Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tampereella Tapparan ja Ilveksen kannattajat, perustuuko jako poliittiseen suuntaukseen, työläisiin ja porvareihin, vai mihin?

Vierailija
05.05.2019 |

Perustuuko Tapparan ja Ilveksen kannattajien ero esim. jakoon työläiset ja porvarit? Vai asuinpaikan mukaan kannatetaan jompaa kumpaa? Vai onko ihan sattumaa, kumpaan kannatusporukkaan kuuluu, jos kuuluu? Onko sama jako, kuin ennen SVUL ha TUL, eli työläiset ja ei-työläiset?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista tuttavista Tapparaa kannattavat ovat syntyperäisiä Tamperelaisia ja ne 3 Ilves fania on muualta tulleita.

En silti usko että tämä vaikuttaa. Ei ainakaan mtn poliittista kantaa ole.

Vierailija
22/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata tapparaa, pärjää vain jos vastustaja saa/ lue annetaan jäähyjä. Ilves osaa pelata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman kokemuksen mukaan paljasjalkaiset kannattaa Tapparaa ja lähikunnista tulleet Ilvestä.

Kokoikäni olen Hervannassa asunut ja kokoikäni olen Ilvestä kannattanut. Ehkä olen poikkeus sääntöön tai sitten asuinpaikalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Itse kallistuisin jälkimmäiseen teoriaan.

Vierailija
24/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tappara ja Ilves on molemmat SVULlin perillisiä, molemmat alunperin (ruotsinkielisten) lukiolaisten urheiluseuroja. KooVee oli se työväenpuolen joukkue, mutta niiden lätkäjoukkuehan lopetti jo vudikymmeniä sitten.

Eipäs lopettanut. KooVee, nykyisin KOOVEE, pelaa tulevalla kaudella Mestiksessä. Kannatin muuten aikoinaan kouluaikoinani Ilvestä. Minulla oli Ilves-takkikin päällä. Siitä sai täällä etelä-Satakunnassa kuulla silloin ns. "veetuilua". 

Vierailija
25/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valintani on Ilves, koska kannustan muutenkin enemmän pienempiä seuroja enkä niitä jotka menestyvät vain rahan ja parempien resurssien vuoksi. 

Vierailija
26/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululaisena Ilves-fanina on vaikea nähdä yhteyttä faniuden ja asuinpaikan välillä. Myöskään politiikalla en koe olevan merkitystä asiaan. 

Vierailija
27/42 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomainen poikapuoli teki valintansa nimen ja logon perusteella. Tappara on sentään taistelukirves, ilves joku hemmetin kissa.

Vierailija
28/42 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla kannatus tulee lapsuudesta, olen ns kasvanut siihen. Sellaisen huomion olen kyllä tehnyt, että tuntemani Tappara-fanit ovat yleensä niitä rikkaiden perheiden lapsia, monesti ylimielisiä ja kiusaajia. Jotkut, eivät kaikki.

29/42 |
17.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Tuohon porvarit/työväenliike eli SVUL/TUL -jakoon tuo nimenomaan ei perustu, Tappara ja Ilves ovat alusta lähtien porvaripuolen seuroja. Tampereen jääkiekon kolmosjoukkue Koovee on alkuun ollut työväenseura, mutta sekin tuli TUL:stä erotetuksi jo v. 1959, ilmeisesti siksi että siellä ei haluttu osallistua politiikkaan, vaan keskittyä urheiluun, ja osallistuttiin mm. SVUL:n mestaruussarjaan, mikä sitten ei poliittisemmille TUL-toimijoille sopinut. Sen jälkeen TUL:ssä tamperelaista jääkiekkoa edustivat mm. Ikurin vire, Tampereen Kisa-Toverit ja Vehmaisten urheilijat, mutta nykyäänhän tuolla jaolla ei ylipäätään ole juuri mitään merkitystä, sillä nykyään hyvin harva identifioituu työväenluokkaan sillä tavalla, että valitsisi urheiluseuraa sen perusteella. Voi tietysti olla, että joku harva tuntee sympatiaa esim. Kooveetä kohtaan juuri tuon työväenluokkalaisen historian takia, en tiedä.

Syy joukkueen valintaan lienee aika satunnainen ja perustuu vaikkapa siihen, että henkilöä sattuu vaikkapa miellyttämään tietty väri tai väriyhdistelmä tai muu peliasun asettelu. Tai jonkun mielestä kissannaama on sympaattinen logo joukkueelle, kun taas jonkun toisen mielestä virtaviivainen lyömäaseen kuva on vetoavampi  kuin eläimennaama. Joku voi ruveta tietyn joukkueen kannattajaksi jopa siksi, että silloin kuin hän aloittaa urheilun seuraamisen, joukkue mainostaa jotain tuotetta, josta hän pitää.

