Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!

Vierailija
03.05.2019 |

Tässä tulee paras tieto, minkä ilmastonmuutoksesta huolestunut dieselhenkilöauton omistaja voi Suomessa saada: voit tankata käyttöösi uusiutuvaa dieseliä ja tuottaa ilmakehään vähemmän fossiilista hiilidioksidia kuin ajamalla sähköautolla.

Nesteen uusiutuvalla polttoaineella dieselauto tuottaa 12 grammaa hiilidioksidia kilometrillä, kun Suomen sähköverkosta ladattu täyssähköauto tuottaa 29 g.

Suomessa käytettävä sähkö ei ole fossiilisesta hiilidioksidista vapaata. Motivan mukaan sähkön tuottaminen lisää ilmakehään 164 000 g hiilidioksidia megawattituntia kohden. Ja koska Suomen oloissa sähköauton keskimääräiseksi kulutukseksi arvioidaan yleisesti 0,2 kilowattituntia/km, saadaan laskutoimituksen tulokseksi ja sähköauton päästöluvuksi 29 g/km.

Nesteen oman ilmoituksen mukaan sen tuottaman uusiutuvan dieselin raaka-aineiden keräykseen ja polttoaineen jalostukseen tarvitaan 12 grammaa hiilidioksidia diesel-autolla ajettua kilometriä kohti. Tämä on alle puolet sähköauton päästöstä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä olisi yllätys? Sähköautobuumi on pitkälti akunvalmistajien lobbausta.

Vierailija
2/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki:

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b6d10e5d-4787-4975-995a-b148d3e1…

Nyt sähköautohullut jäitä hattuun, saastutatte enemmän kuin biodieselillä ajavat!

Sähköauto ei ole tätä päivää, katsellaan sitten tulevaisuudessa, kun sähköautojen hyötysuhde ja tekniikka saadaan edes dieselin tasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta ketjua tästä pitää tehdä?

Vierailija
4/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kommentti tähän kuin jo aiempaan ketjuun:

Ihan pikkaisen pitää kyllä nyt nostaa hattua Nesteen viestintätiimille ja antaa risuja iltiksen nuorelle toimittajalle, jolta taisi nyt hieman päästä vauhtisokeudessa unohtumaan, mitä toimittajan työ on. Ihan puhdas kaupallinen yhteistyöhän tuo "artikkeli" on, ja täysin "maksajansa" omaan laariin pelavaa propagandaa, mikä ei sinänsä poista sitä tosiasiaa, että biodieselillä ajettaessa ympäristö ei kärsi yhtään niin paljon (eikä muuten tavallisellakaan) kuin toisen suunnan propaganda antaa ymmärtää, vaan näissä asioissa pitäisi aina muistaa tarkastalle kokonaisuuksia. Vanhojen dieselautojen pienhiukkaspäästöt ovat todella haitallisia, mutta uusi dieselauto, johon tankataan biodieseliä, voikin olla jo lähes ympäristöteko. Lähdekritiikki ja kokonaisuuksien tarkastelu lillukanvarsien sijaan unohtuu vain nykyään asiassa kuin asiassa ja jokaiselta osapuolelta. Mutkat suoriksi, yksinkertaistaen ja yksittäisiin pikkuseikkoihin keskittyen, mielellään mahdollisimman paljon värikynää mukaan ja kova huuto päälle vaan.

T: biodieselillä ajeleva lähdekriittinen

Vierailija
5/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen alapeukuttaneelta PERUSTELUT, kun nyt on selkeästi todettu, että saastuttaa enemmän kuin MY-dieseliä käyttävät ja tähän ei ole laskettu edes sitä, että sähköautolla pitää ajaa ensin 100 000km, ennen kuin on valmistuksen osalta päästöt tasoissa.

-Toisin sanoen nykyiset sähköautot eivät pääse lähellekään siitä, mihin diesel pystyy, ovat saastuttavia sekä kulutukseltaan että valmistukseltaan.

Katsellaan sitten tulevaisuudessa taas, joko tekniikka olisi kehittynyt edes dieselin tasolle.

Jään odottamaan niitä PERUSTELUJA?

Vierailija
6/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään yllättävää että polttomoottoriautokin voi olla täysin hiilineutraali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diesel itselläkin. Tosin en piittaa tippaakaan onko polttoaine biodieseliä vai mitä. Kunhan moottori toimii ja auto kulkee. Euro on konsulttini.

Vierailija
8/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biodiesel = palmuplantaasit = metsien tuho

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta ketjua tästä pitää tehdä?

Tämä on uusi ketju, koska uutta tietoa tullut esiin.

-Sähköautohulluna haluaisit haudata tämän uutisen jonkun kuolleen ketjun perille?

Perustele miksi vastustat aloitusta, aloitus on faktaa?

Vierailija
10/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselistäni en luovu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos virheet kirjoitti:

Biodiesel = palmuplantaasit = metsien tuho

Olisit lukenut linkin takaa, niin tietäisit, että tehdään jätteistä ja tähteistä, ei palmuöljystä, eikä metsiä kaadeta tähän.

PS "Pulaa voi tulla myös polttoaineen raaka-aineiksi hyväksytyistä jätteistä ja tähteistä."

-Tämä.

Vierailija
12/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole myöskään huomioitu sitä, että käytetty sähkäauto akkuineen on ongelmajätettä, kun taas bensa ja diesel autot menee akun irrottamisen ja nesteiden valuttamisen jälkeen paaliin ja uudelleen sulatettavaksi.

Sähköautoissa akusto ongelmajätettä ja integroitu runkoon niin, että melkoinen urakka on erotella kaikki jätteet noista.

Kallista jätettä ja ympäristöriski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselillä oon ajanut tyytyväisenä jo pitkään ja ihan helpolla en ole luopumassa. Koko ajan olen tiennyt, että diesel on moniverroin ekologisempi kuin sähköautot + diesel palvelee paikkaansa, kun autoa _oikeasti_ tarvitsee. Sähköautot palvelee tasan ihmisiä, jotka eivät autoa edes tarvitse.

Harmittaa, kun ostin kakkosautoksi bensan :/ saa nähdä käykö sen jossain vaiheessa dieseliin vaihtamassa :)

Vierailija
14/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen alapeukuttaneelta PERUSTELUT, kun nyt on selkeästi todettu, että saastuttaa enemmän kuin MY-dieseliä käyttävät ja tähän ei ole laskettu edes sitä, että sähköautolla pitää ajaa ensin 100 000km, ennen kuin on valmistuksen osalta päästöt tasoissa.

-Toisin sanoen nykyiset sähköautot eivät pääse lähellekään siitä, mihin diesel pystyy, ovat saastuttavia sekä kulutukseltaan että valmistukseltaan.

Katsellaan sitten tulevaisuudessa taas, joko tekniikka olisi kehittynyt edes dieselin tasolle.

Jään odottamaan niitä PERUSTELUJA?

Ensinnäkin, tuo "artikkeli" pohjaa aivan suoraan Nesteen lehdistötiedotteeseen eli toimittaja ei ole tehnyt yhtään taustatyötä tai edes tarkistanut Nesteen faktoina esittämiä, omiin markkinointitarkoituksiinsa tekemiään laskelmia tai kysynyt puolueettomien asiantuntijoiden kantaa tuon markkinoitiviestin faktojen oikeellisuudesta. Toimenpiteet, joiden pitäisi kuulua jokaisen toimittajan ensimmäisiin tekoihin, kun yrityksen lehdistötiedotteesta alakaa artikkelia väsäämään. Toisekseen, tuossa Nesteen tiedotteessa keskitytään puhtaasti hiilidioksidipäästöihin, eikä huomioida muita ympäristöseikkoja eli tarkoitushakuisesti vertaillaan vain sitä aspektia, josta on saatu tehtyä ainakin jotakuinkin uskottava laskelma, jonka mukaan oma tuota on parempi, mutta jätetty kaikki muu tarkastelun ulkopuolelle. Valitettavan yleinen ja täysin harhaanjohta tapa nykymaailmassa, jossa yksinkertaistuksilla pyritään siihen, etteivät ihmiset näe metsää puilta.

T: edelleen biodieselillä ajeleva lähdekriittinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta ketjua tästä pitää tehdä?

Tämä on uusi ketju, koska uutta tietoa tullut esiin.

-Sähköautohulluna haluaisit haudata tämän uutisen jonkun kuolleen ketjun perille?

Perustele miksi vastustat aloitusta, aloitus on faktaa?

https://www.vauva.fi/keskustelu/3456727/vihreat-seka-demarit-olivat-taa…

Mitä uutta tietoa on tunnissa tullut? Näitä ketjuja on pumpattu koko aamu tänne palstalle. Vastatkaa niihin ölkääkä jatkuvasti luoko uusia.

Vierailija
16/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiitos virheet kirjoitti:

Biodiesel = palmuplantaasit = metsien tuho

Olisit lukenut linkin takaa, niin tietäisit, että tehdään jätteistä ja tähteistä, ei palmuöljystä, eikä metsiä kaadeta tähän.

PS "Pulaa voi tulla myös polttoaineen raaka-aineiksi hyväksytyistä jätteistä ja tähteistä."

-Tämä.

Entä jos tarkastellaan euroopan laajuudella?

Vierailija
17/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan oli taas huuhaajuttu. Mist ihmeestä tuo sähköverkosta ladattavan auton 29 grammaa oikein repäistiin? Jostain Hiilivoimalla tuotetusta sähköstä vai? Meidän paikallinen energiayhtiö myy pelkästään vesivoimalla tuotettua sähköä, eli se on siis täysin päätötöntä. Fossiilisilla tuotettu sähkö vähenee muutenkin kokoajan, kun tuulivoima lisääntyy ja etenkin kun uudet kaksi ydinvoimalaa saadaan käyttöön.

Niin ja olikohan tuossa uusiutuvan dieselin päästöissä lainkaan huomioitu kuljetuksia jakeluasemille, se kun tuottaa myös aika mukavasti päästöjä, kun tankkiautot hurruuttelee jakeluasemille.

Vierailija
18/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiitos virheet kirjoitti:

Biodiesel = palmuplantaasit = metsien tuho

Olisit lukenut linkin takaa, niin tietäisit, että tehdään jätteistä ja tähteistä, ei palmuöljystä, eikä metsiä kaadeta tähän.

PS "Pulaa voi tulla myös polttoaineen raaka-aineiksi hyväksytyistä jätteistä ja tähteistä."

-Tämä.

Entä jos tarkastellaan euroopan laajuudella?

Ensinnäikin, Suomi kuuluu Eurooppaan.

Toiseksi nyt puhutaan Suomesta ja Suomessa ajamisestA, vai montako kertaa viikossa tankkaat Euroopassa likaista dieseliä?

Miksi et tankkaa suomalaista puhdasta MY-dieseliä?

Aika harhainen kommentti sinulta.

Vierailija
19/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan oli taas huuhaajuttu. Mist ihmeestä tuo sähköverkosta ladattavan auton 29 grammaa oikein repäistiin? Jostain Hiilivoimalla tuotetusta sähköstä vai? Meidän paikallinen energiayhtiö myy pelkästään vesivoimalla tuotettua sähköä, eli se on siis täysin päätötöntä. Fossiilisilla tuotettu sähkö vähenee muutenkin kokoajan, kun tuulivoima lisääntyy ja etenkin kun uudet kaksi ydinvoimalaa saadaan käyttöön.

Niin ja olikohan tuossa uusiutuvan dieselin päästöissä lainkaan huomioitu kuljetuksia jakeluasemille, se kun tuottaa myös aika mukavasti päästöjä, kun tankkiautot hurruuttelee jakeluasemille.

Voihan sitä ostaa "vesivoimalla" tuotettua sähkö kuvitelmissaan, mutta todellisuudessa Helsinkikin polttaa kivihiiltä energiaksi varsinkin huippujen aikaan, eikä mitään todellista vesivoimaa ole sinulle tarjoolla ostamalla, vaan kaikki sähkö yhteensä, joka tuotetaan maassa on se todellinen sähkön lähde.

Vai kuvitteletko, että sinun vesivoimaenergiayhtiösi pystyisi koko Suomelle toimittamaan sähköä?

-Aivan, ei pysty, koska on vain prosentin osia koko sähkön tuotannosta.

Vesivoimaa myydään, mutta sitä ei ole saatavilla kaikille halukkaille ja sinunkin osa sähköistä tuotetaan kivihiilellä ja ydinvoimalla, joilla kulutushuiput tasoitetaan, varsinkaan vesivoimaa ei ole tarpeeksi koko maan tarpeisiin.

Sähkön tuotannon saastutus pitää mitata koko sähköntuotannosta.

-Kikkailijoille myydään puhelimitse tätä "vihreää" sähkö, jota ei ole olemassakaan, määrät niin pieniä.

Tässä on sama huijaus kuin kananmunissa, joissa lattiakanala-pakkauksiin laitetaan välillä häkkikanaloiden munia, kun lattiakanalan munia ei ole tarpeeksi.

Vierailija
20/21 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktoilla ei ole niin väliä, tunne on tärkein ja vallankumous, patriarkka on tuhottava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi