Mikä on sopiva summa häälahjaksi, kun hääpari toivoo rahaa tilille ja hääpari ei ole ihan lähipiiriä? Kyseessä serkku, jota nähdään lähinnä jouluisin.
Ei ole mitään lahjalistaa, josta valita. Pyytävät rahaa tilille häämatkaa varten. Meillä on paljon muitakin juhlia jatkuvasti, joten mitään älytöntä rahaa ei voida laittaa. Mikä on mielestänne sopiva summa laittaa tilille? Hääjuhlaan osallistuu vain minä ja mies, ei lapsia.
Kommentit (33)
Nelihenkisenä perheenä 50 e on ollu sopiva. Itse laittaisin muuten noin 15-20 e per henki.
Näyttää kommenttien perusteella siltä, että laitetaan tuo 50 euroa. Se vain tuntuu niin hirveän pieneltä saada rahana häälahjaksi, mutta jos otettaisin lahja joltain häälahjalistalta, tuo summa tuntuisi sopivalta.
ap
Ylipäätään tuo häälahjminen on vähän erikoista nykyisin. Melkein jokainen pari on jo perustanut yhteisen talouden, asuneet ehkä vuosiakin yhdessä, joten häälahjat ovat menettäneet merkityksensä. Aikanaan ne oli ihan oikeasti tarpeellisia uuden kodin perustamisessa, saatin lahjaksi perustarvikkeet silitysraudasta kattiloihin.
Olen antanut ylioppilaaksi valmistuneelle kummitytölleni 150 e ja sen rahan tiesin menevän tarpeeseen. Tyttö oli muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, teki ilta- ja viikonlopputöitä opiskelun ohella saadakseen rahaa ja hän on muutenkin erittäin säntillinen ja ihana ihminen, jota autan varmasti elämän alkuun.
Naimisiin menevällä parilla raha on taas jo eri asia. Jo häiden kustannuksista ja vieraslistasta voi päätellä minkälainen pariskunta on ja miten he rahaa arvostavat. Jos häihin kutsutaan kaikki kumminkaimat, niin rahaa on kyllä ja he eivät sitä enää tarvitse muuta kuin johonkin täydellisen hömppään.
Itse en mene kuin lähimpien sukulaisten häihin. Kieltäydyn ja keksin syyksi matkan tms. Näin säästän rahaa.
En välttämättä edes menisi häihin. Silloin lahja olisi kuitattu sillä ja kaikki ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut ylioppilaaksi valmistuneelle kummitytölleni 150 e ja sen rahan tiesin menevän tarpeeseen. Tyttö oli muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, teki ilta- ja viikonlopputöitä opiskelun ohella saadakseen rahaa ja hän on muutenkin erittäin säntillinen ja ihana ihminen, jota autan varmasti elämän alkuun.
Naimisiin menevällä parilla raha on taas jo eri asia. Jo häiden kustannuksista ja vieraslistasta voi päätellä minkälainen pariskunta on ja miten he rahaa arvostavat. Jos häihin kutsutaan kaikki kumminkaimat, niin rahaa on kyllä ja he eivät sitä enää tarvitse muuta kuin johonkin täydellisen hömppään.
Sama periaate meilläkin. Jätä tuollaiset rahankeruu-ökyhäät väliin ja säästän monessa asiassa. Eipähän tarvitse mitään kolttuakaan hankkia tai hymistellä hääpaikalla.
Ei kannata antaa suuria summia hääparille, koska eroavat kuitenkin.
50 euroa kahdelta kaukaiselta ihmiseltä on ihan ok, mutta pienehkö summa kuitenkin.
Itse olen yhtenä ihmisenä antanut seuraavasti:
50 euroa kaukaisempi kaveri -- Eli kahtena ihmisenä antaisin 100 euroa.
75 euroa läheinen ystävä -- Eli kahtena ihmisenä antaisin 150 eroa.
100+ euroa perheenjäsen -- Eli kahtena ihmisenä antaisin 200+ eroa.
Olen köyhä opiskelija, joten luultavasti olette minua varakkaampia. Toki häät joissa olen ollut vieraana, ovat olleet nuorien ihmisten häitä, joissa aloittavat vasta elämäänsä yhdessä. Moni on ollut sen verran perinteinen, että muuttaa yhteenkin vasta häiden jälkeen. Jos kyseessä on pari, joka on asunut yhdessä 10 vuotta ja sitten pitää isot häät, antaisin ehkä sen 50 euroa.
Ihan just sen verran kuin pystyy. Jos ei ole varaa, ei ole varaa, luulisi aikuisten ihmisten ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
50 euroa kahdelta kaukaiselta ihmiseltä on ihan ok, mutta pienehkö summa kuitenkin.
Itse olen yhtenä ihmisenä antanut seuraavasti:
50 euroa kaukaisempi kaveri -- Eli kahtena ihmisenä antaisin 100 euroa.
75 euroa läheinen ystävä -- Eli kahtena ihmisenä antaisin 150 eroa.
100+ euroa perheenjäsen -- Eli kahtena ihmisenä antaisin 200+ eroa.Olen köyhä opiskelija, joten luultavasti olette minua varakkaampia. Toki häät joissa olen ollut vieraana, ovat olleet nuorien ihmisten häitä, joissa aloittavat vasta elämäänsä yhdessä. Moni on ollut sen verran perinteinen, että muuttaa yhteenkin vasta häiden jälkeen. Jos kyseessä on pari, joka on asunut yhdessä 10 vuotta ja sitten pitää isot häät, antaisin ehkä sen 50 euroa.
Jos olisit köyhä opiskelija, niin sinulla ei olisi tuota noin vain pistää menemään mitään satasia, vaan joka ikinen itselle saatu euro menee käyttöön.
Se on ihan sama ymmärtääkö joku asiaa vai ei, muiden ymmärtäminen ei ole sellainen asia mitä minä lähtisin miettimään.
200e veljelle, siskolle, parhaalle kaverille tai tooosi läheiselle? Miksi? Minä ainakin teen tuota kahtasataa euroa aika kauan puhtaana käteen ja en keksi yhden yhtä syytä, miksi heittelisin aikuisille ihmisille sellaisia summia vain sen takia, että menevät naimisiin. Ei heitä se raha lämmitä yhtään.