Olen huolissani suomalaisista naisista
Professori Elina Haavio-Mannilan erään noin 15 vuotta sitten Suomessa tehdyn tutkimuksen sivutuloksena näkyi, että naisten itsemurhat olivat merkittävästi lisääntyneet. Kun tätä ilmiötä tarkasteltiin enemmän, havaittiin, että kysymys on noin 40-vuotiaista naisista ja riskit masennukseen ja suorastaan itsemurhaan lisääntyivät sitä enemmän, mitä koulutetumpi nainen oli. Riski oli suurin huippukoulutetulla, eronneella 40-vuotiaalla uranaisella. Kun tätä tulosta selvennettiin vielä haastatteluin, tuli esille,että nämä naiset kertoivat kokevansa ikäänkuin "tulleensa petetyiksi" yhteiskunnan taholta. Nämä naiset ilmaisivat myös sellaisen näkökannan, että jos he saisivat nyt valita uran ja perheen tai lasten välillä, he valitsisivat lapset. Näiden naisten yhteisiä tuntoja oli, että he kokivat jääneensä jostain oleellisesti paitsi.
Kommentit (23)
Faith kirjoitti:
Jos elämän tarkoituksena näkee parisuhteen ja perhe-elämän tuoman onnellisuuden, pettymys on jopa todennäköinen.
Tämä. Yleisestikin voisi todeta, että jos odottaa jonkun toisen ihmisen tuovan onnen ja tarkoituksen omaan elämään, niin silloin joutuu kyllä pettymään. On inhimillistä ja suotavaakin, että täällä kuljetaan toistemme rinnalla välillä toisiamme myös auttaen mutta kenestäkään toisesta ihmisestä ei saa tehdä elämäntarkoitusta. Jokaisella on se oma elämänsä elettävänä eikä kenenkään tehtävä ole olla jonkun toisen elämänsisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"""Nämä naiset ilmaisivat myös sellaisen näkökannan, että jos he saisivat nyt valita uran ja perheen tai lasten välillä, he valitsisivat lapset. Näiden naisten yhteisiä tuntoja oli, että he kokivat jääneensä jostain oleellisesti paitsi."""
Aika varmasti. Sitähän varten nainen on luotu "tekemään lapsia"
Kommenttisi kyllä satuttaa meistä ainakin osaa, jotka emme ole onnstuneet saamaan ("tekemään") ainoatakaan lasta, vaikka olemme yrittäneet sitä jo vuosia. Kaikki eivät edes syystä tai toisesta löydä itselleen mieluista "tekijä kumppania" jonka kanssa jakaa tämä toive ja haave. Mutta en silti menisi syystä tai toisesta lapsettomia -itseni mukaan lukien- pitämään elämäämme arvottomana ja epäonnistuneina. Tai että meissä olsi, jokin erityinen luomis vika tai puute.
Mehän vain tahdomme päästä vähäosaisista eroon, joten helpointa olisi jos vain hylkäisimme heidät, jättäisimme heidät kodittomiksi kaduille nääntymään ja paleltumaan. Jättäisimme kaduille köyhät, sairaat, vanhukset, työttömät, rammat, vammaiset, orvot,...
Pyydän nöyrimmästi anteeksi. kysymys oli siitä tiedostaako nainen elämän tarkoitusta. Sinä selvästi tiedostat ja olet täysipäinen
Kiitos. - Yritän tai pyrin ainakin olemaan ns. täyspäinen. Mutta nyt minun on sanotava, että en täysin ymmärrä viestisi loppu osaa kun kirjoitat, että kysyms oli siitä tiedostaako nainen elmän takoitusta. - Minulla on jonkinlainen visio tai tuntuma siitä mikä voisi olla elämäni tarkoitus tai tarkoitiuksia. Mutta onko nämä samoja kuin kaikilla muilla, niin tuskin.. Tai onko olemassa jokin kaikkia naisia (ehkä myös miehiä) yhdistävä elämäntarkoitus? - Epäilen. Vaikka pidän kyllä ajatuksesta, että yhteisenä elämänatrkoituskena saattaisi olla elää ja antaa muidenkin elää.
Elämässä voi ihmisellä olla monenlaisia eri haluja ja tarkoituksia, mutta ainoa varma ja sama kaikille on halu lisääntyä. Kuten sinullakin oli ja ikäväksesi tuo ei onnistunut.
Miksi juuri kaikkia meitä yhdistäsi halu isääntyä? En ymmärrä, vaikka itse omaankin halun lisääntyä, niin en menisi yleistämään haluani ja toiveeni olevan universaali. - Jos itse olsiin hyvin sairas ja vammautunut ja tämän lisäksi oma elämäni olisi hyvin rikkonainen ja kokisinn puutetta monista ihmiselolle välttämättömsiä hyödykkeitä, kuten puhtaasta vedestä ja riittävästä ravinnosta. Eläen näin jatkuvassa epävarmuudessa näenkö itse saati kukaan muukaan läheiseni huomsita, niin miksi haluaisin tämän kaiken keskelle vielä uuden tulokkaan?
Elämässä voi ihmisellä olla monenlaisia eri haluja ja tarkoituksia, mutta ainoa varma ja sama kaikille on halu lisääntyä. Kuten sinullakin oli ja ikäväksesi tuo ei onnistunut.