Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseni kaverin perhe on "köyhä", mutta en voi auttaa heitä

Vierailija
08.05.2019 |

Heidän lapsi saa paljon enemmän tiettyjä asioita kuin omani. Lapsellani on maksullinen harrastus, heidän lapsellaan ei, mutta he laittavat rahojaan sellaiseen, mihin me ei tahdota kuluttaa.

Heidän lapsi saa omaa rahaa enemmän kuin meidän lapsi ja päättää itse mihin ne käyttää. Heidän lapsi ostaa rahoilla turhia muodikkaita tavaroita ja karkkia, sipsiä, limsaa, kuluttaa lopulta kaiken saamansa rahan, eikä säästä pidempää aikaa. Vanhemmat lainaavat lapselta rahaa, jos omat rahat ovat käytännössä loppu.

Olemme sopineet lapsemme kanssa, että hän ei käytä omia rahoja herkkuihin kuin poikkeustapauksissa. Ostamme herkkuja riittävästi (vähemmän kuin kaveri) ja välillä lapsemme leipoo itse, jotta saa satunnaisen makeannälkänsä tyydytettyä. Perheemme miettii, että paljon kannattaa laittaa rahaa ei niin ravitseviin syötäviin tai tavaroihin, joita ei oikeasti tarvitse sen jälkeen, kun on esitellyt muille.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tyylillään. Joku säälii sinun lastasi, kun elämä vaikuttaa ankealta. Mutta jokainen kai priorisoida itse ja juuri oman mielen mukaan. Meillä ennen niin vaatimattoman ja vähän kuluttavan lapsen kulutus muuttui teininä. Kavereiden kanssa käydään syömässä ja mässyjä ostetaan kimpassa ja vaatteita on saatava vain näyttämisen ilosta. En halua puuttua hänen tärkeysjärjestykseensä, mutta hän joutuu itse valikoimaan. Ei voi saada kaikkea ja rajattomasti.

Vierailija
22/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minua on autettu vaikka en eläköön kun munkki. Tosiasia vaan on että tulit on pienet. Onneksi omat läheiset ei ole niin inhottavia ja sairaita että eivät auttaisi vaan koska pitää "opettaa". Olen saanut apua esim. asunnon järjestymiseen. Karibian kiertomatkaan en varmaan saisi enkä oikein kehtais pyytääköön. 😇

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein pröystöilevää elämäntyyliä tuosta kuvauksesta löytänyt. Et niin hirveän tarkkaan kuvaillut etkö ehkä tiedäkään tasan tarkkaan perheen kulutusta, mutta kyllä meilläkin sipsejä ja herkkuja ostellaan ja joskus merkkivaatteita. Sädekehä teille, jotka ette toimi näin. Näin ohiksena, miksi sinua niin hirveästi kiinnostaa toisen perheen kukutus ja elämäntavat. Ei kuulu sinulle mutta jos nyt joku väkisin haluaa tuollaisia pohtia niin siitä vaan. Voi olla että toisten pohtimiset ei niin kiinnosta kuitenkaan sitä toista.

Vierailija
24/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan vain, että voisi laittaa rahat lapsen harrastukseen, eikä valittaa, että ei ole varaa ja antaa vähemmän viikkorahaa, kun heidän lapsi itse  mieluummin maksa herkuista ja tavaroista kuin harrastuksesta. 

Meidän lapsi ei saa viikkorahaa, vaan synttäri, joulu yms rahat. Lapsellani on monesti 5-20 euroa mukana, mutta harvoin käyttää yhtään. Lapseni on tyytyväinen, koska hänellä on harrastus. Näiden valittajien seurassa hän ostaa itse vähemmän kuin valittaja, jotta valittaja ei joutuisi hankalaan tilanteeseen, jossa toisella on kaikkea enemmän. Lapseni tarjoaa, jos ostaa itselleen ja toisella ei ole rahaa, mutta toiseen suuntaan tätä ei tapahdu.

ap

Ketä kiinnostaa? Se teidän lähestyminen nyt ei ole yhtään sen parempi eikä takaa mitään parempaa ihmistä siitä teidän kakarasta (eikä todellakaan teistä). Toimitte, miten parhaaksi näette ja samoin tekevät muut. 

