Istun täällä tk:n odotushuoneessa piereskellen ja maha turvoksissa, menen (taas kerran) kuulemaan ettei voi olla mitään vikaa kun keliakitesti nega ja tähystyksessä ei näkynyt mitään
Mulla on äitiyshousut jalassa, kun muut ei mahtuneet. Ja perse paukkuu. Oli varmaan virhe se jugurtti, mutta pakkohan sitä on aamulla jotain syödä!
Kommentit (32)
Oletko kuullut FODMAP-ruokavaliosta? Kyllä erilaisia ruokavalioita voi kokeilla itsekin, ei niihin lääkärin määräystä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Laktoosi ja gluteeni pois ruokavaliosta.
Ovat jo, vaikkei testin mukaan keliakiaa ollut syön enimmäkseen gluteenitonta leipää ja makaronia, kahviin laitan soija/kauramaitoa.
Ap
Miksi ei voi itse kokeilla ruokavaliomuutoksia? Ei kai se lääkäri mitään taikasauvaa heilauta? Maidoton ja viljaton ruokavalio ja katsoa helpottaako.
Oletteko jutelleet lääkärin kanssa ärtyneestä paksusuolesta? Itsekin epäilin keliakiaa mahavaivojen takia, mutta olikin tuo ärtynyt paksusuoli. Low FODMAP -ruokavalio on auttanut tosi paljon omiin vaivoihin.
Opettele etsimään ja lukemaan netistä tietoa.
voit kokeilla FOMAP ruokavaliota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat jo, vaikkei testin mukaan keliakiaa ollut syön enimmäkseen gluteenitonta leipää ja makaronia, kahviin laitan soija/kauramaitoa.
Ap
"Enimmäkseen"
Hernekeitto ja raaka sipuli, sekä hiivaleipä. Niitä kun popsit, niin kaasujen tulo loppuu
Minun vatsavaivat helpottivat kun jätin sokerin pois. Söin Vappuna munkkeja ja heti vaivat palasivat... paljon kasviksia, vähän hiilihydraatteja ja sopivasti erilaisia proteineja
Eihän ne testit näytä oikeaa tulosta, jos syöt jo valmiiksi "enimmäkseen" gluteenittomia ja maidottomia tuotteita!
Kyseessä voi olla myös sappivaivat, ärtyneen suolen oireyhtymä tai muu vastaava. Ongelma niiden diagnosoimisessa on, että ihmiset ensin omin päin muuttaa ruokavaliotaan ja vasta sitten tulevat testeihin
Mutta tuosta keliakiasta, se todetaan kuitenkin vasta tähystyksessä, joten sinuna olisin rauhallisen tiukkana ja vaatisin lähetettä keskussairaalaan. Ja sitä lähetettä odottaessa pitäisi ruokapäiväkirjaa ja söisin niin normaalisti kuin pystyisin.
Yksi varmasti kaasuttava ovat hiilihapolliset juomat. Pois olut ja siideri, terveellistä monipuolista ruokaa ja liikuntaa päälle - kaasut häviää lenkkipolulla.
Vierailija kirjoitti:
Minun vatsavaivat helpottivat kun jätin sokerin pois. Söin Vappuna munkkeja ja heti vaivat palasivat... paljon kasviksia, vähän hiilihydraatteja ja sopivasti erilaisia proteineja
Sen verran tähän että totta kai vatsa oireilee jos on pitkään jotain vältellyt ja sitten sitä syö.
Itse karppasin pitkään ja kun söin palan normi kinkkupiirakkaa niin vatsa sekaisin siitä meni. Nyt hiilarit taas ok kun niitä on syönyt.
Mutta kyllähän sokerin, nimenomaan valkoisen sokerin pois jättö on hyväksi ja kaiken muun höttöhiilarin.
Punainen liha runsaasti syötynä on itsellä ainakin yksi. Joku haudutettu naudanlihakastike niin kyllä on ilmavaivoja pari päivää! Tai pihvi 😅
Jätä pois peruna, hapan ruisleipä, maito kokonaan.
Lopeta se siiderin ja kaljan kittaus. Niin ja kuohuviinin.
Hiiva kannattaa myös jättää pois.
Oletko kokeillut tulehdusta ehkäisevää ruokavaliota?
Minulla kun alkoi mahavaivat, googlettelin itsekseni asioita ja varasin lääkärille ajan. Kokeilin itse kuitenkin erilaisia ruokavalioita ja kun pääsin lääkärille, vaiva oli aika hyvin kurissa jo, joten diagnoosinkin teko helpotti, vaikka lääkäri varuiksi testasi muitakin, mm. keliakian.
Lisäksi tuo ajoissa ruokavalion kokeilu saattoi säästää minut ainakin vielä siltä, että vaiva olisi pahentunut, minulla ei onneksi ole pahimmasta päästä. Ja niin, minulla on IBS. Ja jos testaat esim Fodmapia, älä noudata sitä orjallisesti jos se ei auta, huomasin etten itse voinut syödä kaikkea, jota siinä suositeltiin ehdottomasti.
Onhan noita monia syitä miksi maha on sekaisin. Ikävää jos lääkäri ei jaksa tehdä kunnollista erotusdiagnostiikkaa. Voisitko hakeutua jollekin asiaa paremmin tuntevalle? Itsekin ehdottaisin fodmap ruokavalioon tutustumista. Joissain kasviksissa on siis erilaisia yhdisteitä, jotka aiheuttavat suolioireita. Voit olla herkkä vain osalle näistä yhdisteistä. Onko sulla jokin kasvis tai kasvikset, joita syöt paljon?
Minä opettelin syömään runsaasti kasviskuituja joka aterialla ja vatsavaivoja helpotti kun laiska suoleni lähti toimimaan. Todettu colitis ulcerosa reilu vuosi sitten, ei kukaan sellaista sairautta toivo itselleen, joten jos ei sinulta ap ole mitään vikaa löytynyt, saatta olla että ruokavaliosi ja liikuntatottumuksesi tarvitsee remontin.
Kaljankin voisit jättää pois.
Sitäpaitsi jos ei lääkärit pysty auttamaan niin mitä sä siellä terkkarissa teet ilmaa pilaamassa. Mee kotiin piereskelemään.