Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entä, jos hyväksyy itse itsensä ja oman kehonsa, mutta muut eivät?

Vierailija
07.05.2019 |

Tämä on omalla kohdallani aika kokonaisvaltainen asia, mutta puhutaan nyt pelkästä vartalosta, kun tuntuu helpommalla rajata keskustelu yhteen konkreettiseen asiaan.

Olen lapsesta saakka ollut, en lihava, mutta sellainen isokokoinen, "iso luinen" ja lihaksikas. Rasvaakin oli enemmän jo lapsena kuin hoikalla sisarellani. Jotenkin se, kun samassa perheessä meitä oli monta eri kokoista lasta, toiset laiheliineja ja toiset pullukampia, opetti ymmärtämään, että paljon se on vaan genetiikasta kiinni, miltä se oma vartalo näyttää.

Aikuisena olen syystä tai toisesta sitten saanut kiloja enemmän, mutta jostain syystä olen aika armollinen itseäni kohtaan ja oikeastaan nautin aika paljonkin omasta vartalostani.

Mutta sitten on niitä ihmisiä, jotka tuntuvat ennen kaikkea murehtivan omaa painoaan, jotka sitten kommentoivat muiden vartaloita paljon, ja näin ollen olen itsekin saanut useampiakin tällaisia kehooni liittyviä kommentteja elämäni aikana, viime vuosina liittyen tietenkin painonnousuuni.

Miksi ne kommentit tuntuvat minusta niin pahalta ja saavat minut katsomaan itseäni peilistä pahasti? Kun muuten kykenen nauttimaan omasta kehostani, enkä häpeile sitä, mutta jos joku erehtyy kommentoimaan sitä minulle kurjaan sävyyn, alan itsekin jonkin aikaa nähdä itseni kurjasti?

Kommentit (27)

21/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pohdintaan.

Ensinnäkin: 

Kukaan ei koskaan saisi arvostella toisen ulkonäköä tms.  Se tuntuu pahalta varmasti aivan jokaisesta. On inhimillistä, että oman olemuksen haukkuminen menee ihon alle.  Kellään ei ole oikeutta loukata toista sellaisella. On aivan eri asia antaa palautetta käyttäytymisestä kuin ulkonäöstä tai muusta, joka on ihmisen perusolemusta.

Mutta toisekseen.

Siitä huolimatta, että toiset kohtelevat välillä huonosti, voi vahvistaa omaa itsetuntoaan terveesti. On eri asia sanoa itselleen kuultuaan loukkauksen että 'no minä varmaan sitten olenkin huono ja ei-kelpaava' kuin vahvistaa itseään suuntaamalla ajatukset siihen, että tuo toinen teki väärin, eikä se sanominen kerro totuutta minusta. Minä riitän ja kelpaan itselleni, kelpaanpa sitten toisille tai en.

Jos kyse on läheisestä ihmissuhteesta, kannattaa asia ilman muuta ottaa puheeksi. Selkeästi ilmaista, että vartalon arvosteleminen loukkaa ja et aio enää kuunnella sellaista.

Vierailija
22/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihana ap, kun lähipiirin pilkasta huolimatta olet onnistunut kehittämään itsellesi itseluottamuksen!

Itseluottamus tarkoittaa uskoa siihen, että suoriutuu tai selviytyy hyvin siitä, mihin ryhtyy tai joutuu.

Tarkoituksesi oli "onnitella" aloitajaa hyvästa itsetunnosta, jota hänellä ei ole? Hyvä itsetunto tarkoitaa sitä, että ihmiseen kohdistuva asiaton käytös tai arvostelu valuu kuin vesi hanhen selästä. Pahat sanat tai loukkaantuminen menevät sanojan puutteellisuuden piikkiin, koska ihminen tietää oman arvonsa vikoineen kaikkineen. Näin ei taida ap kuitenkaan olla? Sillä silloin aloitajalla ei olisi ollut mitään motivaatiota kirjoittaa tätä aloitusta. Jos on heikko itsetunto, silloin myös ajattelee paljon sitä, mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta. Silloin ei eikä uskalla tehdä asioita joista itse nauttii tai pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rehellinen itsellesi. Sillä, jos hvyäksyisit itsesi ja oman kehosi tätä aloitusta ei olisi. Haet positiivista palautetta usuttamalla kirjoittajia muiden kimppuun hyeenalaumanlailla, kuinka heidän käytös on moukkamaista(sitähän se onkin)

Kommentoijien käytöstä ei voi mitenkään puolustaa, mutta yksistään heitä voi syyllistää sillä sinullakin on varmasti itsetunnossasi parannettavaa, etkä taida olla niin sujut asian kanssa kun yrität itsellesi uskotella.

Vierailija
24/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ilkeät kommentit satuttaa. Kehopositiivisuuden ydin on siinä, että häpeä ja itseinho nimenomaan pahentaa ylipaino-ongelmaa.

Vierailija
25/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas niin että muut hyväksyy minut. mutta itse en siedä enkä hyväksy omia vikojani. Sen takia työnnän kaikki pois luotani. Paino ongelmia mulla ei oo mutta kaikkea muuta rumaa/vikaa löytyy kyllä.

Vierailija
26/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ihan samoja kokemuksia! Perhe on kommentoinut, työpaikoilla on kommentoitu, tuntemattomat ovat kommentoineet (kerran vain seisoin kadulla juttelemassa kaverini kanssa kun ohikulkeva nainen tokaisi että "onpa kiva nähdä isokokoisia naisia" tmv.) :O

Olen 176 cm pitkä ja painan 82 kg. Käytän vaatekokoa 42. Mielestäni olen ihan normaalin kokoinen ja kivan näköinen nainen.

Ajattelisin että tässä isoksi kommentoimisessa voi olla kyse myös pituudesta. Mikä on sinänsä myös epäkohteliasta, en itse myöskään ”pitkänä” naisena kommentoi toisten lyhyyttä pienuutena yms. Olen siis itse kuullut tuollaista isoksi ”kehumista” jopa ihan alipainoisena, jotenkin se pituus on joillekin asia jota saa kommentoida ihan ilman mitään tajua siitä että ei se ole sen kohteliaampaa kuin painosta tms. huomauttelu.

Ja on ihmisiä, joiden mielestä pitkä on aina iso, vaikka olisi ihan sutjakkakin. Mun mielestä pitkä ja iso ei ole sama asia.

Vierailija
27/27 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilot pois ja itsetunto kohdilleen niin kyllä se siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan