Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pää hajoamassa

Ludetrauma
07.05.2019 |

Onko elämää ludeongelman jälkeen? Kaiken pitäisi olla jo "hyvin". Kolme myrkytystä takana. En vain pysty relaamaan. Pelkään koko ajan uusia puremia, havaintoja tms. Ongelma ei ollut edes paha, esiintymä oli melko pieni. En kertaakaan nähnyt elävää lutikkaa, ainoastaan yhden kuolleen aikuisen kolmannen myrkytyksen jälkeen, mutta puremajäljet, veritäplät patjassa ja pilkut sängyn puurakenteissa paljastivat tilanteen.

Sekin oli virhetikki, että ostin käytettyjä huonekaluja sen jälkeen, kun oletin, että ongelma on jo ohi. Nyt stressaan niiden takia, että jos niiden mukana on tullut jotakin. Älkää ostako koskaan käytettyjä huonekaluja, missä on kangasta tai puuta. Ainoastaan metallinen huonekalu on ludeturvallinen. Tein virheen. Ilman niitä en ahdistelisi näin paljon. Ennen niiden ostamista olin alkanut jo rauhoittua, koska puremia ei ollut enää 3 - 4 viikkoon tullut.

Pari viikkoa sitten tuli puremajälkiä, mutta olivat jotenkin erilaisia kuin aiemmat. Ruvettuivat. Soitin jo hädissäni ludetorjujalle, joka sanoi, että ne voivat hyvin olla jotain muutakin, esimerkiksi lintukirppuja. Niitähän on keväällä liikkeellä. Ymmärrän tämän järjellä, mutta tunnetasolla olen kauhuissani. Alkaako kaikki taas alusta?

Olen nukkunut kohta kaksi kuukautta valot päällä ja pelkään seuraavaa sähkölaskua. Ahdistaa niin paljon, että oli pakko kirjoittaa tänne. Nukkuminen on vaikeaa, koska stressaan, että kimppuuni taas käydään. Onko tämä ylireagointia, vai voiko onko vaara vielä olemassa, voiko tämä mennä näin korvien väliin? Koen olevani traumatisoitunut. Koska tämä hellittää? Jos jollain on kokemuksia vastaavasta, niin olisin kiitollinen vertaistuesta. En osaa iloita keväästä enkä mistään muustakaan. Ruoka ei maistu. Pelkään sekoavani. Pitäisikö mennä jonnekin keskustelmaan asiasta? Jokainen päivä on tuskaa. Mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että ammattiapu voisi tulla ihan tarpeeseen. Luteet ovat inhottavia ja niiden karkotus vaatii paljon vaivaa, mutta kyllä sinä taidat ylireagoida.

Vierailija
2/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulle. Kannattaa pyytää apua, jos koet tarvitsevasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punkit ovat paljon pahempia, vaikka nuo luteet ovat varmasti ällöttäviä. Itse varmaan saisin hepuleita, jos joutuisin luteiden kanssa tappelemaan.

Kerran sain eräästä erikoiskaupasta (pk-seudulla toimiva) kuivattujen dedelmien mukana jonkin perhanan perhosen, joka pilasi elintarvikkeita. Kaikki piti heittää pois ja pestä, mutta aina ilmaantui uusia. Lopulta pakkasin kaikki ruoat muovirasioihin, niin hävisivät. Joihinkin Tupperwaren rasioihinkin ne pirulaiset pääsivät sisälle... Eivät olleet vaarallisia, mutta oksettavia. Jokin koisalaji se oli, jauhokoisa tai intianjauhokoisa. 

Joku oli saanut luteita kaupallisessa tavaravarastossa pitämiinsä tavaroihin.

En ymmärrä, että mistä ne tulevat, jos ludeongelma on ollut viimeksi sodan aikaan. Itä-Euroopasta? Lähi-Idästä?

Vierailija
4/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteet tulevat matkustamisesta. Niitä on jopa 5 tähden hotelleissa.

Ja sitten kun naapurilla on ja häpeää niitä, ne leviävät koko taloon.

Joku oli soittanut huoltomiehelle luteista ja tämä oli huutanut takaisin "hyi stna, kävisit joskus suihkussa!"

Vierailija
5/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku oli soittanut huoltomiehelle luteista ja tämä oli huutanut takaisin "hyi stna, kävisit joskus suihkussa!"

Vierailija
6/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olikin ennen. Nyt Suomessa on jo oma vahva ludekanta. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin olikin ennen. Mutta nykyään Suomessa on jo oma vahva ludekanta eli sen voi saada ihan mistä vaan periaatteessa, vaikka junasta tai bussista, Valitettavasti. 

Vierailija
7/19 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myltikyldyyri on rikkaus josta pitää maksaa.

Vierailija
8/19 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan päivitys: Olen siivonnut asuntoa hullun lailla ja epäilen jokaista roskaa tai tummaa täplää luteeksi. En ole löytänyt mitään varsinaisia todistuksia luteista vaikka toissapäivänä pelästyin styroksipalloja, koska luulin niitä ensinäkemältä luteen muniksi. Ahdistustaso vaihtelee sen mukaan, miten on saanut nukuttua öisin. Välillä on ollut ihan siedettäviäkin päiviä. Nyt sain kasattua uuden sängyn vihdoinkin ja siihen sopivan uuden patjan. Laitoin ludeansat jalkoihin. Toivon että mahdolliset kimppuuntunkeutujat hukkuvat niihin eivätkä pääse sänkyyn asti. Tämän ansan jälkeen tule vielä teippiansa. Olenko menettämässä järkeni? Vainoharhaa? Toimivatko tällaiset vesiansat? Kellään kokemuksia? Myrkyttäjä sanoi, että tippuisivat katon kautta nukkujan päälle, jos on ansat sängynjaloissa. Onkohan tämä jotain kaupungilegendaa vai fakta? Tietääkö kukaan? Selvyys tähän ongelmaa tulee viikon päästä, sillä jos puremat jatkuvat vielä kesäkuussa, niin lintukirppu ei ole kyseessä, ne piinaavat vain huhti-toukokuussa ja seuraavaksi syksyllä. Sitten on pakko uskoa, että luteet ovat tehneet paluun. Puremia tulee satunnaisesti ja ne ovat melko pieniä, muutama isompikin ollut, mutta niitä ei ilmesty läheskään joka yö. Tätä stressiä on jatkunut niin pitkään että pelkään että voimavarat loppuvat. Viime yön valvoin, koska en saanut ahdistukselta unta. Olin jo varaamassa aikaa lääkärillekin, mutta jätin sen sitten tekemättä. Jos en ensi yönä saa unta, niin varaan ajan lääkäriin. Tällainen epävarmuus on niin kuluttavaa. Miksi elämä on välillä niin vaikeaa? Mitä tästäkin kokemuksesta pitäisi ajatella? 

Vierailija
9/19 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ludetrauma kirjoitti:

Aloittajan päivitys: Olen siivonnut asuntoa hullun lailla ja epäilen jokaista roskaa tai tummaa täplää luteeksi. En ole löytänyt mitään varsinaisia todistuksia luteista vaikka toissapäivänä pelästyin styroksipalloja, koska luulin niitä ensinäkemältä luteen muniksi. Ahdistustaso vaihtelee sen mukaan, miten on saanut nukuttua öisin. Välillä on ollut ihan siedettäviäkin päiviä. Nyt sain kasattua uuden sängyn vihdoinkin ja siihen sopivan uuden patjan. Laitoin ludeansat jalkoihin. Toivon että mahdolliset kimppuuntunkeutujat hukkuvat niihin eivätkä pääse sänkyyn asti. Tämän ansan jälkeen tule vielä teippiansa. Olenko menettämässä järkeni? Vainoharhaa? Toimivatko tällaiset vesiansat? Kellään kokemuksia? Myrkyttäjä sanoi, että tippuisivat katon kautta nukkujan päälle, jos on ansat sängynjaloissa. Onkohan tämä jotain kaupungilegendaa vai fakta? Tietääkö kukaan? Selvyys tähän ongelmaa tulee viikon päästä, sillä jos puremat jatkuvat vielä kesäkuussa, niin lintukirppu ei ole kyseessä, ne piinaavat vain huhti-toukokuussa ja seuraavaksi syksyllä. Sitten on pakko uskoa, että luteet ovat tehneet paluun. Puremia tulee satunnaisesti ja ne ovat melko pieniä, muutama isompikin ollut, mutta niitä ei ilmesty läheskään joka yö. Tätä stressiä on jatkunut niin pitkään että pelkään että voimavarat loppuvat. Viime yön valvoin, koska en saanut ahdistukselta unta. Olin jo varaamassa aikaa lääkärillekin, mutta jätin sen sitten tekemättä. Jos en ensi yönä saa unta, niin varaan ajan lääkäriin. Tällainen epävarmuus on niin kuluttavaa. Miksi elämä on välillä niin vaikeaa? Mitä tästäkin kokemuksesta pitäisi ajatella? 

Olen kuullut katosta putoilevista luteista vanhalta maalaissukulaiselta. Oletan, että kyseessä oli omakohtainen havainto.

Olin tuolloin kasarilla lapsi ja ihmettelin, että mitä ihmettä ne luteet ovat. Suomessa taisi olla 70- ja 80-luvuilla ajanjakso, jolloin luteita ei juuri ollut? Jotkut ovat väittäneet että keinokuidut, metalliset hetekat yms. olisivat olleet yksi osasyy.

