Lahjoitus molemmille lapsille kummallekin 4 999€
Kysyn kokemuksia, jos muilla samanlainen tilanne. Voiko tuon summan vaan laittaa heidän tililleen ilman mitään lahjakirjoja?
Epäilen ja varmasti huomenna saisin siihen vastauksen, mutta jos täällä olisi muita samassa tilanteessa olevia/olleita.
Kommentit (46)
Lahjavero on samansuuruinen alimman perintöveron kanssa, joten lapsille voi hyvin lahjoittaa isompiakin summia ja vaan maksaa niistä verot.
Vierailija kirjoitti:
Lahjavero on samansuuruinen alimman perintöveron kanssa, joten lapsille voi hyvin lahjoittaa isompiakin summia ja vaan maksaa niistä verot.
Kun tässä on kyseessä verottomasta lahjasta.
Itse perin isäni 10 vuotta sitten (140 000€) ja en joutunut maksamaan lahjaveroa. Isä oli järjestänyt sen niin.
Vierailija kirjoitti:
Itse perin isäni 10 vuotta sitten (140 000€) ja en joutunut maksamaan lahjaveroa. Isä oli järjestänyt sen niin.
Tuo alussa mainittu summa 4999 / lahjoittaja / saaja / 3 vuotta on tosiaan se summa jonka voi lahjoittaa ilman veroa.
Sen lisäksi voi esimerkiksi vapaasti maksella toisten kuluja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et varmaan lahjaveroa maksanutkaan, kun kerran perit isäsi.
Mutta kiinnostaa, miten isä "oli järjestänyt" niin, ettei muka perintöveroa mennyt?
Normaalisti kyllä menee tuommoisesta perinnöstä.
Kannattaa tehdä AINA lahjakirja, mallipohjia löytyy Googlesta. Kolmen vuoden välein voi lahjoittaa verotta 4999€. Tästä ei vielä ihmeemmin kiinnostuta, mutta siinä vaiheessa kun esim. lapsi kasvaa ja ostaa ensimmäisen oman asunnon, niin verottaja saattaa kysyä millä ja kenen rahoilla asunto on maksettu. Jos selvityspyyntö rahojen alkuperästä tulee, niin silloin pitää olla näyttää lahjakirjat. Mikäli ei ole antaa dokumenttia, niin verottaja voi pistää ylimääräisen maksulapun tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse perin isäni 10 vuotta sitten (140 000€) ja en joutunut maksamaan lahjaveroa. Isä oli järjestänyt sen niin.No et varmaan lahjaveroa maksanutkaan, kun kerran perit isäsi.
Mutta kiinnostaa, miten isä "oli järjestänyt" niin, ettei muka perintöveroa mennyt?
Normaalisti kyllä menee tuommoisesta perinnöstä.
Niin siis perintövero piti sanomani. En oikeasti vieläkään tiedä, kun äitipuoleni kanssa en paljon pidä yhteyttä, joka tietäisi. Luulisin kuitenkin, että kun isäni tiesi, että minulla ei ole sellaisia varoja niin hän oli perustanut tilin, jolta se vero maksettiin etukäteen.
Voit laittaa vaikka miljoonan, jos sinulla sellaisia varoja ole. Ei sitä ole missään kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei kannata.
Jos on pätäkkää millä pelata, niin sitten kannattaa antaa sellaisia lahjoja joiden vastaanottaminen ei aiheuta petostuomiota kenellekään.
Mitä ihmeen petostuomiota? Lain mukaan kuka tahansa saa lahjoittaa kenelle tahansa rahaa. Yläraja lahjaverolle on 5000 / 3v.
ei ole lahjaverolle mitään YLÄRAJAA. kyllä sitä maksetaan sen tietyn prosentin mukaan ihan äärettömään asti. vastaavasti on yläraja lahjoitukselle josta EI TARVITSE maksaa tuota veroa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut elämäni aikana muutaman kerran näitä lahjoituksia eikä koskaan ole kukaan kysellyt eikä ole tehty mitään papereita siitä. Isompiakin summia saanut mutta ne on olleet sitten lainaa, josta velkakirjat tehty asianmukaisesti mutta niitäkään ei ole kukaan kysellyt. Ei pankki eikä verottaja.
Velkakirjalla minäkin olen lapsilleni rahaa "lainannut". Maksupäiväksi laitettu niin pitkä aika, että en todennäköisesti ole enää hengissä :D
Ap, hyvä juttu! Tuo on järkevää, kyllä perheellisillä on kulutusta, jos ja kun on kasvavat lapset.
Minusta olisi fiksua, jos tuota suunnittelemaasi tapaa taikka ennakkoperinnön mahdollisuutta käytettäisiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut elämäni aikana muutaman kerran näitä lahjoituksia eikä koskaan ole kukaan kysellyt eikä ole tehty mitään papereita siitä. Isompiakin summia saanut mutta ne on olleet sitten lainaa, josta velkakirjat tehty asianmukaisesti mutta niitäkään ei ole kukaan kysellyt. Ei pankki eikä verottaja.
Velkakirjalla minäkin olen lapsilleni rahaa "lainannut". Maksupäiväksi laitettu niin pitkä aika, että en todennäköisesti ole enää hengissä :D
näissä vain se huono puoli että voipi tulla kivasti "lainan saajalle" maksettavaa. Verottaja kun osaa tulkita nuo ihan oikein lahjoiksi. Toki on arpaonnesta kiinni että jääkö tästä vilungista kiinni.
Verottaja vähät välittää vaikka laitat kymppitonnin. Itsestä kiinni, tekeekö lahjaveroilmoituksen vai ei
jos lapsilla on kaksi vanhempaa, joilla ylimääräistä rahaa, niin kumpainenkin voi lahjoittaa lapsilleen verottomasti rahaa.
Siis tarkoitatteko että jos naimisissa ja puoliso haluaa siirtää toiselle käyttörahaa niin se katsotaan lahjaksi jos 5000e ja menee veroa? Tuohan on ihan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
jos lapsilla on kaksi vanhempaa, joilla ylimääräistä rahaa, niin kumpainenkin voi lahjoittaa lapsilleen verottomasti rahaa.
ei siinä mitään sukulaisuussuhdetta tarvi. Kuka tahansa saa lahjoittaa rahaa ihan kelle huvittaa verottomasti rahaa, kunhan se on alle 5000 euroa / 3 vuotta per lahjoitta-lahjan saaja kombo.
Vierailija kirjoitti:
Siis tarkoitatteko että jos naimisissa ja puoliso haluaa siirtää toiselle käyttörahaa niin se katsotaan lahjaksi jos 5000e ja menee veroa? Tuohan on ihan naurettavaa.
jos vaimo haluaa ostaa itselleen kymppitonnilla laukun, niin mies tulkoot kauppaan mukaan ja maksakoot kortillaan ostoksen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menee jos rahaa lahjoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos vaimo haluaa ostaa itselleen kymppitonnilla laukun, niin mies tulkoot kauppaan mukaan ja maksakoot kortillaan ostoksen.
Miksi? Mikä on oikeutus noin naurettavalle kommervenkille? Ihmisten pitäisi saada tehdä rahoillaan mitä haluaa etenkin jos ne on tarkoitettu käyttöön = suomalaisen bisneksen tukemiseen
Saa mutta sitä rajoitusta on helppo kiertää esim. tuolla rinnakkaiskortilla.