Loukutin naapurin kissan ja eläinsuojelu haki hoiviinsa
Naapurin (rivitalo kyseessä) melko nuori kissa on koko kevään käyttäny mun pihaa hiekkalaatikkonaan ja viime viikolla mylläs mun kukkapenkit ympäri. Naapurille olen asiasta monet kerrat sanonu mutta siltikin pitänyt kissaansa vapaa "koska asunto on niin pieni ettei kissalla ole tarpeeksi tilaa ja kissanhiekka on kallista niin parempi että kusee ulos". Eläinsuojelusta hain loukun perjantaina ja su-ma välisenä yönä kissa jäikin siihen ja eläinsuojelu haki kissan. Kävivät ensin naapurin ovella koputtelemassa mutta ei avannut ja jättivät lapun että kissa on heidän hallussaan. Nyt naapuri tulee heti raivoamaan ja huutamaan ku takapihalle astun. Hällä kun ei ole varaa maksaa kissan luovutusmaksua ja mun pitäisi se maksaa (vaikka hänen kissansa tuhosi n.50e arvosta kukkia). Ja soittipa se maanantai aamuna jopa poliisit paikalle kun olen "kiduttanut" hänen kissaansa ja uhkaillut. Siinä oli poliiseilla ihmettelemistä ku akka vauhkoaa ties mistä eläinrääkkäyksestä ja kiduttamisesta ja ties mistä muusta vaikka kyse oli vain kissan loukuttamisesta ja se vietiin sinne minne kuuluukin. Joo, halusin vaan avautua. Mutta pitäkää hyvät kissanomistajat ne kissat sisällä tai ulkoiluttakaa valjaissa. Kissa voi kuitenkin jäädä auton alle, loukkaantua muuten, tuhota muiden omaisuutta ja syödä muitakin elukoita kuin hiiriä tai muita haittaeläimiä. Itsellänikin on kissoja ollut eikä olisi tullut mieleenkään päästää niitä vapaasti ulkoilemaan vaan valjaissa käytin pihalla aamuisin kerran ja iltaisin 1-3 kertaa ihan riippuen kelistä ja siitä miten pitkiä aikoja kissat viihty pihalla kerrallaan. Omat kissat ei pihalle edes suostuneet tekemään tarpeita vaan hiekkalootalle oli päästävä. Enkä ottaisi kissaa itse näin pieneen asuntoon vaikka takapiha onkin missä voisi ulkoilla. Juu, mutta tosiaan kunhan vaan avauduin.
Kommentit (32)
Jos ei ole varaa kissanhiekkaan tai luovutusmaksuun, on parempi, että kissa saa uuden kodin.
Olen myös tavannut perheen, joka oli ostamassa koiraa. Heidänkin kissansa juoksi pihalla sen vuoksi, etteivät he jaksaneet vaihtaa hiekkoja. Heidän sen hetkisellä koirallaan oli jokin kasvain, mutta eivät ilmeisesti olleet vieneet sitä edes lääkäriin.
Silti olivat katsomassa uutta koiraa talouteen. Varmaan aika selvää, etten heille koiraa luovuttanut.
Minä laitoin pahvilaatikkoon ja vein löytöeläinten vastaanottoon. Jätin pylvääseen lapun, että löydetty kissa, joka viety sinne. Joutuivat maksamaan, jotta saivat kissansa takaisin sirutettuna ja ihmettelivät, että kukahan heidän kissansa oli sinne vienyt. Tämän jälkeen he rakensivat kissalle ulkoaitauksen. Halvempaa kuin jatkuvat haut;)
Vierailija kirjoitti:
0/5 eivät tule hakemaan itse on vietävä
En tiedä millainen eläinsuojelu siellä päin on mutta täällä haetaan loukutetut kissat tai muut karkuteillä olevat lemmikit jos sellaisen on kiinni saanut. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millainen eläinsuojelu siellä päin on mutta täällä haetaan loukutetut kissat tai muut karkuteillä olevat lemmikit jos sellaisen on kiinni saanut. AP
Ai Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Kissas saattaa ollaa villiintynyt, jolloin sen saa ampua. Mistäs sitä maallikko erottaa onko villiintynyt vai ei.
Kuinka paljon mielihyvää tunnet kun mietit eläinten vahingoittamista?
Toimiiko sama myös seksuaalisena fantasiana?
Taidan tehdä samoin. Olen kyllästynyt siivoomaan kissan paskoja pihaltani ja lasten hiekkalaatikolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Porvoossa?
Ei, ei ole Porvoossa. Kai tiedät että eri kaupunkien eläinsuojeluyhdistyksissä on erilaisia käytäntöjä? Täällä haetaan kiinni saadut karkurit ja loukutetut kissat jos kiinniottaja sitä pyytää. Ja tässä tapauksessa olivat myös tietoisia siitä, että minulla ei ole mahdollisuutta kissaa kuljettaa sitten kun/jos se jää loukkuun. AP
Vierailija kirjoitti:
Sun kukat kasvaa lumihangessa?
Ei täällä etelä-suomessa ole lunta ollut moneen viikkoon ja lämpötila kun kipus sinne +20 asteeseen niin lähti kukat vauhdilla kasvamaan ja kukkimaan. Ruohokin on jo niin pitkää että pitäis trimmeri jo kaivaa esiin. Kauniisti myös kukkii marketat, tulppaanit, narsissit ja viime vuoden orvokkien jälkeläiset. Ostetut orvokit ja maanpeittokasvit myös kukoistivat mutta ne kun myllättiin ylös niin saa nähdä jaksavatko enää lähteä kasvaan vaikka takaisin istutin. Niin, ja joillakin saatta piha olla niin ihanaan suuntaan että aurinko paistaa suurimman osan päivää. Kauheen kuumilla keleillä se ei tietenkään niin hirveen ihanaa oo ku ulkona paistuu ja vettä kuluu kasvien kasteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissas saattaa ollaa villiintynyt, jolloin sen saa ampua. Mistäs sitä maallikko erottaa onko villiintynyt vai ei.
Kuinka paljon mielihyvää tunnet kun mietit eläinten vahingoittamista?
Toimiiko sama myös seksuaalisena fantasiana?
Ei kyse ole mielihyvästä vaan ongelman ratkaisusta lain sallimissa puitteissa.
Teit ihan oikein. Kissaa ei pidä päästää ulos vapaana jo ihan kissan oman turvallisuuden takia!
Mun kissa ulkoilee isolla verkotetulla parvekkeella ja iltaisin käydään lenkillä, kissa valjaissa.
Samoin toimittiin meidän perällä. Kissa käytti pihan lasten hiekkalaatikkoaan omanaan. Että joo, loppuhan sille piti tehdä. Monenlaista ideaa tuli kyllä mieleen.
Otettiin se kiinni ja vietiin löytöeläintaloon monta kertaa.
Tarpeeksi monta kertaa kun kävivät lunastamassa sun pois sieltä, niin alkoivat ulkoiluttaa sitä valjaissa.
Jos haluaa rottaongelman pois kaupungeista, kissat kyllä hoitavat homman tehokkaasti. Kumpi mukavampi, kissa vai rotta vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa rottaongelman pois kaupungeista, kissat kyllä hoitavat homman tehokkaasti. Kumpi mukavampi, kissa vai rotta vapaana?
Et ole tainut nähdä rottaa eläinkaupan ulkopuolella. Jää kissa nopeasti kakkoseksi.
Minun voimafantasiat on hieman erilaiset, mutta mikä minä olen tuomitsemaan.
Hyvä teko sinulta. Varsinkin näin kevätaikaan vapaana kulkevien kissojen haitta ympäristölle on merkittävä, kun ne tuhoavat lintujen pesiä, tappavat pikkunisäkkäiden poikasia jne. Kaupunki- ja taajamaympäristössäkin perii lukuisia lintulajeja, joiden kannat ovat pienentyneet, ja niiden elinvoimaa pitäisi kaikin tavoin tukea. Kissanomistaja tekee todella isoa hallaa näille pyrkimyksille; yksi kissa voi tuhota isolta alueelta pesimismahdollisuudet. En vain ymmärrä, miten nämä tyypit voivat perustella itselleen välinpitämättömyyttään - luonnon lisäksi tietenkin kissa itsekin on hengenvaarassa liikkuessaan ulkona valvomatta.
Ymmärrän myös hyvin ap:n harmin omaisuutensa tärvääntymisestä. Kannattaa muidenkin soveltaa tätä toimintatapaa. Kyllä paukapäisimmätkin vähitellen oppivat, tai sitten luopuvat kissojen pidosta tykkänään.