Lahjoitus molemmille lapsille kummallekin 4 999€
Kysyn kokemuksia, jos muilla samanlainen tilanne. Voiko tuon summan vaan laittaa heidän tililleen ilman mitään lahjakirjoja?
Epäilen ja varmasti huomenna saisin siihen vastauksen, mutta jos täällä olisi muita samassa tilanteessa olevia/olleita.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei kannata.
Jos on pätäkkää millä pelata, niin sitten kannattaa antaa sellaisia lahjoja joiden vastaanottaminen ei aiheuta petostuomiota kenellekään.
Mitä ihmeen petostuomiota? Lain mukaan kuka tahansa saa lahjoittaa kenelle tahansa rahaa. Yläraja lahjaverolle on 5000 / 3v.
ei ole lahjaverolle mitään YLÄRAJAA. kyllä sitä maksetaan sen tietyn prosentin mukaan ihan äärettömään asti. vastaavasti on yläraja lahjoitukselle josta EI TARVITSE maksaa tuota veroa.
Touche, pääsit pätemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut elämäni aikana muutaman kerran näitä lahjoituksia eikä koskaan ole kukaan kysellyt eikä ole tehty mitään papereita siitä. Isompiakin summia saanut mutta ne on olleet sitten lainaa, josta velkakirjat tehty asianmukaisesti mutta niitäkään ei ole kukaan kysellyt. Ei pankki eikä verottaja.
Velkakirjalla minäkin olen lapsilleni rahaa "lainannut". Maksupäiväksi laitettu niin pitkä aika, että en todennäköisesti ole enää hengissä :D
näissä vain se huono puoli että voipi tulla kivasti "lainan saajalle" maksettavaa. Verottaja kun osaa tulkita nuo ihan oikein lahjoiksi. Toki on arpaonnesta kiinni että jääkö tästä vilungista kiinni.
Mikä vilunki? Tarkista lakipykälät (lainapaperin voit myös tarkistuttaa verottajalle ennakkoon). Mikä vimma ihmisillä on syyllistää, jos joku haluaa auttaa jälkeläisiään aivan laillisesti jo eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut elämäni aikana muutaman kerran näitä lahjoituksia eikä koskaan ole kukaan kysellyt eikä ole tehty mitään papereita siitä. Isompiakin summia saanut mutta ne on olleet sitten lainaa, josta velkakirjat tehty asianmukaisesti mutta niitäkään ei ole kukaan kysellyt. Ei pankki eikä verottaja.
Velkakirjalla minäkin olen lapsilleni rahaa "lainannut". Maksupäiväksi laitettu niin pitkä aika, että en todennäköisesti ole enää hengissä :D
näissä vain se huono puoli että voipi tulla kivasti "lainan saajalle" maksettavaa. Verottaja kun osaa tulkita nuo ihan oikein lahjoiksi. Toki on arpaonnesta kiinni että jääkö tästä vilungista kiinni.
Mikä vilunki? Tarkista lakipykälät (lainapaperin voit myös tarkistuttaa verottajalle ennakkoon). Mikä vimma ihmisillä on syyllistää, jos joku haluaa auttaa jälkeläisiään aivan laillisesti jo eläessään.
JOs lainasta käy ilmi että sitä ei ole tarkoituskaan maksaa takaisin, esim bullettina 60 vuoden päästä, lainanantajan ollessa 70 vuotias, niin silloin se tulkitaan ihan oikein lahjaksi. Samaten jos käy ilmi että lainan takaisimaksu hoidetaan 3 vuoden välein annettavilla verottomilla lahjoilla, voidaan se vero määrätä koko lainasummasta. Ja kyllä veronkierto on ihan laitonta, ja samaten on tekaistujen asiakirjojen teko on laitonta. Yleensä tämän kaltaiset ihmiset, jotka näitä tekevät, ovat aina sitten itse ekana huutelemassa esim "rikkaiden veronkierrosta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos lapsilla on kaksi vanhempaa, joilla ylimääräistä rahaa, niin kumpainenkin voi lahjoittaa lapsilleen verottomasti rahaa.
ei siinä mitään sukulaisuussuhdetta tarvi. Kuka tahansa saa lahjoittaa rahaa ihan kelle huvittaa verottomasti rahaa, kunhan se on alle 5000 euroa / 3 vuotta per lahjoitta-lahjan saaja kombo.
Juuri näin. Minulle lahjoitti kolme henkilöä tuon summan verottomasti eli yhteensä noin 15 000 euroa. Ilmoitin kuitenkin näistä lahjoituksista verottojalle varmuuden vuoksi.
Eikö tuo ajattelumalli ole täydessä ristiriidassa sen perustan kanssa, että aviopari on yksi ruokakunta? Monethan käyttävät varat yhdessä.
Eli ainut keino olisi että pitää yhteisen tilin?
Kamalia nämä Suomen koukerot.