Vierailija
25/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikutat ihan idiootilta. Sillä on paljon suurempi vaikutus lapseesi ja lapsen kasvatukseen, kuin sillä, että korostat joka välissä "vaatomattomuutta", missä ei muutenkaan ole mitääm jaloa tai hienoa. Luuletko todella, että vaatimaton ihminen pärjää jotenkin paremmin tässä elämässä tai saa kruunun sitten kuoleman pedillä? Ei maailma toimi niin. Ja lapasesi kuitenkin kasvaa omanlaiseksi ihmiseksi, kunhan vaan tulee ikää ja irtautuu teistä vanhemmista, Toivottavasti ei yhtä idiootiksi kuin sinä. 

Älä kyttää muiden elämäntapaa vaan anna heidän tehdä omat valintansa. Millainen idiootti vielä tekee aiheesta jotain nettiavauksia? Et todellakaan anna tervettä esimerkkiä lapsellesi siitä, miten muihin ihmisiin suhtaudutaan. 

Vierailija
26/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan vain, että voisi laittaa rahat lapsen harrastukseen, eikä valittaa, että ei ole varaa ja antaa vähemmän viikkorahaa, kun heidän lapsi itse  mieluummin maksa herkuista ja tavaroista kuin harrastuksesta. 

Meidän lapsi ei saa viikkorahaa, vaan synttäri, joulu yms rahat. Lapsellani on monesti 5-20 euroa mukana, mutta harvoin käyttää yhtään. Lapseni on tyytyväinen, koska hänellä on harrastus. Näiden valittajien seurassa hän ostaa itse vähemmän kuin valittaja, jotta valittaja ei joutuisi hankalaan tilanteeseen, jossa toisella on kaikkea enemmän. Lapseni tarjoaa, jos ostaa itselleen ja toisella ei ole rahaa, mutta toiseen suuntaan tätä ei tapahdu.

ap

Kuulostaa ihan tavalliselta elämältä....

Vierailija
27/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun liikkuu näitä elämäntapa kouluttajia aika ajoin minulla on yksi visainen kysumys, jonka kanssa olen painiskellut jo kuukauden päivät. Monta t-paitaa on sopiva ostaa lapselle nyt kesäksi? Entäs monta shortsia ja onko aivan liikaa ostaa enemmän kun yhdet lenkkarit. Onko crocsit ok? Jos ostaa uutena eikä kirppikseltä onko tuhlari? Ihan vilpittömästi tässä kyselen.

Vierailija
28/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä joskus 10v:ltä kysyin että jos harrastukseensa menee tonni vuodessa, niin haluaisiko mieluummin käyttää sen tonnin johonkin muuhun ja annoin muutamia vaihtoehtoja mitä tonnilla saa. Ihan mielenkiintoinen keskustelu käytiin.

Vierailija
29/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun liikkuu näitä elämäntapa kouluttajia aika ajoin minulla on yksi visainen kysumys, jonka kanssa olen painiskellut jo kuukauden päivät. Monta t-paitaa on sopiva ostaa lapselle nyt kesäksi? Entäs monta shortsia ja onko aivan liikaa ostaa enemmän kun yhdet lenkkarit. Onko crocsit ok? Jos ostaa uutena eikä kirppikseltä onko tuhlari? Ihan vilpittömästi tässä kyselen.

Aloita siitä kuinka usein haluat pestä kesällä pyykkiä ja montako lapsen t-paita - sortsi -yhdistelmää menee koneelliseen muiden perheenjäsenten pyykkien kanssa.

