Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuella elävä ottaa koiran.

Vierailija
08.05.2019 |

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006098028.html

Ymmärrän itse hyvin että ottaa, koirasta on paljon iloa ja on varmasti syy miksi nousta aamuisin ylös. Mutta entä kun koira sairastuu? Mistä rahat siihen? Rokotukset tai tarvittaessa hampaiden putsaukset. Entä jos ei löydy rahaa koiran hoitotoimenpiteisiin niin onko oikein että koira kärsii?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksiinhan ei edes mene paljon rahaa. Ja muut eläinlääkärikäynnit on tuurista kiinni.

Vierailija
42/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se koiran pito ole kiinni rahasta vaan vastuullisudesta ja rakkaudesta koiraan.

Koiralta katkeaa jalka, leikkaus maksaa 1800€. Koiran pito ei ole rahasta kiinni?

Ei ole kovinkaan yleistä, että koiralta katkeaa jalka. Meillä on ollut neljä koiraa, siskolla 3 koiraa ja monilla sukulaisilla ja tuttavilla useita koiria ja yhdeltäkään ei ole katkennut jalka.

Niin että jalan katkeaminen on ainoa kallis toimenpide/sairauden hoito, jota koiralle voi tehdä? Tuo katkennut jalka oli vain esimerkki kalliista toimenpiteestä, niitä on paljon muitakin.

Kaikki on tietty mahdollista. Mutta ei kovin yleistä tai odotettavaakaan. Moniin voi.myös varautua etukäteen. Mulla on ollut monta lemmikkiä enkä todellakaan ole koko ajan juossut eläinlääkärissä.

Jos väität, että ei ole kovin yleistä eikä odotettavaakaan joutua kustantamaan kalliita toimenpiteitä koirille, olet ihan pihalla.

Minulla on ollut kolme koiraa, kaikkien kanssa on juostu ahkeraan lääkärissä. Terveitä pentuja, hyviltä kasvattajilta, siltikin kaikkea terveysongelmaa oli jokaisella, ja eläinlääkäriin kannettaan tuhansia euroja. Nykyisen (sekarotuisen) koiran otin sen ollessa 2-vuotias (nyt 4-vuotias), sen kanssa ei ensimmäisenä vuotena tarvinnut käydä lääkärillä. Toisena vuonna lääkärissä käytiin muutama kerta, ja tulevaisuudessa sitä odottaa leikkaus, joka maksaa lähemmäs 1000€. Kissan kanssa ei ole tarvinnut käydä kuin rokotuksilla ja hammaspuhdistuksissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee sitä moni jopa lapsia vailla ajatustakaan, milläne elättäisi. Se se vasta outoa on.

Hyvä pointti. Aika monet hyvätuloiset, työssäkäyvät (=ainoat ihmisarvon omaavat Suomessa) tekevät lapsia, eivätkä rahoistaan huolimatta osaa ruokkia ja kasvattaa niitä. 

Vierailija
44/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ikäväkseni tuntenut monia lemmikkien omistajia, jotka vaikka ovat työssä käyviä ihmisiä eivät ole vieneet lemmikkejään eläinlääkäriin rokotuksia ja tarkistuksia varten, puhumatta mistään hammashoidoista. 

Meilla on tuo hammashoito hoidettu puruluilla - koskaan en ole edes harjannut koirani hampaita. Koira on 9 ja hampaat lahes yhta valkoiset kuin pentuna. :) Henki tosin haisee raadolle, mutta Nykasen sanoin so what. 

Ihanan naiivia uskoa, että kunhan omistaja syöttää puruluita, niin koiran hampaat pysyy ok. Jos koirasi suu haisee raadolle, se ei ole silloin terve. Vastuullinen koiranomistaja olisi vienyt koiransa hammashoitoon jo ajat sitten.

Vierailija
45/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se koiran pito ole kiinni rahasta vaan vastuullisudesta ja rakkaudesta koiraan.

Koiralta katkeaa jalka, leikkaus maksaa 1800€. Koiran pito ei ole rahasta kiinni?

Kuinkahan yleistä koiran jalan katkeaminen oikeastaan on? Meillä on ollut neljä koiraa eikä yhtään luunmurtumaa.

Saivartelua vai tyhmyyttä? Tulivat ne eläinlääkärikulut nyt sitten ihan minkä sortin vian hoitamisesta hyvänsä, niin korkeiksi ne voivat nousta ja maksettava ne on. Suurimmalle osalle eläimistä jotain remppaa kuitenkin tulee.

Vierailija
46/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt ihminen saa ihan itse päättää mitä asioita elämässä priorisoi. Mielestäni tt tuella koira on parempi ratkaisu kuin a) alkoholi b) tupakka c) lapsi d) matkustelu e) vene f) rahapelit. Koirasta on valtavasti iloa ja seuraa ja se aktivoi. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä ilmaiseksikin eikä pieni koira paljoa syö. Työttömällä on aikaa panostaa hoitoonkin ihan eri tavalla. Oma koirani ylläpito maksaa 50e/kk sisältäen kaiken olettaen että eläinlääkäriin menee 2000e elämän aikana ja että hän elää 15-vuotiaaksi.

Itse käyn tosin töissä, mutta olen silti laskelmani tehnyt :)

Entä hiilidioksidipäästöt joita koirasi tuottaa? Oletko maksanut kompensointimaksun?

Vierailija
47/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein on näitä, että on muutama lapsi, sitten on lauma kaikenlaisia elukoita, koiraa, kissaa, marsua, kania...ja sossusta haetaan rahaa. En kyllä ymmärrä miksi tuollaisille rahaa syydetään. Yksinäisen koiran hankinnan ymmärrän paremmin, vie omistajansa ainakin lenkille ja onhan se lemmikin seura kuitenkin yksinäisyyttä parempi vaikka ei ihmistä korvaakaan. Mielenterveyttäkin lemmikki hoitaa, joten voi vaikka olla yhteiskunnalle säästöäkin sitä kautta. 

Koiraan menee paljon rahaa, meilläkin on koira, joka on jo vanhus ja nyt siihen vasta rahaa meneekin. Ruokakin pitää olla tietynlaista, kun ei enää maha kestä mitä sattuu. Enää meille ei tule koiraa, kun tuosta aika jättää, liian kallista pienituloisille. Lapsetkin onneksi jo niin isoja, että ymmärtävät, miksi ei enää koiraa oteta ja eivät enää niin innokkaasti taitaisi sitä hoitaakaan kuin tätä aikoinaan. 

Vierailija
48/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä rahalla työtön edes koiran ostaa? Ei ainakaan rotukoiraa saa halvalla.

Vierailija
49/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saahan sen toimeentulotukensa käyttää koiraan jos haluaa. Siinä on 497 euroa kuussa, jos sillä ei yksi hurtta pysy hengissä niin jo on kumma!

Minusta se on typerää, vastuutonta ja turhaa ottaa lemmikki silloin, kun taloudellinen tilanne on huono ja joutuu pyytämään elämiseensä tukea. Vähintäänkin pitäisi sitten olla se joku taho, joka maksaa tarvittaessa eläinlääkärikulut. Eläimistä on paljon iloa, joo, mutta kyllä ihminen voi olla ilmankin koiraa, jos on PA. Sen ymmärrän hyvin, ettei aiemmin hankitusta koirasta halua luopua, jos toimeentulo yllättäen huononee.

Mitä se sinun takamustasi kutittaa jos joku maksaa mieluummin koirannappuloita kun juo rahansa? Lemmikit pitävät ihmisiä järjissään ja hyväkuntoisena lenkkeilyn ja harrastusten muodossa. Miksi sinusta kaikkien pitäisi syrjäytyä ja vaipua epätoivoiseen alkoholismiin tai huumekoukkuun?

Lähinnä juuri tuo vastuullisuus ja eläinsuojelullinen puoli: jos eläin sairastuu, sen on saatava hoitoa tai vähintäänkin se viimeinen piikki ja omistajalla on oltava mietittynä, mistä rahat siihen revitään. Välillä jossain facen kissaryhmässä kiukusta kihisten seurannut, kun tyyppi kyselee, mikähän kissalla nyt on ja tarviskohan sitä kuitenkaan lekuriin viedä, kun oon vähän PA.

Kuule ei tuollainen ihminen vie, vaikka olisi rahaa. He taas vievät vaikka ei olisikaan rahaa. Aina voi jättää vaikka vuokran maksamatta, viedä eläimen eläinlääkäriin ja sopia sitten rästin maksamisesta osissa.

