Onko joku opetellut laulamista keski-ikäisenä tai myöhemmin?
Olen laulutaidon suhteen täysin maallikko. Laulutekniikasta ei ole mitään käsitystä, ääni tuskin on hääppöinen ja tuntuu että "laulaessa" kurkku kipeytyy muutamassa minuutissa.
Jonkinlainen lauluharrastus (esim. kuoro tai karaoke) ja edes jotenkuten kuulijaa miellyttävä laulutaito kuitenkin kiinnostaisi. Mutta miten lähteä liikkeelle, vai onko toivoa ollenkaan?
Kommentit (8)
Käy ensin yhteislaulutilaisuuksissa ja vaikka karaokessa, älä aloita suoraan kuorosta ennen kuin hallitset äänesi ja pysyt oikeassa sävelessä. Voitko mennä jonnekin laulutaidon tai äänenkäytön kursseille tai vaikka yksityisille laulutunneille?
Näin pari vuotta sitten telkkarista dokumentin, miten joku oli mennyt laulutunnille aikuisena. Kun täytin 40, opetttelin purjehtimaan. Kun täytän kohta 50, menen laulutunnille.
Kaikesta kivusta, lihasjännityksestä ja nopeasta käheytymisestä voi päästä eroon. Olen harjoitellut itse ja välttäen kaikkia sellaisia tekniikoita, jotka aiheuttavat kireyttä lihaksiin ja ääneen. Nyt on paljon mukavampaa laulaa ja bonuksena pystyn siirtämään tämän oppimaan oppimisen muihinkin asioihin. Päämäärätietoisesti, osa kerrallaan.
Tässä olisi oikeastaan tosi-TV sarjan idea. Ohjelmaan kerättäisiin julkkiksia ja/tai taviksia, joita ei mielletä laulajiksi, ja jotka ovat hankkineet meriittinsä jossain muualla kuin musiikissa.
Näitä osallistujia sitten treenaisivat pätevät laulunopettajat, ja ohjelman edetessä seurattaisiin, minkälaisia kultakurkkuja heistä syntyisikään.
Hyvä TV-väki, idea on vapaasti käytettävissänne!
Googlaa opi laulamaan ja learn to sing. Löytyy Youtube-opetusvideoita, kännykkäsovelluksia ym.
Kipeytymisen estämiseksi olisi ehkä hyvä saada äänenkäytön tai laulutaidon opettajalta tekniikkaneuvoja itseopiskelun tueksi. Esimerkiksi refluksi, astmalääkkeet, limakalvojen kuivuus, allergiat tai kilpirauhasongelmat voivat myös aiheuttaa kurkun kipeytymistä.
Jos mahdollista, niin ota laulutunteja.
Onhan opettajissakin eroja kuinka opettavat ja sopiiko se opetus juuri itselle, minulla tärppäsi toisen opettajan kohdalla. Kemiatkin olis hyvä natsata, ainakin itsellä oli alussa haastetta oppilaana, melkein helpompi olisi ollut juosta alasti kortteli ympäri :)
Aloitin lauluharrastuksen alle nelikymppisenä. Ensin lauloin itsekseni kotona, harrastin karaokea ja mylhemmin kävin myös muutamilla laulutunneilla, joilla oli suuri vaikutus äänenmuodostukseen ja siihen tärkeimpään eli jännityksen helpottamiseen ja itsetunnon kohottamiseen, aina kun tuntui siltä ettei osaa mitään ja ei ole tarpeeksi hyvä. Opin koko ajan lisää, opin eri laulutekniikoita ja tyylejä, äänialani laajenee edelleen kun vain harjoittelen tarpeeksi. Suosittelen lämpimästi tätä harrastusta, etkä todellakaan ole liian vanha!
Olen laulanut paljon alle kouluikäisestä asti. Käytännössä ilman mitään oppia. Menin sitten noin 35-vuotiaana yksinlaulun opetukseen ja vaikken siellä eri syitä ollut kuin puoli vuotta, niin sain siitä valtavasti irti. Tekniikkaa, harjoitteita, äänenkäyttöön oppia, terminologiaa, kaikkea mahdollista. Tuntuu etten aiemmin ole osannut mitään. Kannattaa siis ehdottomasti, nikäli laulaminen kinostelee yhtään. On ihan eri asia tuottaa ääntä, kuin osata laulaa niin että hallitsee äänentuottonsa jokaista piirtoa myöten.