AMK tekniikka K2019, hukassa
Onko joku hakemassa? Itse olen ihan hukassa miten noihin valmistautuisin. Vanhoja kokeita yritän laskea, mutta en osaa nipin napin 1/3 tehtävistä riippuen mitä koetta yritän tehdä. Tiedän, etten ole mikää nero ja täälläkin haukutaan tämän tästä jos ei osaa insinöörimatikkaaa (olet tyhmä jos et osaa), mutta yritän nyt kuitenkin. Lähipiirissä ei ole ketään joka voisi auttaa näissä, vanhemmat huutavat vain sohvanperältä että "lasket vaan ja ratkaiset tehtävät". Nin millä ihmeellä kun en tiedä mistä lähteä liikkeelle ja jos katson oikean vastauksen, niissä ei joko ole perusteluita tai sitten en aina niistäkään ymmärrä...
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Ohi
X/x+1=2
X=2(X+1)
X=2x+2
-2x+x=2
-x=2
X=-2?? Jos oikein niin sulla ap on kyllä joko joku blokkaus ihan omassa päässä että et osaisi tai sitten et todellakaan osaa. Mun matikasta on kulunut n.40v.Ikävä kyllä matikka ja fyssa kuulunevat amk:kin perusopetukseen , tarvitsi niitä tai ei.
Nyt kun näen miten tuo tehtiin niin itselle tuli vain tyhmä olo kun ”noinhan se meni tietysti”. Kyse ei ole siitä läheskään aina etten tietäisi mitä haetaan, onko kyseessä geometria vai polynomit ja yhtälöt vai vektorit. Jännitys ja pelko epäonnistumisesta on aina ollut läsnä ja monesti siksi meneekin penkin alle kun tuntuu etten osaa, vaikka varmasti silloin kun näitä on käyty ne on ollut siellä tunnilla selkeetä hommaa. Tunneilla oli ongelmana usein se että en osannut edetä laskuissa itsenäisesti, mutta teoriaosuudessa olin aina kärryillä eikä ollut ongelmaa pysyä mukana. Tiedä sitten mitä tuossa olisi pitänyt tehdä, tukiopetuksessa olin mutta heti kun ei ollut ketään keltä kysyä olin hukassa. Nyt on sama tilanne ja pelkään jo vanhoja muistiinpanoja lukiessa etten löydä vastausta ja mitä sitten teen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ei vaikuta lupaavalta jos et muuta ratkaisua keksi kuin kysyt tältä palstalta ensimmäisenä apua.Mitäs jos kävisit kirjastosta hakemassa muutaman matikankirjan lainaan ja kokeilisit sieltä hakea ratkaisuvinkkiä.
Ai miten niin ensimmäisenä kysyn palstalta? Olen kolunut kaikki kirjat läpi ja laskenut laskuja useita tunteja. Olen ollut tukiopetuksessa lukiossa, pyytänyt apua aina mahdollisuuksien mukaan jne. Ei ole ensimmäisenä mielessä tosiaan Vauva-palsta jossa ihmiset 50% trollaa 25% haukkuu pystyyyn ja loput on ehkä jollain tasolla asiallisia vastauksia.
Yksikään tänä vuonna hakeva ei ole ilmoittaunut tähän keskusteluun joten ”tukiverkkoa” tuskin täältä löytyy. Soteliin löytyi ihan kivasti.
Sopisiko kaupallinen ala tai tuotantotalous paremmin, jos numeroista tykkäät?
Tai ehkä olet jäänyt jumiin siihen, että lasku ratkaistaan seuraamalla tiettyä kaavaa. Oleellista on ymmärtää mitä siinä laskutoimituksessa konkreettisesti haetaan. Antamasi esimerkki viittaa siihen. Lähtisin ratkaisemaan sitä näin: Aloitetaan laskun helpoimmasta kohdasta: Mihin lukuun pitää lisätä 1, että saadaan 2? No tietenkin yksi! Entä mikä luku jaettuna itsellään on yksi? Mikä tahansa, tosin nollalla ei voi jakaa. Eli x on suurempi tai pienempi kuin nolla. Se on se vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Ohi
X/x+1=2
X=2(X+1)
X=2x+2
-2x+x=2
-x=2
X=-2?? Jos oikein niin sulla ap on kyllä joko joku blokkaus ihan omassa päässä että et osaisi tai sitten et todellakaan osaa. Mun matikasta on kulunut n.40v.Ikävä kyllä matikka ja fyssa kuulunevat amk:kin perusopetukseen , tarvitsi niitä tai ei.
Muista laskujärjestys! Tämä on (x/x)+1, ei x/(x+1).
Opetusta auttaa. Tuolta löytää paljon apua. Apn asenne on oikea, vain suoritusvarmuus puuttuu. Kannattaa pyrkiä sille alalle joka kiinnostaa, sinusta tulee varmasti motivoitunut insinööriopiskelija. Matematiikan edessä kuuluukin olla nöyrä, se on tieteiden kuningatar. Onnea matkaan
Vierailija kirjoitti:
Opetusta auttaa. Tuolta löytää paljon apua. Apn asenne on oikea, vain suoritusvarmuus puuttuu. Kannattaa pyrkiä sille alalle joka kiinnostaa, sinusta tulee varmasti motivoitunut insinööriopiskelija. Matematiikan edessä kuuluukin olla nöyrä, se on tieteiden kuningatar. Onnea matkaan
Siis opetustv
Pitkä matematiikka | Opetus.tv
https://opetus.tv › maa
Vierailija kirjoitti:
Sopisiko kaupallinen ala tai tuotantotalous paremmin, jos numeroista tykkäät?
Tai ehkä olet jäänyt jumiin siihen, että lasku ratkaistaan seuraamalla tiettyä kaavaa. Oleellista on ymmärtää mitä siinä laskutoimituksessa konkreettisesti haetaan. Antamasi esimerkki viittaa siihen. Lähtisin ratkaisemaan sitä näin: Aloitetaan laskun helpoimmasta kohdasta: Mihin lukuun pitää lisätä 1, että saadaan 2? No tietenkin yksi! Entä mikä luku jaettuna itsellään on yksi? Mikä tahansa, tosin nollalla ei voi jakaa. Eli x on suurempi tai pienempi kuin nolla. Se on se vastaus.
Itsekin miettinyt juurikin sitä etten ole ymmärtänyt matikassa koskaan sitä ydintä miksi lasketaan tietyllä kaavalla. Olen vain sijoitellut numeroita, mutta en tiedä mihin kaava perustuu. Tämä on aina ollut opetuksesta asti puutteellista, fiksut toki ymmärtää itsekin, mutta matikkaa varmasti osattaisiin enemmän jos opetuksessa huomioitaisiin se että jotkut oppivat hitaammin ja tarvitsevat enemmän vääntöä rautalangasta... kauppatieteitä mietin, mutta en ole myynnistä ja markkinoinnista kiinostunut enkä koe että voisin olla hyvä siinä hommassa.
Eikö X voi olla mitä tahansa, paitsi 0?