin makeutusaineita tai sokeria ruokavaliossani.

Saa antaa esimerkkejä mistä kaikesta nyt olen jäänyt paitsi.

Vierailija
7/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ollenkaan makeutusaineita, xylitol nyt asia erikseen. Aspartaami aiheuttaa migreenikohtauksen, joten en todellakaan pelleile muidenkaan kanssa. Sen jälkeen, kun jätin ruokavaliosta pois makeutusaineet ja tietyt lisäaineet, kohtaukset ovat vähentyneet lähes olemattomiin.

Vierailija
8/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee makeutusaineista ihan karseat vatsakivut, ihan kuin joku kääntelisi puukkoa mahassa =(  

Joten meidän huushollissa ei näy missään nimessä minkäänlaista muuta makeutusainetta kuin sokeria ja hunajaa.

Vierailija
9/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha ei kestä, joten olen jättänyt pois. Xylitolia käytän joskus mutta sekin oireilee. En käytä kovin paljon myöskään sokeria, joten en tarvi makeaa makua paljon, banaani esim. makeuttaa hyvän smoothiet.

Vierailija
10/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tee kylläiseksi. Mulle tuli hirveitä ahmimiskohtauksia kun vatsaan jäi ontto olo makeutusaineilla makeutetuista tuotteista. Kroppa alko vaatia sokeria jota se ei lupauksesta huolimatta saanutkaan.

Siinä missä ennen meni litra pepsimaxia niin nykyään juon puoli lasillista kokista ja sekin tuntuu liialta

Vierailija
11/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen maun vuoksi, sillä keinotekoiset makeutusaineet ovat kauhean makuisia. Makeuttamiseen käytän vain tavallista sokeria (ruokosokeria) mutta sitäkin käytän harkiten.

Vierailija
12/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt varsinaisesti. Sokeria vältän mm. hampaiden takia, mutta koska en juuri käytä makeita tuotteita ylipäänsä en koe myöskään tarvetta korvata sokeria makeutusaineilla. Lähinnä tulee valittua joku sokeriton limsa, mutta ei niitäkään montaa vuoden aikana kulu. Ehkä asennettani voisi paraiten sanoa neutraaliksi?

Vierailija
13/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty käyttämään, tulee aivan järkyttävä päänsärky, ei migreeni vaan samanlainen kuin krapulassa tai nestehukassa. En myöskään kyllä tykkää mausta.

Vierailija
14/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen makeutusaineita, mutta myös valkoista sokeria. Jos tarvitaan makeutusta, niin yritän etsiä vaihtoehtoisia keinoja, esim. ylikypsä banaani, kaneli ja muut makeat mausteet, kookos ja hunaja.

Vierailija
15/15 |
09.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen, koska suolistoni menee niistä rikki. Jos juon puoli litraa aspartaamilla makeutettua juomaa, en istu viikkoon, kun peräsuoli on niin kipeä.