Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polven nivelrikko

Vierailija
03.05.2019 |

Onko kokemuksia mikä auttaa kipuun lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä? Mulla pitkälle edennyt nivelrikko polven sisäreunalla. Jalka pettää alta, pistää liikkeessä, särkee yöllä ja jalkaa joutuu ontumaan.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin, eiköhän tuossa ole leikkaus jo paikallaan.

Vierailija
2/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, mutta itse menisin kysyy apua ortopediltä ja fysioterapeutilta jos olisi tuo vaiva.

Tee sinäkin samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteesi.

Jos sekään.

Vierailija
4/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kauan kun onnut, niin kohta on kuluneet ja kipeät muutkin nivelet..

Vierailija
5/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ortoosituet kokeiltu?

Leikkaus, hakeudu parhaalle ortopedille!

Vierailija
6/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö tahinia… eikö se ole seesamin siemenistä. Jossakin luki nimittäin, että se tepsii paremmin kuin särkylääke arthristikseen… Ohita viestini, jos kuulosti hörhöltä. Mä kokeilen ainakin, koska ei ole kallis tai myrkyllinen juttu kokeilla...

Vierailija
7/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Proteesi.

Jos sekään.

Se auttaa, mutta kuntoutuminen on omalla vastuulla leikkauksen jälkeen. Ei proteesi tunne kipua.

Vierailija
8/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike on lääke. Pidä huolta, että polvi saa hereillä ollessa liikettä parinkymmenen minuutin välein ja yöllä aina havahtuessasi. Mitään kovin kummoista ei tarvitse tehdä, heiluttelet vähän sääriä, niin se riittä.

Kovinkaan nopeasti ei oteta leikkaukseen, ja kipulääkkeet auttavat hitaasti sekä nostat verenpainetta.

Vierailija
9/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkkeet, liikunta, hevoslinimentti, kurkuma, inkivääri, kortisonipiikit, joillekin auttaa hyaluronipistokset, tens-laite, polviortoosi. Ja lopuksi tekonivelleikkaus. Mulla kesti noilla muilla keinoilla noin 4 vuotta, sitten laitettiin viime heinäkuussa toiseen polveen ja nyt helmikuussa toiseen tekonivel. Nyt olen ollut kivuton noin 1,5 kk.

Vierailija
10/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polven sisäreunan kipu viittaa nivelrikkoon ja se on ilmeisesti röntgenkuvassa nähtävissä. Ortopedin luo kannattaa mennä ja miettiä suunnitelmaa.

Jos ikää ei ole ihan hirveästi ja kiputilanne ei ole mahdoton niin voi yrittää tehostaa kipulääkitystä, tiputtaa painoa (jos on ylimääräistä) ja reisilihasten vahvistamista. Moni voi pärjätä tällä tavalla muutaman vuoden ihan hyvin.

Seuraava vaihe on sitten polven tekonivelleikkaus ja suurin osa saa hyvän avun. Leikkauksesta toipumisessa auttaa hyvä lihaskunto.

Vierailija
11/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi seuraavat yhdessä:

-joka ilta& aamu nivelille tarkoitettua magnesiumsuihketta sekä iltaisin vielä nivelgeeliä (juuri tuolla nimellä apteekista)

-lisäksi lääkärin reseptillä muutama kuukausi glukosamiinia

Ja mulla oli _todella_ pahana molemmat polvet. Noiden avulla sain polvet taas kuntoon, eikä nyt ole ollut kipua pitkiin aikoihin. 

Sitä magnesiumsuihketta on sitten "tavallista" että nivelille tarkoitettua. Osta nimenomaan sitä nivelversiota, se tavallinen ei auta polvivaivoihin. Apteekista tämäkin. 

Itse muuten kokeilin välillä jopa niitä polvitukia/siteitä, mutta tuntui että ne vain pahensivat tilannetta kun ne otti pois. 

Vierailija
12/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja nyt kun polvet on taas "kunnossa", teen päivittäin reisilihasjumppaa ja venytyksiä. Lisäksi laitan tuota suihketta/geeliä, jos tuntuu vähänkään että kipu palaa. 

t. nro 11

Vierailija
13/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähete ja Ortopedille ja leikkaus. Multa leikattu polvi ja elämänlaatu parani huomattavasti. 

Vierailija
14/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähete ja Ortopedille ja leikkaus. Multa leikattu polvi ja elämänlaatu parani huomattavasti. 

polven kuvaus tietenkin ja siihen myös lähete. Kaikki muu on hokkuspokkus temppuja jos paha nivelrikko ja polvea särkee. 

Vierailija
15/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synvisc one-piikki. Ortopedi kertoi että  nimenomaan polven nivelrikkoon.

Vierailija
16/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommasin nilkkapainot, ja aloin tehdä jumppaa polville. Siis istun tuolissa ja nostan jalkoja ilmaan.

Kivut väheni huomattavasti, mutta tuo ei ehkä toimi jos kuluma on edennyt pitkälle.

Vierailija
17/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

polven kuvaus tietenkin ja siihen myös lähete. Kaikki muu on hokkuspokkus temppuja jos paha nivelrikko ja polvea särkee. 

Mä jouduin käyttämään hokkuspokkuskeinoja, koska lääkärit olivat sitä mieltä, että 53 v on liian nuori tekonivelleikkaukseen eikä lähetettä kirjoitettu. Yksityisesti mulla ei olisi ollut varaa leikkauttaa, maksaa melkein kymppitonnin per polvi.

Vierailija
18/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurkuma ja inkivääri lievittävät kipua. OptiMMS samoin, auttaa myös jäykkäyteen.

Suosi ruokavaliossa kasviksia monipuolisesti.

Liian vähäinen vedenjuonti voi aiheuttaa niveloireita.

Nämä ei todennäköisesti vie kipua kokonaan pois, mutta näillä on yleensä suotuisia vaikutuksia.

Toivottavasti saat kivut aisoihin.

Vierailija
19/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on auttanut NivelC10-niminen kapseli. Jos pidän taukoa, kivut palaavat.

Vierailija
20/37 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirdalud auttaa mua lannerangan kivuissa mitä ollut vuosia jo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme