Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaus & kaupan tuoreet mansikat ja mustikat - miten uskaltaa syödä??

Vierailija
08.05.2019 |

Voi apua.
Miten ihmeessä uskallan syödä ulkomaisia pensasmustikoita ja ekoja mansikoita? En mitenkään?
Miten sinä olet niitä syönyt, pitääkö ne tyyliin pestä kuumassa, keitetyssä vedessä tms?

Kaikkialla pelotellaan listerialla ja toksoplasmoosilla eikö ulkomaisia marjoja saisi syödä ollenkaan. Tuntuu ihan hullulta. Jos pesen ne marjat huippuhyvin, eikö ne luulisi olevan ihan turvallisia? Samalla tavallahan syön ulkomaisia hedelmiä ja kasviksiakin...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole syönyt niitä ollenkaan koko raskauden aikana. Nyt 9.kuulla. En uskaltaisi syödä niitä edes kakunkoristeena ym. Helposti voit niistä kieltäytyä!

Vierailija
2/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaiset pakastemarjat pitää keittää, tuoreissa ei ole keittosuositusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi raskausajan ruokasuositukset perustuu riskeihin. Jos olet valmis ottamaan sen riskin että saat esim.listerian niin siittä vaan syömään niitä.

Ei tää raskausaika loppupeleissä niin kauan kestä etteikö pitäis pystyä syömään suositusten mukaan.

Toki jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee. Mutta itse en pystyisi antamaan itselleni anteeksi jos vastoin suosituksia jotain syön ja saan esim. listerian ja vauvalle käy huonosti.

Vierailija
4/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä syödään ihan ilmaan hysteriaa tai listeriaa niissä maissa, mistä ne on poimittukin. Vain Suomessa vauhkoillaan kaikesta mahdollisesta ja mahdottomasta. 

Vierailija
5/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syönyt niitä laittamalla suuhun, pureskelemalla ja nielaisemalla. Ihan terveitä olemme sekä minä että kolme lastani. 

Vierailija
6/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö jos pelotta. Helppo ratkaisu.

Vierailija
7/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kieltämättä vaikeaa...

Miten se listeria olisi juuri niissä hollantilaisissa mansikoissa ja suonenjokelaisissa mansikoissa sitten ei? Eikä se listeria siis poistu edes marjat tarkkaan pesemällä? Mitä ihmettä??

Entäs erilaiset hedelmät ja kasvikset? Monethan niistä ovat ulkomailta tuotuja.

Vierailija
8/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä hysteriaa.

Vierailija
9/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko että Japanissa raskaana olevat naiset lopettavat sushin syömisen? Tai etelä-eurooppalaiset vaikkapa fetan tai mozzarellan (pehmeät juustot, HUI!).

Nää Suomen ruokakiellot tuntuu ihan hulluilta.

Vierailija
10/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada sen listerian käytännössä mistä vaan. Ihan vesijohtoveteenkin voi eksyä haitallisia bakteereita. Onhan näitä tapauksia ollut monia. Eli jos pelkään bakteereja, älä syö äläkä juo yhtään mitään. Myöskään hengittää ei kannata, koska ilmassakin on jos jonkinlaisia bakteereja. 

Vierailija
11/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskallan syödä ihan surutta. Olin raskauden puolivälissä ulkomaillakin ja söin kaikkea hyvällä ruokahalulla 😋

Vierailija
12/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua raskaanaolevana pelottaa.

Olen kuulostellut suolistoni toimintaa, sen porinoita ja turvotuksia, ripulia ja muita tuntemuksia. Mitä jos mun elimistössä on jo listeria? Että olisinkin saanut sen joskus aiemmin ja se on itänyt näin kauan?

Välillä olo on jotenkin kuumeinen ja saan vilunväristyksiä, voiko listerian tarkistuttaa itseltään jollakin verikokeella?

Vierailija
13/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

en söisi, jos olisin raskaana. Eivät ole sen väärti.

Vierailija
14/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä hysteriaa.

Vai täyttä listeriaa?

Vierailija
15/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teki raskaanaollessa, 4 v sitten, mieli nimenomaan tuoreita mansikoita ja oli tietysti kevät. Söin kilokaupalla espanjan mansikoita. Kesällä sitten suomalaisia.

Vierailija
16/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin tyhmiä kysymyksiä uskaltaa joku ees kysyä.

Vierailija
17/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni esim Ranskassa syövät surutta ja naukkaavat viiniä päälle. Ei sinne varmaankaan kuskata suonenjokilaisia marjoja raskaana olevien herkuksi. Mutta jos hirvittää, jätä väliin ja syö jotain muuta.

Vierailija
18/21 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös raskaana ja syön niitä tuoreita joka päivä: niin vadelmia, boysenmarjoja kuin mustikoita. Ja olen syönyt läpi raskauden. Ulkomaiset pakastemarjat keittäisin, nämä olen vaan huuhdellut (ettei ole multaa tms josta voisi teoriassa listerian saada) 😊 raskausviikkoja on jo 38

Vierailija
19/21 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu mutta kommentoin silti koska tämä asia monia mietityttää. 

Ruokavirasto suosittelee kuumentamaan ulkomaiset pakastemarjat, mutta ei tuoreita marjoja. Näkisin että tässä on aivan sama logiikka kuin hedelmienkin suhteen eli huolellinen huuhtelu riittää. Suurin osa Suomessa myytävistä hedelmistä on ulkomaisia varsinkin talviaikaan.

Ruokaviraston suositus perustuu riskiarvioon eli ruokamyrkytystapausten määrään. Niitä on ollut hyvin vähän tuoreista marjoista ja hedelmistä. Kannattaa punnita tässä myös marjoista ja hedelmistä saatavia hyötyjä. Mielestäni ei kannata jättää täysin syömättä, mutta kotimaisia kannattaa suosia.s

Itse välttelen raskaana EU:n ulkopuolelta tulevia marjoja ja hedelmiä, jotka syödään kuorineen. Syynä se, että näissä maissa ei välttämättä ole samanlaista sääntelyä käytettävien kasvimyrkkyjen suhteen eikä samanlaista valvontaa kuin EU:ssa.

Vierailija
20/21 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En  söisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme