Toimeentulotuella elävä ottaa koiran.
https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006098028.html
Ymmärrän itse hyvin että ottaa, koirasta on paljon iloa ja on varmasti syy miksi nousta aamuisin ylös. Mutta entä kun koira sairastuu? Mistä rahat siihen? Rokotukset tai tarvittaessa hampaiden putsaukset. Entä jos ei löydy rahaa koiran hoitotoimenpiteisiin niin onko oikein että koira kärsii?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli koira 15 vuotta. Rokotusten jälkeen meni reilusti yli kymmenen vuotta ilman muita eläinlääkärikäyntejä kuin hammashoito silloin tällöin. Vasta vanhuuden viime kuukausina tuli niitä kustannuksia, eikä silloinkaan mahdottomasti. Koira myös ulkoilutti meitä molempia ja lisäsi sosiaalista piiriämme. Nämä ovat sairauksia ennaltaehkäisevää eli yhteiskunnan kuluja säästävää.
"Rokotusten jälkeen"? Ette sitten olleet tietoisia, etteivät pentuajan rokotukset koko eliniäksi riitä.
Otettiin tietysti tehosteet, höpsö. Ehkä "rokotusten lisäksi" olisi täsmällisempi ilmaus johon voit tyytyä. Koira eli yli 15 vuoden, joten jotain kai tehtiin oikeinkin? Täällä on helppo alkaa piikitellä ja tehdä jotain outoja johtopäätöksiä yhdestä sanasta, jos niin haluaa.
Moni köyhä hoitaa lemmikkinsä paremmin ja tunnollisemmin kuin varakkaampi. Ei se tuloja katso. Toimeentulotuesta on nipistetty ja eletty puurolla, että lemmikki saa hoitoa ja laaturuokaa. Ap ja pari muuta ei taida tajuta, että hyvä antaa vähästäänkin, paha ei paljostaankaan.
Koira tekee ihmisestä aktiivisemman, sellaisen hankkiminen on siis erinomainen idea ttt-asiakkaalle. Nostaa todennäköisyyttä päästä mukaan yhteiskunnan menoon. Kyllähän tuo nyt on suositeltavampi menoerä kuin uhkapelaaminen tai viina, jotka ovat perussettiä monilla ttt-asiakkailla.
Vierailija kirjoitti:
Ap on olemassa vakuutuksia ja toisaalta toimeentulotuesta voi maksaa rokotukset vaikka pistämällä sivuun 7 euroa joka kuukausi.
Ihan perusasiat hukassa, toimeentulotuesta ei saa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koiran pito ole kiinni rahasta vaan vastuullisudesta ja rakkaudesta koiraan.
Koiralta katkeaa jalka, leikkaus maksaa 1800€. Koiran pito ei ole rahasta kiinni?
Kuinkahan yleistä koiran jalan katkeaminen oikeastaan on? Meillä on ollut neljä koiraa eikä yhtään luunmurtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on olemassa vakuutuksia ja toisaalta toimeentulotuesta voi maksaa rokotukset vaikka pistämällä sivuun 7 euroa joka kuukausi.
Ei saisi, toistaiseksi sentään onnistuu kun vielä ei porvarit ole saaneet kammettua käteistä pois, vaikka yritys onkin kova.
Jos ei pärjää edes itse ilman erilaisia yhteiskunnan tukia, niin kuinka voi ottaa
vielä lemmikin yhteiskunnan elätettäväksi?
Toimeentulotuki ei kuulu koiralle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se koiran pito ole kiinni rahasta vaan vastuullisudesta ja rakkaudesta koiraan.
Koiralta katkeaa jalka, leikkaus maksaa 1800€. Koiran pito ei ole rahasta kiinni?
Ei ole kovinkaan yleistä, että koiralta katkeaa jalka. Meillä on ollut neljä koiraa, siskolla 3 koiraa ja monilla sukulaisilla ja tuttavilla useita koiria ja yhdeltäkään ei ole katkennut jalka.
Niin että jalan katkeaminen on ainoa kallis toimenpide/sairauden hoito, jota koiralle voi tehdä? Tuo katkennut jalka oli vain esimerkki kalliista toimenpiteestä, niitä on paljon muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa säästää. Jos jostain syystä haluat ettei raha näy tilillä niin senkun nostat kukkaroon tai sukanvarteen. Eläinlääkärissä voi maksaa käteisellä.
Kaikki ilot pois vaan mokomilta köyhiltä. Eikun...
Voin sanoa, että ilman rakasta, nyt jo edesmennyttä koiraani olisin itsekin kuollut. Niin paljon iloa hänestä oli minulle. Oli syy nousta aamulla ylös, oli joku joka rakasti vaikken ollutkaan kaunis ja täydellinen. Oli joku, joka odotti riemuissaan ihan vaan vaikka vein roskat. Kiitos Remu kaikesta ja Sinut aina muistan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pärjää edes itse ilman erilaisia yhteiskunnan tukia, niin kuinka voi ottaa
vielä lemmikin yhteiskunnan elätettäväksi?
Toimeentulotuki ei kuulu koiralle!
Yhteiskunnan elätettäväksi? Kuvitteletko, että se tuki kasvaa lemmikkien myötä? Ei kasva. Jokaisella on oikeus elää vaikka kävyillä ja käyttää se raha ihan mihin lystää. Iso summa ei ole, mutta vielä toistaiseksi sentään kaltaisesi fasistit eivät ole saaneet läpi vaatimuksiaan päästä määräilemään niiden pennosten käytöstä.
Tekee sitä moni jopa lapsia vailla ajatustakaan, milläne elättäisi. Se se vasta outoa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sen toimeentulotukensa käyttää koiraan jos haluaa. Siinä on 497 euroa kuussa, jos sillä ei yksi hurtta pysy hengissä niin jo on kumma!
Minusta se on typerää, vastuutonta ja turhaa ottaa lemmikki silloin, kun taloudellinen tilanne on huono ja joutuu pyytämään elämiseensä tukea. Vähintäänkin pitäisi sitten olla se joku taho, joka maksaa tarvittaessa eläinlääkärikulut. Eläimistä on paljon iloa, joo, mutta kyllä ihminen voi olla ilmankin koiraa, jos on PA. Sen ymmärrän hyvin, ettei aiemmin hankitusta koirasta halua luopua, jos toimeentulo yllättäen huononee.
Mitä se sinun takamustasi kutittaa jos joku maksaa mieluummin koirannappuloita kun juo rahansa? Lemmikit pitävät ihmisiä järjissään ja hyväkuntoisena lenkkeilyn ja harrastusten muodossa. Miksi sinusta kaikkien pitäisi syrjäytyä ja vaipua epätoivoiseen alkoholismiin tai huumekoukkuun?
Lähinnä juuri tuo vastuullisuus ja eläinsuojelullinen puoli: jos eläin sairastuu, sen on saatava hoitoa tai vähintäänkin se viimeinen piikki ja omistajalla on oltava mietittynä, mistä rahat siihen revitään. Välillä jossain facen kissaryhmässä kiukusta kihisten seurannut, kun tyyppi kyselee, mikähän kissalla nyt on ja tarviskohan sitä kuitenkaan lekuriin viedä, kun oon vähän PA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovinkaan yleistä, että koiralta katkeaa jalka. Meillä on ollut neljä koiraa, siskolla 3 koiraa ja monilla sukulaisilla ja tuttavilla useita koiria ja yhdeltäkään ei ole katkennut jalka.
Niin että jalan katkeaminen on ainoa kallis toimenpide/sairauden hoito, jota koiralle voi tehdä? Tuo katkennut jalka oli vain esimerkki kalliista toimenpiteestä, niitä on paljon muitakin.
Kaikki on tietty mahdollista. Mutta ei kovin yleistä tai odotettavaakaan. Moniin voi.myös varautua etukäteen. Mulla on ollut monta lemmikkiä enkä todellakaan ole koko ajan juossut eläinlääkärissä.
Kai nyt ihminen saa ihan itse päättää mitä asioita elämässä priorisoi. Mielestäni tt tuella koira on parempi ratkaisu kuin a) alkoholi b) tupakka c) lapsi d) matkustelu e) vene f) rahapelit. Koirasta on valtavasti iloa ja seuraa ja se aktivoi. Koiran kanssa voi harrastaa vaikka mitä ilmaiseksikin eikä pieni koira paljoa syö. Työttömällä on aikaa panostaa hoitoonkin ihan eri tavalla. Oma koirani ylläpito maksaa 50e/kk sisältäen kaiken olettaen että eläinlääkäriin menee 2000e elämän aikana ja että hän elää 15-vuotiaaksi.
Itse käyn tosin töissä, mutta olen silti laskelmani tehnyt :)
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäväkseni tuntenut monia lemmikkien omistajia, jotka vaikka ovat työssä käyviä ihmisiä eivät ole vieneet lemmikkejään eläinlääkäriin rokotuksia ja tarkistuksia varten, puhumatta mistään hammashoidoista.
Meilla on tuo hammashoito hoidettu puruluilla - koskaan en ole edes harjannut koirani hampaita. Koira on 9 ja hampaat lahes yhta valkoiset kuin pentuna. :) Henki tosin haisee raadolle, mutta Nykasen sanoin so what.
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäväkseni tuntenut monia lemmikkien omistajia, jotka vaikka ovat työssä käyviä ihmisiä eivät ole vieneet lemmikkejään eläinlääkäriin rokotuksia ja tarkistuksia varten, puhumatta mistään hammashoidoista.
Lisäksi työssäkäyvien koirat ulvoo yksin päivät pitkät kun ei kukaan vie ulos. Pahimmillaan jopa 10h päivässä.
Köyhän pitää olla nöyrä ja onneton.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän pitää olla nöyrä ja onneton.
Ja yksin. Se on tässäkin ketjussa käynyt selväksi.
Mitä se sinun takamustasi kutittaa jos joku maksaa mieluummin koirannappuloita kun juo rahansa? Lemmikit pitävät ihmisiä järjissään ja hyväkuntoisena lenkkeilyn ja harrastusten muodossa. Miksi sinusta kaikkien pitäisi syrjäytyä ja vaipua epätoivoiseen alkoholismiin tai huumekoukkuun?