Minkä hintainen auto teillä on ja paljonko on teidän tulot?
Paljonko olette maksaneet autostanne? Onko lainaa siitä?
Kuinka usein vaihdatte autoa ja paljonko olette saaneet myydessä takaisin?
Paljonko tienaatte bruttona kuukaudessa joko yksin tai yhdessä puolison kanssa, jos olette parisuhteessa?
Korjaatteko auton itse vai korjaamolla? Paljonko menee huoltoon vuodessa keskimäärin pois lukien renkaat, polttoaine, vakuutukset yms. "perus kuluvat jutut"?
Ihan mielenkiinnosta vaan haluaisin vähän vertailupohjaa meidän tilanteeseen.
Kommentit (183)
Auto maksoi eur1500, käteisellä maksu.
Huoltoon meni juuri 600€. Sen verran siis budjetoin huolloista vuosibudjettiin, eli eur50/kk. Ostin kaksi uutta talvirengasta, maksoi asennuksineen 170€.
Ennen sai tankin täyteen 50-60€ ja sillä ajoi 700km, mökille ja takaisin. Nykyään tankkiin menee ainakin eur80.
Ennen inflaatiota autokulut oli eur400/kk. Sisältäen vakuutuksen, katsastuksen, huollot, renkaat, bensat, autoverot, pesut ym. Ajan 40 000km tai enemmän vuodessa. Asutaan maalla, työmatka 45km*2/pv. Lisäksi kuskaan koko perhettä harrastuksiin ja mökillekin on matkaa 4h/suuntansa.
Hyvää liikkuvaa elämää n 5000€/vuosi koko perheelle.
Bruttotulot 2500e kk auto Toyota Avensis Vm 2000 ajettu 170000km 3000e maksoin.
Hyvin pelaava auto on enkä edes harkitse vaihtoa uudempaan. 26v sinkku olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmilla velattomat autot. Miehen bruttotulot reilu 50 000 eur vuodessa, auto ostettiin 2v sitten käteisellä 10teur.
Minun tulot 40 000 euur. Ostin auton käteisellä 17teur viime syksynä. Maksoin suoraan käteisellä koska tarjottu rahoituskorko oli niin surkea (4,9% plus muut kulut).
Autot nyt 6v ja 10v vanhoja. Edellinen auto minulla oli 15v vanha. Ostetaan aina n. 5-8v vanhoja autoja n. 10-15teur ja pyritään ajamaan niillä 10 vuotta.
Autoihin menee yhteensä keskimäärin 250e/kk polttoaineet, 100e/kk huollot, 50e verot, vakuutukset 100e/kk eli yhteensä n. 500 e/kk. Molemmat tarvitaan autoja myös töissä ja verottomia kilometrikorvauksia tulee yleensä niin että niillä katetaan autojen juoksevat kulut.
5v autosta 17000?? Aika kallis auto kyseessä.
Ehkä sinulle. Minäkin maksoin ihan kitisemättä neljä vuotta vanhasta autosta käteisellä 35000e. Vuositulot n. 40000e.
Meillä on kolme autoa, joista yksi sähkö, yksi hybridi, yksi bensa, yhteensä reilu 211.000€ ja tulot aika korkeat.
8500€ bruttoa, auto maksoi joskus 5v sitten 3000€. Mies vaihtaa itse lamput öljyt renkaat ym. Kerran 500€ huolto.
Ei varmaan erikseen tarvii kertoa että autoihin rahan laittaminen ei kiinnosta.
Ehkä tonnin-parin tonnin arvoinen 20 vuotta vanha pakettiauto. Vuositulot vaihtelee sadan tonnin molemmin puolin.
Halpa auto, arvo ehkä viikon palkka.
Ajan varastetulla 50€ polkupyörällä. Kela maksaa.
Mulla on 3000€ auto,ja tienaan n.65K€ vuodessa.
En halua mitään kallista autoa vaivoikseni,moottoripyörä taas(16000€) on vaivoina.
Hykkis kirjoitti:
Bruttotulot yhteensä jotain 4300,-. Viisi vuotta sitten Avensiksesta (vm 98) maksoin 2900,-
Kilometrejä tullut tässä ajassa n. 75000. Viikko sitten meni katsastuksesta läpi. Jakopääremppa tulossa, hinta jotain 350,-.
Vuosittain korjaamiseen mennyt aika vähän, kaks kolmesataa max. Edullinen korjaaja tosin.
Periaatteessa olisi varaa uudempaankin, mutta kun tuolla ihan hyvä liikkua paikasta toiseen, niin ajattelin pitää vielä.
Hommaa vvti moottorilla oleva anjovis niin on ketju.
Ei autoa, tulot vajaa 900€ kuussa, ei verotusta
Seitsemän vuotta sitten käteisellä ostettu pieni henkilöauto käytettynä ja maksoi 4.900 euroa. Itse ajanut sillä 115.000 km ja mittarissa nyt 203.000 km. Olettaisin sillä olevan hyvinkin vielä 3-4 vuotta ja 50.000 - 60.000 km edessä, ennen kuin vaihto tulee ajankohtaiseksi.
Vuositulot minulla 90.000 - 100.000 euroa. Minulla on paljon parempia kohteita tuloilleni, kuin ruostuva peltilehmä.
Minä 60t puoliso 55t vuoteen, auto n. 3000e
Viime viikolla ostettiin uusi auto, maksoi 23k€. On pari vuotta vanha hybridi. Oli otettava lainaa, valitettavasti.
Bruttotulot kuukaudessa yhteensä n. 6500€.
Tätä ennen ostettiin auto 9 vuotta sitten. Ostettiin osittain lainarahalla, maksettiin velka pois, huollettiin suurimmaksi osaksi itse.
Minä voisin maksaa autosta vaikka mitä, olen oikea harakka mitä tulee hienoihin autoihin. Mies on järkevämpi ja parempi mennä tässä asiassa hänen tyylinsä mukaan.
20k€+ ja 60k€+. Molemmat liisattuja, omia emme halua. 3-4v välein vaihdetaan
Nettotulot 5300€/kk
Perheessämme on 2 nelivetoista farkkua. Vanhemman arvo on 1000 € ja uudemman 20 000 €. Yhteenlasketut vuositulot ovat noin 75 000€. Autojen takia ei oteta velkaa.
Hiljattain vaihdettiin noin 50k hintaiseen uudehkoon käytettyyn.
Edellisen vastaavan arvonpudotus oli noin 20k pitoaikana, eli noin 4000e/vuosi
ei mitään määräaikaishuoltoja suurempia kuluja.
Vaihtoon on menneet kun noin 200tkm tulee mittariin. Säästöillä ostetaann, ei velaksi.
Kallista on, mutta niin on moni muukin asia mitä taas ei tule tehtyä.
Esimerkiksi aski tupakkaa päivässä maksaa saman, ja tuhoaa vielä terveydenkin.
Turvallinen auto voi olla jopa järkevä sijoitus, jos joutuu onnettomuuteen.
Pieni ostokrapula silti on jokaisen vaihdon jälkeen päällä, mutta parivuotta kun on autolla takana ei ole kaduttanut pätkääkään.
Bruttotulot puolison kanssa yhteensä noin 90-110k/vuosi
On pian kymmenen vuotta vanha auto, joka uutena maksoi ehkä n. 35000. Meillä on tapana ajaa auto "loppuun" ja sitten ostetaan uusi. Ei ole paljon huoltoja tarvinnut, uudet renkaat joskus ja säännöllinen öljyn vaihto ja suodattimien vaihto. Ilmastointi vähän reistaili, mutta mies korjasi, kun on kätevä käsistään. Yhden kerran on etulasi vaihdettu, kun siihen lensi kivi ja tuli halkeama. Ei mene paljon polttoaineeseen vuoden mittaan, kun työmatka ajoa pääosin, joskus hupiajeluja ja pieniä reissuja.
Tuloja vaimon kanssa sen verran ettei nälkä tule. Asutaan maalla melko omavaraisina ja auton pitää kulkea mudassa ja hangessa. Ostettiin armeijan vanha UAZ, 2000e ja maksu käteisellä. Syöhän se bensaa, mutta kestää oikeasti vaikka ydinsodan, korjattavissa lekalla ja lähtee kammesta käyntiin. Pojan päiväkotikaveritkin tykkää.
Bruttotulot kuukaudessa yhteensä 7000€. Kaksi autoa on, toisesta maksettiin 1300€ ja toisesta 1000€. Ei lainaa.
Yleensä pidetään samaa autoa niin kauan kun se pelittää ja jos remppakulut pysyy kohtuullisina.
Korjataan paljon itse mitä osataan.
En oikein osaa sanoa paljon menee huoltoon vuodessa, en oo pahemmin ajatellu. Toiseen autoon piti vasta vaihtaa jotain kuluvia osia joillakin satasilla.