Ilmanpuhdistin
Onko nuo ilmanpuhdistimet joiden pitäisi poistaa sisäilmasta esim. siitepölyt ja parantaa sen laatua ihan oikeasti toimivia vai huijausta. Itse tilasin Amazonista tuollaisen kun ajattelin että se auttaa allergian kanssa. Laitoin päälle ja ensin laitteen mukaan ilman laatu oli poor ja parissa minuutissa se muuttui good, enkä todellakaan usko että se niin nopeasti on kerennyt vaikuttaa mihinkään.
Eli onkohan niin että merkkivalot vaan vaihtaa väriä hetken päästä kun laite on olllut päällä, huminaa se kyllä myöskin pitää jotain suodattimia siinä on eli jotain luulisi kyllä tekevän.
Kommentit (5)
Halvalla ei saa hyvää. Meillä on pojalla yksi huoneessaan (hänellä tukevasti infektioastma ja toukokuusta heinäkuuhun) ja ihan hyvin se pelaa, laite sekä kosteuttaa ilmaa että puhdistaa sitä. Testasin laitetta ensin itse meidän makkarissa (minulla kanssa siitepölyallergioita) ja selvästi nuha lakkasi. Maksoi 300 euroa. Olen ostamassa toista, joka lupaa puhdistaa 100 neliötä.
Nuo lupaukset ei aina pidä paikkansa, eli kannattaa googletella testituloksia ensin.
Kyllä Electroluxin laite vaikuttaisi auttavan jotain.
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta, onko ihan höpö?
https://biohakkerikauppa.com/products/foobot-coming-soon-preorder-now
Kyllä voi suht halvallakin saada pieneen tilaan hyvän. Kannattaa vaan sitten muistaa että suodattimet näihin on yleensä se kallis juttu. Itse en myöskään hankkisi ionisoivaa laitetta, koska se väistämättä tuottaa sivutuotteena jonkin verran otsonia. Hajujen poistamiseen toimii, mutta ei jatkuvaan oleskeluun. Monet ilmanpuhdistmet myös viilentää ilmaa jonkin verran, mikä on kesällä kiva mutta ei välttämättä talvipakkasilla.
Itse aloittaisin ihan tylsästi perinteisellä siivouksella ja kaikkien tekstiilien imuroinnilla, pesulla (hajusteeton allergikon pesuaine) ja tuuletuksella. Kuivausrummussa käyttäminen myös irrottaa tekstiileistä allergeenit ja pölyn. Sitten tutkisin missä kunnossa talon ja pojan huoneen ilmanvaihto on. Mistä tulee raitisilma ja missä poisto? Onko ilmanvaihtokanava puhdistettu ja siivottu milloin viimeksi? Entä suodatin? Ilmanvaihtokanaviin saa myös tehokkaampia suodattimia, jotka suodattaa siitepölyn ja allergeenit. Ihan rautakaupasta löytyy. Näiden jälkeen miettisin ilmanpuhdistinta vasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi suht halvallakin saada pieneen tilaan hyvän. Kannattaa vaan sitten muistaa että suodattimet näihin on yleensä se kallis juttu. Itse en myöskään hankkisi ionisoivaa laitetta, koska se väistämättä tuottaa sivutuotteena jonkin verran otsonia. Hajujen poistamiseen toimii, mutta ei jatkuvaan oleskeluun. Monet ilmanpuhdistmet myös viilentää ilmaa jonkin verran, mikä on kesällä kiva mutta ei välttämättä talvipakkasilla.
Itse aloittaisin ihan tylsästi perinteisellä siivouksella ja kaikkien tekstiilien imuroinnilla, pesulla (hajusteeton allergikon pesuaine) ja tuuletuksella. Kuivausrummussa käyttäminen myös irrottaa tekstiileistä allergeenit ja pölyn. Sitten tutkisin missä kunnossa talon ja pojan huoneen ilmanvaihto on. Mistä tulee raitisilma ja missä poisto? Onko ilmanvaihtokanava puhdistettu ja siivottu milloin viimeksi? Entä suodatin? Ilmanvaihtokanaviin saa myös tehokkaampia suodattimia, jotka suodattaa siitepölyn ja allergeenit. Ihan rautakaupasta löytyy. Näiden jälkeen miettisin ilmanpuhdistinta vasta.
Vastaus 2selle siis.
Kyllä noista hyötyä on, mutta laatu näissäkin ratkaisee, allergiakauppa voisi olla sellainen paikka mistä kannattaa omansa ostaa.