Vierailija
10/19 |
25.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin kasarilla lapsi ja ihmettelin, että mitä ihmettä ne luteet ovat. Suomessa taisi olla 70- ja 80-luvuilla ajanjakso, jolloin luteita ei juuri ollut? Jotkut ovat väittäneet että keinokuidut, metalliset hetekat yms. olisivat olleet yksi osasyy.[/quote]

Näin olen itsekin ymmärtänyt. Sotien jälkeen ne alkoivat hävitä, kun oli kovat myrkyt, DDT auttopi, mutta kiellettiin lopulta, koska aiheutti ihmisillekin liikaa haittoja. Se oli onnellista aikaa, kun ei tarvinnut stressata luteista. Irwin Goodmanin laulun sanoista olin niistä vain kuullut. Ryysyranta-kappale. Tuli ihan puun takaa minulle tämä, että ovat taas voimissaan ja eka kerta minulla, kun näin kävi. Toivon että tämä ongelma saadaan taas häviämään. Keinoja on. Esim. lämpötorjunta olisi hyvä, mutta kallis. Tuhoeläintorjujat ovat silmissäni sankareita melkein. Niin kuormittava kokemus psyykkisesti tämä on ollut. Alkaisinko uskoa olevani jo voiton puolella tässä asiassa vai onko liian aikaista? Asunto on tullut nyt ainakin suursiivottua nyt niin perusteellisesti ettei ikinä ennen. Täytyy yrittää ottaa tämä kokemuksena, josta voi oppia. 

Vierailija
11/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinun kannattaisi ottaa puremat vakavasti. Ne voivat hyvin todennäköisesti olla luteenpuremia. Mitkään nykyajan myrkyt eivät tapa luteita, näin on meille luteiden torjujat sanoneet. Olemme kärsineet ludeongelmasta jo melkein vuoden ja tämä aika on ollut henkisesti hyvin raskasta. Tuntuu, että pää hajoaa ja varmasti jää ikuiset traumat. Ymmärrän sinua täysin. Tämä on loputon taistelu, jolle ei näy loppua. Kaikkien ohjeiden mukaan olemme toimineet ja sohva ja sänky on kuumennettu yli 60 asteeseen ja siitä huolimatta niitä aina uudestaan ilmestyy jostain. Ludeansat sängyn ja sohvan jaloissa ovat välttämättömät. Jos asut kerrostalossa, niin myös ympäröivät asunnot pitäisi tarkastaa. Lähetän sinulle voimia ja pitkää pinnaa. Kannattaa ottaa yhteys torjuntafirma an ja käskeä heidät heti uudelle tarkastuskäynnille.

Vierailija
12/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaan saat jostain esim. puutarhaliikkeestä: Hanki Cooperin sprayta. Se tappaa kaikki ötökät - myös luteet! Olen käyttänyt itse ja tämä toimii. Toinen asia on hankkia oikeaoppiset ludekipot sängyn jalkojen alle - kai tämä myrkytysliike antoi sinulle sellaiset? Ellei, näitäkin saattaa saada puutarhaliikkeestä. Googlaa vaikka niin saat jotain osviittaa asiaan. Tsemppiä!

Vierailija
13/19 |
10.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksipuolista teippiä lattioille ja sängyn ympärille. 

Vierailija
14/19 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta sinun kannattaisi ottaa puremat vakavasti. Ne voivat hyvin todennäköisesti olla luteenpuremia. Mitkään nykyajan myrkyt eivät tapa luteita, näin on meille luteiden torjujat sanoneet. Olemme kärsineet ludeongelmasta jo melkein vuoden ja tämä aika on ollut henkisesti hyvin raskasta. Tuntuu, että pää hajoaa ja varmasti jää ikuiset traumat. Ymmärrän sinua täysin. Tämä on loputon taistelu, jolle ei näy loppua. Kaikkien ohjeiden mukaan olemme toimineet ja sohva ja sänky on kuumennettu yli 60 asteeseen ja siitä huolimatta niitä aina uudestaan ilmestyy jostain. Ludeansat sängyn ja sohvan jaloissa ovat välttämättömät. Jos asut kerrostalossa, niin myös ympäröivät asunnot pitäisi tarkastaa. Lähetän sinulle voimia ja pitkää pinnaa. Kannattaa ottaa yhteys torjuntafirma an ja käskeä heidät heti uudelle tarkastuskäynnille.

Otan osaa. Kova taisto teillä ollut, ja pitkä. Sängyn kuumentaminen on hyvä keino, mutta se tappaa vain sängyssä olevat luteet. Luteita voi olla myös lattialistojen takana, joihin kannattaa pistää myrkkyä. Näin omin silmin aikuisen kuolleen luteen, joka oli ryöminyt kuolemaan lattialistan takaa, joten kyllä myrkyt tepsivät. On olemassa erilaisia myrkkyjä. Jotkut ludelajit ovat kehittäneet vastustuskykyä toisille myrkyille mutta toisille eivät. Kokeilemalla selviää. Pyretriini on luonnonmukainen myrkky, joka on kuivuttuaan ihmisille täysin vaaraton.  Sitä käytettiin täällä. Jotkut firmat käyttävät vuorotellen kahta eri myrkkyä, jolloin onnistuminen on varmempi. 

Nyt kesällä on paljon muitakin ötököitä, jotka purevat, joten en vieläkään tiedä, mikä on tilanne. Varsinkin tällaiset vanhat kerrostalot ovat täynnä monenlaisia ötököitä. Ilmastointiputkissakin pesii lintuja, joten lintukirppuja riittää, olen saanut imuriin muutaman pyydystettyä. Niistä en ole huolissani, koska ne kuolevat pian ilman lintuja. Nyt olen päättänyt tehdä jonakin päivänä Raid-testin. Suihkutan sitä listoihin, ja jos luteita pyrkii sieltä alta pakoon, niin soitan myrkytysfirmalle. Se on varma keino. Voimia teille kaikille, jotka tämän ongelman kanssa joutuvat painimaan. Olen itse nykyään positiivisemmalla mielellä (sain lääkäriltä mielialalääkkeitä, jotka helpottavat myös ahdistusta) ja uskon, että pystyn tämänkin ongelman selättämään ajan kanssa. Minulla on ihmisenä kuitenkin älykkyyttä, jota luteilta puuttuu, vaikka pirun sitkeitä ovatkin. Otan tämän haasteena, jonka aion voittaa.  Onnea paljon teillekin.

Vierailija
15/19 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luteita on ollut olemassa jo 250 MILJOONAA vuotta. Evoluutio on tehnyt niistä selviytyjiä, joten kyllä älykkyyttä vaaditaankin, että niistä pääsee eroon. Kannattaa ottaa kaikki keinot käyttöön eikä tyytyä yhteen torjuntakeinoon.  Myrkyt, kuumennus, imurointi, pyykkäys 60 asteessa, ansat, teipit, ym. Kiertäkää kirppikset kaukaa älkääkä majoittako ihmisiä kotiinne. Ostakaa uusia huonekaluja. Älkää matkustelko. Siinä ohjeita alkuun. 

Vierailija
16/19 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luteita on ollut olemassa jo 250 MILJOONAA vuotta. Evoluutio on tehnyt niistä selviytyjiä, joten kyllä älykkyyttä vaaditaankin, että niistä pääsee eroon. Kannattaa ottaa kaikki keinot käyttöön eikä tyytyä yhteen torjuntakeinoon.  Myrkyt, kuumennus, imurointi, pyykkäys 60 asteessa, ansat, teipit, ym. Kiertäkää kirppikset kaukaa älkääkä majoittako ihmisiä kotiinne. Ostakaa uusia huonekaluja. Älkää matkustelko. Siinä ohjeita alkuun. 

Pakastaminen.

Vierailija
17/19 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut luteita mutta ymmärrän stressisi. Itse sain nimittäin ulkomailta syyhyn, ja lukuisista hoidoista huolimatta kutisin ja sain uusia "puremia". Ihotautilääkäri ei löytänyt merkkiä itse syyhypunkeista. Todennäköisesti stressasin asiaa nii paljon, että olin jatkuvasti ylitietoinen ihostani ja herkityin ihon normaaleille eliöille. Illat olivat tuskaa, kutina oli niin käsittämätön aina kun menin nukkumaan. 

Lopulta sain unilääkkeen kahdeksi viikoksi ja ongelma katosi. 

Tsemppiä ap!

Vierailija
18/19 |
17.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei oo vähään aikaan ollut näitä myrkytysjuttuja. Lämpötorjunta on yleistynyt ja ainakin isoimmat firmat lupaa ilmaiseksi uuden käsittelyn, jos yksikin elävä lude löytyy sisältä 3 kk käsittelyn jälkeen. Myöskään huonekaluja ei tartte hävittää.

Miksi edelleen myrkytetään (tietty se hyvä siinä rinnalla), kun se riskeeraa vaan että siirtyvät seuraavaan paikkaan?

Vierailija
19/19 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä Ei SAA ITSE MYRKYTYÄÄ, SE ON TOSIAANKIN EHDOTON EI. Ammattilaiset tekevät sen!!!