Viime vuosikymmeninä Tappara ja Ilves ovat, pohjimmiltaan varmaankin sattumalta, päätyneet eräässä suhteessa erilaisiksi: Tappara on 1970-luvun puolivälistä lähtien ollut moninkertainen menestysjoukkue, pelkästään mestaruuksia se on voittanut kymmenisen, ja muita mitalisijoja lisäksi, kun taas Ilves on samaan aikaan ollut vain muutaman kerran loppuottelussa ja niistä vain kerran voittanut mestaruuden, sekin jo vuonna 1985. Tästä on varmaankin seurannut, että Tapparaa tunnetaan ja kannatetaan eri puolilla Suomea, Ilvestä enemmän vain Tampereella ja lähiseudulla. Tämä pitää yhtä omakohtaisen havaintoni kanssa, että kun elin lapsuuteni ja nuoruuteni maalaispaikalla, jossa omaa joukkuetta ei ollut, eikä Tampere ollut lähin liigakaupunkikaan, kuitenkin Tapparan kannattajia siellä oli montakin, mutta Ilveksen kannattajia en muista olleen yhtään.

Muistelen joskus lukeeneeni jonkin epämääräisen tiedon, että joku olisi Tapparan ja Ilveksen kausikortin haltijoitten osoitteista tilastoinut sellaisen tuloksen, että Tapparan kausikorttilaiset keskittyvät jonkin verran Ilvestä enemmän Tampereen keskustan suunnalle. Tämä taas pitää yhtä edellä todetun kanssa, että Tapparaa kannatetaan ympäri Suomea, sillä jos henkilö alkaa joskus lapsena tai nuorena kannattaa Tapparaa jossain aivan muualla kuin Tampereen seudulla, ja sitten jossain vaiheessa muuttaa Tampereelle, niin hän kai todennäköisemmin päätyy asumaan Tampereen keskustaan kuin laitakaupungille tai ympäryskuntiin.

Väittäisin siis, että Tappara on korkeamman profiilin menestysjoukkue, jota tunnetaan ja kannatetaan ympäri Suomea ja muualta muuttaneitten takia Tampereen keskustassa, Ilves enemmän perustamperelainen laitakaupungin ja ympäristön joukkue. Mitään valtavan suurta eroa tuossa en usko kuitenkaan olevan, luultavasti enemmän kuitenkin vaikuttaa jokin satunnainen tekijä, kuten että toinen logo vain sattuu miellyttämään enemmän, tai vaikkapa sellainenkin, että mieltyy johonkin yksittäiseen pelaajaan, josta tulee idoli, ja jonka joukkueeseen sitten jää kannatus, vaikka juuri kyseinen pelaaja siirtyisi pois joukkueestakin.

Vierailija
30/42 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilves on tamperelaisista seuroista sympaattisempi täältä Stadista katsottuna. Valtava junnuorganisaatio ja perinteitä vaikka muille jakaa. Meille HIFK-fanien silmissä Ilves on aina ollut hyvä ja reilu vastustaja.

Vierailija
31/42 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämättömän tyhmä vastaus

Vierailija
32/42 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakaumaa on välillä myös perheen sisällä. Mulla on kaksi serkkua, veljekset, jotka kannattavat toinen Ilvestä, toinen Tapparaa ja isänsä oli KooVeen mies. Silloin nuorina asuivat samassa osoitteessa ja isän auton takalasissa oli sekä Ilveksen että Tapparan tarrat. 

Vierailija
33/42 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapparan ja Ilveksen kannattajissa ei ole niin selvää eroa kuin HIFKin ja Jokereiden. Moni valitsee kannatettavan seuran sillä perusteella, ketä perhe tai ystävät kannattavat. Kun ulkopaikkakuntalaisena muuttaa Tampereelle, niin yleensä ekana päivänä jo joku kysyy, että Tappara vai Ilves.

Vierailija
34/42 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei KooVee ole mihinkään lopettanut. Pelaa mestistä ja pärjää ihan hyvin. 

Vierailija
35/42 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on punainen. Viimeisiä kovia kapinataisteluitakin käytiin siellä.

Ne jotka ei tiedä mitään ovat kuitenkin punaisia sosialisteja. Kannattaa välttää paikkaa, ettei synny kapinaa eli antaa sosialistien olla siellä rauhassa, niin pilaavat vain yhden paikan

Vierailija
36/42 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tampere on punainen. Viimeisiä kovia kapinataisteluitakin käytiin siellä.

Ne jotka ei tiedä mitään ovat kuitenkin punaisia sosialisteja. Kannattaa välttää paikkaa, ettei synny kapinaa eli antaa sosialistien olla siellä rauhassa, niin pilaavat vain yhden paikan

Moni on syntynyt siellä ja siten ovat syyttömiä oikeastaan mihinkään, mutta ovat kasvaneet sosialisteiksi ymmärtämättä tai ajattelematta sen vakavia seurauksia.

Vierailija
37/42 |
28.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen "perinyt" kannattamani joukkueen. Ei siis mitään tietoa, miksi kannatan sitä, meidän suvussa vaan on tehty niin.

Tampereella tosin väitetään, että synnytyslaitoksella kätilö merkkaa Ilveksen tai Tapparan kannattajaksi, ja sitä sitten vauva kannattaa loppuelämänsä.

Vierailija
38/42 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 4-vuotias, kun isosisko sanoi minulle, että Tappara on paras. Ei siihen sen parempaa syytä tarvita. Eikä ole kaduttanut!

Vierailija
39/42 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin että taustat ovat työväenluokissa. Tappara työläisten joukkue.

Tappara on möllien joukkue. Vain typerykset kannatavat sitä. Ja homot tietysti.

Vierailija
40/42 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappara on rahalla ostanut menestyksensä. Sellainen suomalaisen jääkiekon ManU.