Neuvola teki lastensuojeluilmoituksen, koska lapsi saa ruokaa vain 4 kertaa päivässä.
Poika 6v kasvaa normaalisti, ja on muuten terve, mutta kun yöllä ateriaväliksi tulee 13-14 tuntia, niin se on sitten puute lapsen perushoidossa. Tuosta 13-14 tunnista lapsi nukkuu kuitenkin 11 tuntia.
Onko teistä 4 kerran ateriarytmi aiheellinen syy lastensuojeluilmoituksen tekoon? Onko muille käynyt vastaavaa?
Kommentit (22)
Siis täh? Ei meiltä mitään ateriarytmiä ole kysytty neuvolassa. Mulla kans 6v ja normisti kasvaa.
En kovin helposti usko että neuvolasta ensitöiksi tehtäisi lasu vaan neuvottaisi teitä että ruokaväli on liian pitkä ja asia täytyy korjata (mikäli aihetta on).
Lapsen kasvussa jotain häikkää käyrillä. Vain sellaisissa tapauksissa kysellään ruokaan liittyviä.
Hetkinen. Lapsi menee tyyliin 8 nukkumaan ja herää 7? vai onko niin, että lapsi menee nukkumaan 9, vanhemmat myöhemmin, vanhemmat heräävät sitten joskus 9 aikaan ja kuvittelevat lapsen nukkuneen siihen asti?
Mielestäni tuo 14h tauko ruuasta on liian pitkä aika kasvavalle lapselle.
Kun miettii tätä asiaa niin, että lapsi saa 10 tunnin sisällä 4 ruokaa aina 3 tunnin välein niin se kuulostaa aika hurjalta.
Mistä johtuu, että lapsi joutuu olemaan 14h ilman ruokaa vaikka nukkuisikin 11h? kun siihen jää väliä vielä 3 tuntia.
Eikös 6-vuotias osaisi ottaa itse jääkaapista jo ainakin hedelmää tai jugurttia aamiaiseksi, vaikka vanhemmat nukkuisivatkin vielä?
Vierailija kirjoitti:
Eikös 6-vuotias osaisi ottaa itse jääkaapista jo ainakin hedelmää tai jugurttia aamiaiseksi, vaikka vanhemmat nukkuisivatkin vielä?
Ei 6-vuotiaan pitäisi vielä olla tekemässä itselleen aamiaista.
Höpö höpö, hanki trolli elämä.
T: neuvola täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päästä lapsen pitää suoriutua kouluun lähdöstä ja tavaroiden pakkaamisesta itse, mutta nyt jogurttipurkin avaaminen on liikaa? Ei ihme että kasvaa uusavuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Kun miettii tätä asiaa niin, että lapsi saa 10 tunnin sisällä 4 ruokaa aina 3 tunnin välein niin se kuulostaa aika hurjalta.
Mistä johtuu, että lapsi joutuu olemaan 14h ilman ruokaa vaikka nukkuisikin 11h? kun siihen jää väliä vielä 3 tuntia.
Jos ei ruoka maistu heti aamusta? Olen itsekin (kuten myös lapseni) sellainen. Kumpikaan ei edes mieti syömistä kuin tyyliin aamupäivällä/puolen päivän aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoden päästä lapsen pitää suoriutua kouluun lähdöstä ja tavaroiden pakkaamisesta itse, mutta nyt jogurttipurkin avaaminen on liikaa? Ei ihme että kasvaa uusavuttomia.
Hetkinen, on vanhempia jotka kun lapset menevät ekalle luokalle kuvittelevat, että lapsen pitäisi hoitaa kaikki nämä itse?
Kyllä omassa nuoruudessa äiti auttoi aina kolmannelle luokalle asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ruoka maistu heti aamusta? Olen itsekin (kuten myös lapseni) sellainen. Kumpikaan ei edes mieti syömistä kuin tyyliin aamupäivällä/puolen päivän aikaan.
Tuo on opittu asia ja usein myös johtuu siitä, että illalla mätetään enemmän kuin tarvitaan. Olen myös huomannut, että nämä aamupalan välttäjät ovat usein ylipainoisia.
Ei tuo aamiainen ole pelkästään vanhempien vastuulla sen takia, että lapsi opetetaan avaamaan jugurttipurkki vaan luomaan lapselle rutiinit ja malliesimerkki. Jos vanhemmat eivät tee aamiaista niin todennäköisesti lapsetkaan eivät tee, vaan oppivat syömään miten sattuu ja sitten sokeriarvot heittelehtivät.
Lapsille on todella tärkeää rutiinit ja tasaiset ruoka-ajat, jossa vanhemmat ovat mukana. Eikä lapsen aamiainen todellakaan pidä olla joku jugurttipurkki.
Lasu on tehty muista syistä, jos on tehty.
Ei lähtenyt liikkeelle oikein. Ei hätää. Yritä seuraavalla kerralla uusiksi.
4-6 ateriaa päivässä suosittelee Helsingin kaupunki.
Millaisia teidän ateriat sit on?
Työkaverin tytär 12-v ei saa kotona koulupäivän jälkeen laittaa ruokaa mikroon, kun äiti pelkää, että sieltä tulee kuuma ruoka päälle..
Kuulin hänen puhuvan miehelleen puhelimessa, muuten en olisi uskonut.
Kuulostaa järjettömältä, jos lapsi on muuten tyytyväinen. Jos lapsi valittaa nälkäänsä eikä saa ruokaa siksi että on päätetty ettei syödä kuin 4 krt/pvä, niin sitten on eri asia. Mutta jos lapsi on ok ja tyytyväinen, kasvu on normaalia, niin ei siinä mitä.