Vierailija
50/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä surkimus, työtön, omistan kissan. Kaiketi halvempi otus kuin koira, mutta kyllä siihenkin rahaa menee jos se sairastelee. Saan tt- tukea. Mulla on jemmassa 800€ kissan sairastumista varten. Tuen maksupäivänä hankin kissalle kuukaudeksi ruokaa. Itse syön milloin mitäkin, en välitä, nykyään ei yhtään kiinnosta edes syöminen. Kissa on mulle pelastus tässä kurjuudessa. Kohta puetaan valjaat ja lähdetään ulos. 

Jemmarahaston laitoin sivuun kun olin vielä töissä, mutta tiesin että kenkää tulee yt:n myötä ja se on ollut jo neljä vuotta. Ei ole onneksi tarvittu. Kissa on terve ja onnellinen ja pitää minutkin terveenä ja hetkittäin onnellisena. Tämäkös se "hyviä" ihmisiä eli työssäkäyviä v**uttaakin kun työtön saattaa olla edes hetkittäin onnellinen. 

Vierailija
51/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä rahalla työtön edes koiran ostaa? Ei ainakaan rotukoiraa saa halvalla.

Ostin ensimmäisen rotukoirani osamaksulla 200 mk/kk

Vierailija
52/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä surkimus, työtön, omistan kissan. Kaiketi halvempi otus kuin koira, mutta kyllä siihenkin rahaa menee jos se sairastelee. Saan tt- tukea. Mulla on jemmassa 800€ kissan sairastumista varten. Tuen maksupäivänä hankin kissalle kuukaudeksi ruokaa. Itse syön milloin mitäkin, en välitä, nykyään ei yhtään kiinnosta edes syöminen. Kissa on mulle pelastus tässä kurjuudessa. Kohta puetaan valjaat ja lähdetään ulos. 

Jemmarahaston laitoin sivuun kun olin vielä töissä, mutta tiesin että kenkää tulee yt:n myötä ja se on ollut jo neljä vuotta. Ei ole onneksi tarvittu. Kissa on terve ja onnellinen ja pitää minutkin terveenä ja hetkittäin onnellisena. Tämäkös se "hyviä" ihmisiä eli työssäkäyviä v**uttaakin kun työtön saattaa olla edes hetkittäin onnellinen. 

Miten voi olla säästöjä noin ja silti saada toimeentulotukea. 🙄

Vierailija
53/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös ostan koiralle aina kahdeksi kuukaudeksi nappulat kun entinen satsi alkaa loppumaan. Sitten katsotaan mitä itse saan. Taisin syödä yhtä ja samaa ruokaa 4 kuukautta, yöks yhteen väliin, mutta parempia aikoja odotellessa :D

Vierailija
54/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pärjää edes itse ilman erilaisia yhteiskunnan tukia, niin kuinka voi ottaa

vielä lemmikin yhteiskunnan elätettäväksi?

Toimeentulotuki ei kuulu koiralle!

Koira ei saa toimeentulotukea, eikä koirasta saa mitään korotuksia toimeentulotukeen. Tuen saaja ei ole holhouksen alainen, joten hän saa ihan itse päättää mihin sen tukensa laittaa. Jos tuen saaja tinkii omista menoistaan ja maksaa sillä koiransa kulut niin mitä se sun persettäs kutittaa? Saathan sinäkin hassata rahasi mihin haluat. Antaa ne vaikka kissayhdistykselle jos siltä sattuu tuntumaan.

Vierailija
55/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla säästöjä noin ja silti saada toimeentulotukea. 🙄

Kun pitää rahat sukan varressa eikä tilillä.

T. Minulla ei kyllä ole sukanvarressakaan.

Vierailija
56/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua surettaa, että koirille syötetään sitten halvinta markettinappulaa, jossa ei ravintoarvoja juuri ole ja joka aiheuttaa koirille allergioita, virtsakiviä ja vatsaoireita, karvanlähtöä, ihottumaa.

Onko toimeentulotuella varaa maksaa koiran sterilointi? Monet leikkaamattomat tyttökoirat saa kohtutulehduksen. Kaverin koira oli menossa steriloitavaksi muuten vaan ja löydettiin kohtutulehdus. Lääkäri sanoi, että viikon päästä leikkaus ei enää olisi pelastanut. Löytyykö siihen rahaa?

Oma tyttökani kuoli kohtukasvaimeen, kun en leikkauttanut.

Entä jos koirapuistossa häsätään niin paljon, että varvas murtuu?

Hammaskivi ei poistu suusta puruluilla, vaan on siellä ientaskuissa ja aiheuttaa tulehduksia. Siihen ei auta edes hampaiden harjaus, vaan pitää käydä poistamassa säännöllisesti.

Entä jos koira saa virtsakiviä? Entä jos on allerginen/herkkävatsainen ja joutuu syömään koko ikänsä eläinlääkärin erikoisruokaa? Sellainen iso säkki maksaa satasen.

Miksei toimeentulotuella voisi hommata sitten hevostakin?

Vierailija
57/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua surettaa, että koirille syötetään sitten halvinta markettinappulaa, jossa ei ravintoarvoja juuri ole ja joka aiheuttaa koirille allergioita, virtsakiviä ja vatsaoireita, karvanlähtöä, ihottumaa.

Onko toimeentulotuella varaa maksaa koiran sterilointi? Monet leikkaamattomat tyttökoirat saa kohtutulehduksen. Kaverin koira oli menossa steriloitavaksi muuten vaan ja löydettiin kohtutulehdus. Lääkäri sanoi, että viikon päästä leikkaus ei enää olisi pelastanut. Löytyykö siihen rahaa?

Oma tyttökani kuoli kohtukasvaimeen, kun en leikkauttanut.

Entä jos koirapuistossa häsätään niin paljon, että varvas murtuu?

Hammaskivi ei poistu suusta puruluilla, vaan on siellä ientaskuissa ja aiheuttaa tulehduksia. Siihen ei auta edes hampaiden harjaus, vaan pitää käydä poistamassa säännöllisesti.

Entä jos koira saa virtsakiviä? Entä jos on allerginen/herkkävatsainen ja joutuu syömään koko ikänsä eläinlääkärin erikoisruokaa? Sellainen iso säkki maksaa satasen.

Miksei toimeentulotuella voisi hommata sitten hevostakin?

Isoissa erissä tilaamalla saa parempaakin nappulaa markettinappulan hinnalla. Koiralle voi syöttää myös omenaa ym. ihmisenruokaa vaihtelun vuoksi. Pieni koira ei paljoa syö. Lääkärikustannuksiin voi varautua vakuutuksin ja säästämällä. Itse ainakin varaudun koiran kustannuksiin koko sen eliniän ajalta. Sterilaatiota en itse lähde tekemään, sillä haluan pitää lisääntymismahdollisuuden auki.

Tietenkin riskeihin on varauduttava, kuten varaudun myös muihin elämäni riskeihin kuten työttömyyden pitkittymiseen, omaan sairauteen, perheen kuolemaan, liikenneonnettomuuksiin ja pesukoneiden hajoamisiin. Eläminen on yhtä pelkäämistä jos mitään ei tee koska "jotain saattaa tapahtua".

Kyllä niitä rahareikiä voi listata vaikka miten paljon, mitä jos on käytösongelmia ja tarvitsee kouluttajan, mitä jos itse rampaudut ja tarvitset taluttajan, mitä jos on eroahdistusta ja saat häädön, mitä jos tulee eläinlääkärikeissi etkä voi mennä työhaastatteluun, mitä jos tulee ero ja huoltajuuskiista, mitä jos koira saa punkista borrelioosin ja tartuttaa sinutkin... Tukiverkko se on köyhälläkin oltava. Lemmikki voi kuolla miljoonasta syystä, rikkainkaan ei voi elinaikaa ostaa loputtomasti. 

Hevosessa on moninkertaiset juoksevat kulut, näitä kahta ei oikein voi verrata mitenkään.

Vierailija
58/58 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanottakoon vielä se, että itselleni olisi hyvin vaikea ruveta ajattelemaan elämää niin, että tipahtaisin loppuelämäkseni toimeentulotuelle. Sen on tarkoitus olla _väliaikainen_ äärimmäinen toimeentulon keino. Pakko sitä on oman mielenterveydenkin kannalta keskittyä positiiviseen ja tehdä elämäänsä piristäviä ja eteenpäin vieviä ratkaisuja. Ehkä elän kuplassa kultalusikka suussa, mutta kyllä sitä nyt aina _jotain_ voi rahaa saadakseen tehdä niin, ettei toimeentulotuella joudu vuosikaupalla kituuttamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan