Minkä hintainen auto teillä on ja paljonko on teidän tulot?
Paljonko olette maksaneet autostanne? Onko lainaa siitä?
Kuinka usein vaihdatte autoa ja paljonko olette saaneet myydessä takaisin?
Paljonko tienaatte bruttona kuukaudessa joko yksin tai yhdessä puolison kanssa, jos olette parisuhteessa?
Korjaatteko auton itse vai korjaamolla? Paljonko menee huoltoon vuodessa keskimäärin pois lukien renkaat, polttoaine, vakuutukset yms. "perus kuluvat jutut"?
Ihan mielenkiinnosta vaan haluaisin vähän vertailupohjaa meidän tilanteeseen.
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Tai riippuu tietysti merkistä, ostetaan luotettavia ja pitkäkestoisia autoja vähäisillä kilometreillä. Ei mitään ideaa ostaa jotain 20te Kiaa, Daciaa tai jotain ranskalaista jota saa jatkuvasti viedä korjaukseen tai ajaa paaliin 10 ikävuoden jälkeen.
Nyt 6 vuotias Dusteri. Uutena ostettu. Kerran vuodessa käytetty normi huolloissa ja maksoi siis sen noin 20. Jos 10 vuotiaaksi kestää samalla korjaustaajuudella ja paaliin, niin sehän on ollut edullinen auto.
Moni vaihtaa paljon useammin vanhoja premium autoja, ja joka vaihdossa köyhtyy 10 keuroa.
Minä: auto ehkä 23000, netto 3300, korotonta ja kulutonta velkaa vielä 5000. Huollot 200-300/v, vien merkkihuoltoon niin kauan kun velkaa on ja sitten siirtyy miehen huollettavaksi.
Mies: auto 5000, netto 1900. Huoltaa itse, noin 70/v jos vaan suodattimet ja öljyt eikä korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä täysautoetu.
Minulla 47 000€ auto, juuri ostin, vuoden vanha eli siis käytetty. Halusin kokeilla uutta merkkiä jne mutta harvoin haluan maksaa (ja odottaa!) sitä aivan upouutta autoa tehtaalta asti; siksi suosin 1-2 v vanhoja. Vaihdan n 150-200 tkm välein. Ajan noin 40 000km vuodessa. Vien huoltoon aina, enkä tee autoon itse mitään.
Minun netto jotain reilu 3500€ kk. Miehen netolla ei mitään väliä koska maksan omat autoiluni täysin itse.
Miehen netolla on väliä, koska hän todennäköisesti maksaa osan perheen muista kuluista yhdessä puolisonsa kanssa. Kumpikin siteen toki säästää omiin menoihin, helpompi säästää kun arjen muita kuluja on toinen jakamassa.
Autojen arvo (molemmat) noin 5 k€ luokkaa, molemmat ostettu uutena ja ajetaan "paaliin asti". Parin vuoden sisällä uusittanee ainakin toinen.
minut tuloni on noin 80 000 €/vuosi. Puolison tulot sitten siihen päälle.
Bruttotulot 6000 e/kk, 3000 tonnin koska,jota lapsi häpeää.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju. Yleensä kun täällä kysytään että millä autolla ajat, löytyy uusia premium-autoja tallista kuin tallista. Nyt kun kysytään tuloja ja autoa, kaikki ajelee jollain vanhalla koslalla. Mitä paremmat tulot, sitä vanhempi auto.
Jep.
Kouluttamattomat oman onnensa sepät tarvitsevat statussymboleja. Eikä tää ollut sitten tuomitsevaan sävyyn.
9000 e auto. Bruttopalkka 3600 e
Bruttotulot yhteensä 7800 e/kk, joku 18 vuotta sitten osttu auto, maksoi 8000,-. Silloin tulot olisuunnilleen samat. Molempien työttömyyden ja muiden vaiheiden myötä tulot vaihdelleet tässä välissä. Ollaan velattomia ja säästöjä on enemmänkin, mutta silti iso kynnys laittaa rahaa autoon, joten jatketaan tällä, kun se on ihan ok vielä.
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju. Yleensä kun täällä kysytään että millä autolla ajat, löytyy uusia premium-autoja tallista kuin tallista. Nyt kun kysytään tuloja ja autoa, kaikki ajelee jollain vanhalla koslalla. Mitä paremmat tulot, sitä vanhempi auto.
Jep.
Minä olen miljonääri. Autona minulla on uutena rahoituksella ostettu (5 vuoden rahoitus) c-segmentin auto. Auton arvo nykyään on siinä 4000 - 6000 välissä kun katsoo käytettyjen hintaa. Ajan sillä vielä hetken ja ostaan taas uuden auton, halvalla ja mahdollisimman pitkällä rahoituksella tietenkin. Ajan senkin sitten loppuu. Näin olen toiminut jo pitkään. Auto on arvoaan menettävä rasite, siihen ei kannata omaa rahaa laittaa. Omat rahat ovat tuottamassa.
Pari kallista vähän ajettua autoa. En tienaa kuin puolitoista tonnia kuussa, mutta rahaa ja omaisuutta on millä elän. Vakuutukset ja muut automenot vie sen minkä vie, en laske
Mietin, kun moni laskee myös mahdollista auton jälleenmyyntiarvoa. Itse ei jaksa, kun pettymys arvoon tulee joka tapauksessa. Se on ainut varma asia.
Lisäksi politiikka ja muoti-ilmiöt sotkee hyvätkin laskelmat. Tai päästöhuijauskohut ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Kouluttamattomat oman onnensa sepät tarvitsevat statussymboleja. Eikä tää ollut sitten tuomitsevaan sävyyn.
Joo oon kans huomannut usein (huom. ei aina eli en nyt yleistä kaikkia tähän!) et mitä matalampi sosioekonominen luokka, sitä kalliimpi auto.
Olemme mieheni kanssa molemmat ylemmässä desiilissä tulojen suhteen, ja meilläkin 14 v. vanha auto, eikä todellakaan tarvetta päivittää uuteen. Harkitsimme hetken uuden auton ostamista (hinta n. 30k), mutta kuukausilyhennykseksi olisi tullut 500e, mikä mielestämme ihan järkyttyvä määrä ja suoraan pois sijoituksista. Nykyinen auto toimii ja on turvallinen, eikä ole todellakaan tarvetta näyttää ulospäin, että ”meillä onkin näin hieno uusi auto”. Auto on varmasti yksi maailman huonoimmista sijotuksista..
Toki jos on esim. autoharrastaja tai muuten vaan saa iloa uudesta autosta (eli tuottaa lisäarvoa enemmän kuin kustannukset ovat), niin mielestäni tässä ei ole mitään vikaa! Kritiikkini kohdistuu nyt pääasiassa sellaisiin henkilöihin, jotka jostain ulkopuolisesta paineesta johtuen kokevat, että pitää olla mahd. hieno/kallis auto.
N. 20 000 nettotulot vuodessa, auto v. 2004 Ford Fiesta.
Nettotulomme 6,500 kuukaudessa plus kahdet lapsilisät, 14 vuotiaan auton arvo ehkä 12-14 tonnia. Kärry edelleen siisti sisältä ja päältä, mennään tällä niin kauan kun dieselöljyä saa. Sen jälkeen lopetamme kotimaan matkailun, lisätään pyöräilyä (asumme Helsingissä ilman latausmahdollisuutta) ja mennään satunnaisesti julkisilla
Käytettynä ostettiin laadukas saksalainen, joka kestää vaikka kilometrejä olikin ja itsekin ajamme paljon. 34000e maksoi. On siitä lainaa jonkun verran. Parin-kolmen vuoden välein vaihdetaan. Edellisestä saksalaisesta saatiin mukava hyvitys, vaikka silläkin jo reilummin ajettu. Suosittelen saksalaisia :)
Noista huoltokuluista en oikein tiedä, työnjako painottuu siinä miehelle aikalailla täysin (ja kyllä, minä siivoan puolestani kotona ja teen paljon kotitöitä). Bruttotulot yhteensä ehkä 12000 tms. En tiedä miehen palkkaa tällä hetkellä tarkasti.
Kaksi autoa. Vanha Landcruiseri ja vanha Volvo, kumpikin arvoltaan alle 10000 euroa. Vuositulot kaikkineen noin 130000 euroa/v
Mulla 5500 ja 20 000 arvoiset autot. Vuositulot 35000. Vaihdan usein.
Miehellä alle 5000e puolimiljoonaa mennyt luottopeli ja ajaa auton loppuun asti. Vuositulot + 40 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi autoa, molemmat ostettu lähes uusina jolloin maksaneet n 12 000e/kpl. Nykyarvo lienee toisessa tonni ja toisessa ehkä 6000 e.
Mutta meillä onkin velaton talo ja iso purjevene :)
Millainen auto maksaa 12t€? Mopoauto?
No alapeukuttajat, sanokaas nyt yksikin uusi auto 12 000 eurolla.
Edelleen sitä mieltä, että tolla rahalla ei uutta autoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Vein tammikuussa paaliin 20v palvelleen Nissan Patrolin, hyvä auto oli. Tilalle Mitsun Outlander Phev ja sillä ajetaan toivottavasti 12-15v. Kyllä sitä Patun äijäluonnetta vähän kaipaa, toisaalta Mitsu on aivan jumalattoman mukava ajaa ja taloudellinen urbaanissa ympäristössä.
Tulot yhteensä noin 7000 € kätöseen. Rahoituksen otin,koska kokonaiskorko kuluineen yms alle 1%.
Nettoeläke 1650 €/kk ja auton hinta 37 000 € ostohetkellä.