-nimim- insinöörin näkökulma ongelmaasi

Vierailija
30/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kryptinen.

Vierailija
31/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teeppä tuostakin nyt itsellesi ongelma. Niinhän sä jo teitkin. Hanki elämä! 

Vierailija
32/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut vastaan tilanteita, joissa he valittavat köyhyyttä, mutta samalla he näyttävät meille, että heillä on millä mällätä, vaikka me vieressä emme mälläisi. Lapseni katsoo vierestä, kun heidän kaveri syö karkkia noin esim. 

ap

Nyt hieman tyrskähdin. Meillä on millä mällätä kun karkkia ostellaan usein? Keksin kyllä parempia tapoja näyttää rahalla mälläämisen. En minä esim. osta asioita näyttääkseni jotain mälläämistä, vaan koska nautin itse ehkä siitä hyödykkeestä minkä ostan. Onhan näitä, joiden mielestä asia on niin, että jos joskus valittelet rahapulaa tai tilisi on tyhjä, tai pidät itseäsi pienituloisena pitää käyttäytyä ja näyttää "arvonsa" mukaisesti. Ei mitään turhaa eikä mitään koskaan, muuta kun se mitä hengissä pysymiseen tarvitaan. Muuten ei ole oikeus kärsiä rahapulasta eikä varsinkaan ottaa avustuksia vastaan vaikka tarjottaisiin.

Vierailija
33/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänä esimerkkinä eräs ystäväni, joka ei oikein osannut peitellä hieman kyseenalaisia mielipiteitään työttömistä. Eräästä tutusta paasasi että: "Mikä sekin luulee olevansa sen Michael Korsin laukun ja HM vaatteiden kanssa. Kyllähän kaikki tietää että oikeasti se on työtön köyhä luuseri, ja varmaan jotain mt ongelmiakin". Hänen piti siis oikein valistaa että köyhä ja mt-ongelmainen se on. Kun ei päältä päin näytä selvästi niin täytyyhän se tehdä selväksi muuten. Eihän siitä mitään tule että joku ei näyttäydy ulospäin sellaisena, jona sen kuuluu näyttäytyä. Joku roti sentään köyhille ja työttömille. Luulot pois!

Vierailija
34/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä kysymys. Onko sinulta pyydetty apua, nimenomaan Sinulta isolla ässällä.

Vierailija
35/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, tämmöisiä ihmiset lukee (minä mm.) ja rustaa päiväkaudet. Silkkaa son taa!

Kaikki tällä palstalla aikaansa kuluttavat ovat ääliöitä. Minä suurin.

Mä olen vieroituksessa tästä palstasta. Pakko välillä saada vähän oikaista asioita. Sontaahan tämä. Pahat ja haitalliset asiat koukuttavat joskus. Kohti raittiutta mennään.

Vierailija
36/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt vielä, että te koko perheellä pelaatte kaiket illat lautapelejä, kun se tyhmä naapuriperhe ei tajua sitäkään iloa, niin oliskohan siinä oksettavan ylemmyydentuntosi viimeinen sinetti taputeltu ja voit auttaa meitä kaikkia poistumalta jo tältä näyttämöltä.

Kato kun ihmisiä pitää valistaa. Ne on niin tyhmiä että ne ei tiedä että ei ole hyvä syödä liikaa karkkia. Minun on opetettava heitä. Minulla on valistus sydämessä. Pertsakaan ei tiedä että tupakka on haitallista, minun on kerrottava se hänelle. Minun on tehtävä Pertsasta minun kaltainen. Olen ylevä ja hieno ihminen. Omasta mielestäni varsin kiva ja kohtuullinen. Minä vain kerron muille miten asioiden kuuluu olla.

Vierailija
37/37 |
08.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän aloituksen idea oli? Jakaa muillekkin yhtäkkinen ahaa -elämyksensä siitä, että ihmisiä, perheitä ja arvomaailmaa on erilaisia?