Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Istun täällä tk:n odotushuoneessa piereskellen ja maha turvoksissa, menen (taas kerran) kuulemaan ettei voi olla mitään vikaa kun keliakitesti nega ja tähystyksessä ei näkynyt mitään

Vierailija
07.05.2019 |

Mulla on äitiyshousut jalassa, kun muut ei mahtuneet. Ja perse paukkuu. Oli varmaan virhe se jugurtti, mutta pakkohan sitä on aamulla jotain syödä!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi ja gluteeni pois ruokavaliosta. 

Vierailija
2/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut FODMAP-ruokavaliosta? Kyllä erilaisia ruokavalioita voi kokeilla itsekin, ei niihin lääkärin määräystä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat jo, vaikkei testin mukaan keliakiaa ollut syön enimmäkseen gluteenitonta leipää ja makaronia, kahviin laitan soija/kauramaitoa.

Ap

Vierailija
4/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi itse kokeilla ruokavaliomuutoksia? Ei kai se lääkäri mitään taikasauvaa heilauta? Maidoton ja viljaton ruokavalio ja katsoa helpottaako.

Vierailija
5/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko jutelleet lääkärin kanssa ärtyneestä paksusuolesta? Itsekin epäilin keliakiaa mahavaivojen takia, mutta olikin tuo ärtynyt paksusuoli. Low FODMAP -ruokavalio on auttanut tosi paljon omiin vaivoihin.

Vierailija
6/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele etsimään ja lukemaan netistä tietoa.

voit kokeilla FOMAP ruokavaliota

Vierailija
7/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat jo, vaikkei testin mukaan keliakiaa ollut syön enimmäkseen gluteenitonta leipää ja makaronia, kahviin laitan soija/kauramaitoa.

Ap

"Enimmäkseen"

Vierailija
8/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto ja raaka sipuli, sekä hiivaleipä. Niitä kun popsit, niin  kaasujen tulo loppuu

Vierailija
9/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vatsavaivat helpottivat kun jätin sokerin pois. Söin Vappuna munkkeja ja heti vaivat palasivat... paljon kasviksia, vähän hiilihydraatteja ja sopivasti erilaisia proteineja

Vierailija
10/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri pois!

Vierailija
11/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne testit näytä oikeaa tulosta, jos syöt jo valmiiksi "enimmäkseen" gluteenittomia ja maidottomia tuotteita! 

Kyseessä voi olla myös sappivaivat, ärtyneen suolen oireyhtymä tai muu vastaava. Ongelma niiden diagnosoimisessa on, että ihmiset ensin omin päin muuttaa ruokavaliotaan ja vasta sitten tulevat testeihin

Mutta tuosta keliakiasta, se todetaan kuitenkin vasta tähystyksessä, joten sinuna olisin rauhallisen tiukkana ja vaatisin lähetettä keskussairaalaan. Ja sitä lähetettä odottaessa pitäisi ruokapäiväkirjaa ja söisin niin normaalisti kuin pystyisin. 

Vierailija
12/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi varmasti kaasuttava ovat hiilihapolliset juomat. Pois olut ja siideri, terveellistä monipuolista ruokaa ja liikuntaa päälle - kaasut häviää lenkkipolulla.

Vierailija
13/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vatsavaivat helpottivat kun jätin sokerin pois. Söin Vappuna munkkeja ja heti vaivat palasivat... paljon kasviksia, vähän hiilihydraatteja ja sopivasti erilaisia proteineja

Sen verran tähän että totta kai vatsa oireilee jos on pitkään jotain vältellyt ja sitten sitä syö.

Itse karppasin pitkään ja kun söin palan normi kinkkupiirakkaa niin vatsa sekaisin siitä meni. Nyt hiilarit taas ok kun niitä on syönyt.

Mutta kyllähän sokerin, nimenomaan valkoisen sokerin pois jättö on hyväksi ja kaiken muun höttöhiilarin.

Punainen liha runsaasti syötynä on itsellä ainakin yksi. Joku haudutettu naudanlihakastike niin kyllä on ilmavaivoja pari päivää! Tai pihvi 😅

Vierailija
14/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä pois peruna, hapan ruisleipä, maito kokonaan.

Vierailija
15/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se siiderin ja kaljan kittaus. Niin ja kuohuviinin.

Vierailija
16/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiiva kannattaa myös jättää pois.

Oletko kokeillut tulehdusta ehkäisevää ruokavaliota?

Vierailija
17/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kun alkoi mahavaivat, googlettelin itsekseni asioita ja varasin lääkärille ajan. Kokeilin itse kuitenkin erilaisia ruokavalioita ja kun pääsin lääkärille, vaiva oli aika hyvin kurissa jo, joten diagnoosinkin teko helpotti, vaikka lääkäri varuiksi testasi muitakin, mm. keliakian.

Lisäksi tuo ajoissa ruokavalion kokeilu saattoi säästää minut ainakin vielä siltä, että vaiva olisi pahentunut, minulla ei onneksi ole pahimmasta päästä. Ja niin, minulla on IBS. Ja jos testaat esim Fodmapia, älä noudata sitä orjallisesti jos se ei auta, huomasin etten itse voinut syödä kaikkea, jota siinä suositeltiin ehdottomasti.

Vierailija
18/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita monia syitä miksi maha on sekaisin. Ikävää jos lääkäri ei jaksa tehdä kunnollista erotusdiagnostiikkaa. Voisitko hakeutua jollekin asiaa paremmin tuntevalle? Itsekin ehdottaisin fodmap ruokavalioon tutustumista. Joissain kasviksissa on siis erilaisia yhdisteitä, jotka aiheuttavat suolioireita. Voit olla herkkä vain osalle näistä yhdisteistä. Onko sulla jokin kasvis tai kasvikset, joita syöt paljon?

Vierailija
19/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin syömään runsaasti kasviskuituja joka aterialla ja vatsavaivoja helpotti kun laiska suoleni lähti toimimaan. Todettu colitis ulcerosa reilu vuosi sitten, ei kukaan sellaista sairautta toivo itselleen, joten jos ei sinulta ap ole mitään vikaa löytynyt, saatta olla että ruokavaliosi ja liikuntatottumuksesi tarvitsee remontin.

Vierailija
20/32 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljankin voisit jättää pois.

Sitäpaitsi jos ei lääkärit pysty auttamaan niin mitä sä siellä terkkarissa teet ilmaa pilaamassa. Mee kotiin piereskelemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan