Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ulkomaille muuttamisesta?

Vierailija
05.05.2019 |

Oon ollut niin tylsistynyt elämääni jo vuosikausia että en enää tiedä mitä tehdä. Mietin että maisemanvaihto voisi sopia sen jälkeen kun nykyinen työsopimus loppuu muutaman kuukauden päästä. Mulla on lähihoitajan ja sosionomin koulutukset, joten varmaan jotain oman alan hommia voisi ajatella. En ole erityisen innoissani mistään Espanjasta, mutta kaipa noita suomenkielisiä/englanninkielisiä paikkoja on muuallakin. Opiskelu ulkomailla ei myöskään ole mikään mahdoton ajatus kunhan keksisi että mitä haluaisin opiskella. Onko kellään kokemusta ulkomailla työskentelystä tai ulkomaille muuttamisesta ylipäätään.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin muutat, kannattaa ottaa selvää millaista työskentely kyseisellä alalla kohdemaassa on. Suomessa on moneen muuhun maahan verrattuna todella hyvät työajat ja -olosuhteet, palkalliset ylityöt ja pitkät palkalliset vuosilomat. Näitä ei ihan joka maassa ole. Myös erilainen työkulttuuri voi olla joko positiivinen juttu tai sitten hirveä rasite. Kannattaa muistaa myös se, että arki on arkea ulkomaillakin.

Itse suoritin yliopistotutkinnon ulkomailla ja maisemanvaihto on tehnyt todella hyvää. Olen kasvanut ihmisenä rutkasti, tullut paljon rohkeammaksi ja laajentanut näkemystäni. Helppoa ei kuitenkaan ole aina ollut ja paljon on joutunut laittamaan itseään mukavuusalueensa ulkopuolelle selvitäkseen. En vaihtaisi tätä kokemusta pois, mutta valitettavasti koen, että tutkintoni on Suomessa aika hyödytön. Eli myös tämä seikka kannattaa pitää mielessä, jos päätät lähteä opiskelemaan ulkomaille. Maasta riippuen myös lukukausimaksut voi olla hyvinkin korkeat.

Vierailija
2/3 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi lähtemään! Kyllä sieltä pois pääsee, jos ei tunnukkaan omalta jutulta.

Hoitoalalla on aika helppoa vaihtaa maata sillä hoitajista on pula melkein kaikkialla.

Itse lähtisin Arabiemiraatteihin pariksi vuodeksi tekemään rahaa. Palkka on hyvä ja verotonta! Duunia saa tehdä ja kulttuurieroja riittää, mutta kasvattava kokemus. Siinä kerää kivasti pesämunan talon ostoon parin vuoden työkeikalla - toki sinne voi jäädä pidemmäksikin aikaa jos tykkää. Aussit on myös ihan mahtava paikka, mutta viisumi hiukan vaikeampi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pitkään töissä Aasiassa ja oli elämäni paras päätös lähteä aikanaan sinne. Silloin vasta silmät aukesivat miten elintaso ja elämisen laatu voikin olla niin paljon korkeampi kuin Suomessa. Samoin palkasta jäi verojen jälkeen käteen aivan eri summat eli pystyin aloittamaan sijoittamisen ja ostin myös asunnon jonka arvo nousi 5 vuodessa aivan mielettömästi ja rahahuolet katosivat pysyvästi. Tämä oli siis sitä kovan talouskasvun aikaa Aasiassa, en tiedä olisiko enää niin mahdollista. Mutta jos olisin nyt nuori aikuinen Suomessa, en kyllä jäisi ylinnoiteltuun elementtiasuntoon maksamaan velka-, eläke- ja sotupommia vaan keräisin kansainvälistä kokemusta ja verkostoa ja suuntaisin ulkomaille mahdollisimman pian. Vaikkei se olekaan välttämättä helppoa niin saavutettu palkinto korvaa vuosienkin yrittämisen vaivan kyllä moneen kertaan.

Nyt olen kokeillut pari vuotta taas Suomessa asumista enkä ole oikein viihtynyt ja lähtö olisi taas harkinnassa. Tällä kertaa on paljon enemmän vaihtoehtoja, kunhan nyt keksisi mitä sitä alkaisi vielä tekemään. Ei ihan vapaaherraksi huvittaisi vielä jättäytyä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi