Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mistä nimistä ette pidä

22.05.2006 |

Täällä on paljon ihania nimiä ja haetaan apua nimen antoon, hyvin tuloksin. Harvoin kritisoidaan nimiä, hyvä niin, koska makuasioista ei voi kiistellä. Nyt haluaisin kuitenkin tehdä pientä galluppia mistä nimistä ei tykätä. Eikä kannata välttämättä etsimällä etsiä mitään nimihirviöitä vaan ihan yleisiä nimiä tai vähän harvinaisempiakin joita kuitenkin annetaan. Itse tykkään kovasti vanhoista nimistä ja tiedän että joku on varmaan kauhistellut kuullessaan lapsieni nimet.

itse en tykkää moderneista nimistä kuin joistakin vaan. Uudet nimet jotka liittyvät luontoon pidän.

Mitkä on teistä " huonoimmat " nimet kaveripiirissänne esimerkiksi.

itse en pidä esim. nimistä Jemina, Janica, Janna tai pojista Miro. En myöskään pidä perus suomalaisista nimistä joihin on k-kirjaimen tilalle vaihdettu c-kirjain esim mica. Myös ulkolaiset nimet vaatisivat siihen mielestäni seurakseen Ulkolaisen sukunimen tai jomman kumman vanhemman kytköksen ulkomaille. Ei esim. Patric Virtanen.

Nämä on makuasioita ja toivon että kukaan ei loukkaannu, mutta vaihteluksi haluaisin tehdä tällaista en pidä-galluppia.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimiä mistä en pidä ei niin paljoa ole. Lemmikeille annetaan paljon samoja suosikki nimiä kuin lapsille: Helmeä, Siiriä, Vilmaa, Verttiä, Taikaa, Lumia, Onnia, Eetua...

luontonimet ovat kyllä kivoja, kunhan eivät ammu jo yli koko nimikokonaisuudessa Lumi Tuuli Ukkonen.

Vaikea tehdä eroa milloin ulkomaalainen nimi ei sopisi suomalaisen nimen kanssa. Jos se äännetään kuten kirjoitetaan niin mielestäni sitten sopii. Tyyliiin Mathilda Kangas vs. George Nuutinen. Jos tiukkoja aletaan olemaan kirjaimista, niin sittenhän Sofia Virtanen olisi parempi Olla Sohvi Virtanen. Olisi sitten suomalainen väännös.

Lyhyet suositut nimet ovat kenties ainoat ei missään nimessä-listalla: Nico, Miro, Ella, Lumi, Jere, Venni, Vilma, Rasmus

Vierailija
2/33 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä niitä inhoa, mutta ne eivät tunnu millään tavalla " omilta" .

Minulla oli lapsena hirveän suuri lauma My Little Ponyja, ainakin 50 kpl ja kaikilla oli jokin Kukka-Kielon kaltainen luontonimi.

Ehkä sitten assosioin ne ponien nimiksi :)

Tietysti sellaisista nimistä ei tykkää joita kantaa jokin epämieluisa ihminen. Tykkäsin ennen nimestä Heli, mutta tapasin yhden todella kauhean Helin ja nyt tästä nimestä tulee tämä vanha kärttyinen mummo mieleen.

Nimestä Aku tulee aina koulukiusaaja mieleen :(

Joihinkin nimiin on myös kertakaikkiaan korviaan myöten kyllästynyt! Jos on hirveän paljon saman nimisiä kuten nykyään on Aadoja, niin sitten vaan tosissaan kyllästyttää....

Oikeasti ruma nimi minusta on Severiina. Ja Marttiina, ja Petriina. En tykkää kun miesten nimiä on taivuteltu pikkutytöille nimiksi.

Myöskään aikuisten nimistä en tykkää lapsilla, siis jos vauvan nimi on vaikka Jaana tai Jari.

Kaikkiin nimiin olen onneksi tähän mennessä tottunut, ja ruennut jopa tykkäämään kun olen tottunut :)

Ja kummasti nimimaku muuttuu vuosien saatossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet tässä jo mainitut ovat minulle ei-mieluisia, mutta pahimmat vibat saan usein yhdysnimistä. Pahimpia ovat Wille-Valtteri ja Vili-Verneri -henkiset " vilkkaiden poikien nimet" ja tytönnimistä jostain syystä en kestä -Tuulia -loppuisia. Sini-Tuuliat, Suvi-Tuuliat ja muut, ei kerta kaikkiaan, ei.

Tietysti löytyy myös puhtaasti huvittavia yhdysnimiä tyyliin (keksitty esimerkki) Kimi-Väinö, mutta niille sentään nauraa toisin kuin noille alussa mainitsemilleni.

Vierailija
4/33 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesta vastauksesta löytyy tyypillisiä stereotypiota, tätä mieltä kuuluu nyt olla (vastaaja on tietysti mieltänyt omaksi mielipiteekseen vastauksensa).

Lisäksi aika yksiselitteisiä näkemyksiä esim. nimen ja sukunimen yhdistelmästä, etten sanoisi yksinkertaisia näkemyksiä.

Hui, puistattavaa.

Henkilökohtaisesti en pidä näistä yleistyksistä. En itsekään pidä kaikesta, mutta en halua silti tänne kommentoida yksittäisiä nimiä tälläisessä yhteydessä.

Vastaukset antavat vastaajistaan kuvan...

Hyvää kesää ja avarakatseisuutta!

Vierailija
5/33 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toni,Joni,Arto,Aki,Ari,Anssi,Asko,Atte,Erkki,Elmeri,Esa,Esko,

Hannu,Harri,Heikki,Hermanni,Ilkka,Ilpo,Ismo,Isto,Jani,Jari,

Jarno,Jere,Jesse,Jimi,Jori,Jouni,Jouko,Jyrki,Kaarle,Kalevi,Keijo,Kim,

Kyösti,Kustaa,Mauri,Mika,Osmo,Sampo,Otto,Ossi,Pasi,Saku,Seppo,

Tatu,Tero,Turo,Timo....ja tytöistä..

Aada,Heta,useimmat J-alkuiset Jannikat ja Jonnat..Moona,Sara,Rosa,

Salla,Sonja,Teresa,Veronika ja viveka.

Tässä nyt joitain poimintoja..ja minusta on tylsää antaa muksuille samalla kirjaimella alkavat nimet...varsinkin jos niitä rupeaa olemaan 5 tai 6 J-alkavaa nn-aa....

Vierailija
6/33 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Lempiniminimet" kuten Osku, Santtu, Samu, Eetu

Monet lyhyet nimet kuten Roni, Niko, Toni, Ari, Neea, Kiia, Tiia, Mira

Muunnokset tavallisista nimistä kuten Jami, Miko, Jonne

-ja-loppuiset nimet: Sonja, Tanja, Ronja, Katja...

Tytöillä monet s:llä alkavat nimet: Sanni, Senni, Siiri...

Suurin osa P:llä alkavista nimistä

Vierailija
7/33 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on totta että nimistä ei voi kiistellä ne on makuasioita.

Itse en pidän kovin erikoisista ja en myöskään kovin ulkomaalaisista nimistä. Nimet pitää kuulostaa suomalaiselta ja helposti lausuttavalta, josta käy ilmi että se on selkeesti tytön ja pojan nimi.

Vierailija
8/33 |
15.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitää aina ottaa niin vakavasti!

Vierailija
9/33 |
15.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ovat lähinnä vain nyt vallan suositut uusvanhat suominimet tyyliin: HILMA, MARKETTA,SIIRI,TYYNE jne. sekä VÄINÖ,PAAVO,AATU,ILMARI jne.Kai tiedän vielä liian monta vaaria ja mummia noilla nimillä ja miellän nimet heidän aikalaisilleen kuuluviksi.

Vierailija
10/33 |
15.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- keksityn kuuloiset nimet

- nimet, jotka syntyy, kun muutetaan esim. yksi kirjain jostain vakiintuneesta nimestä

- sama kuin edellisellä kirjoittajalla eli nimet, jotka miellän vanhojen mummojen ja pappojen nimiksi

Vierailija
11/33 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tiedän lapsen, jonka nimeksi annettiin Morgan. Minusta ihan kamala nimi.. toki jos vanhemmmat tai toinen heistä on ulkomaalainen, esimerksiksi perinteikäs nimi, jonka he toivovat siirtyvän suvussa eteenpäin, asia on selvä, ymmärrettäväkin. puolison perheelläkin siis voi olla perinteitä, ja lapselle voi antaa myös vieraskielisen nimen, perinteitä kunnioittaen. Mutta mielestäni vain siinä tapauksessa että kytköksiä ulkomaille löytyy.

Vierailija
12/33 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ovat keksityt nimet?

Kaikki nimethän on keksitty. Lisäksi täällä näkee monesti väittämiä näistä keksityistä nimistä ja esimerkkeinä on nimiä, jotka ovat muualta rantautuneet suomeen ja ovat kantanimensä eri muotoja. Aika kapeaa nimituntemusta em. kirjoittajilta.

Vierailija
13/33 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin sen väkisin väännetyiksi nimiksi. Esimerkkejä ei kyllä tule mieleen. Kaikki nimet on tietenkin joskus keksitty, mutta aikanaan vakiintuneet. Jotkin uudet nimet saattavat joistakin ihmisistä kuulostaa väkisin keksityiltä.

Uniikin nimen antaminen ei taida nykyaikana olla uniikkia.

Jotkin harvinaiset nimet ovat kauniita, esim. Tuisko olisi kiva pojalle, mutta mies vierastaa, enkä tiedä löytyisikö minustakaan rohkeutta sitä antamaan. Minun korvissani se kuulostaa kuitenkin nimeltä. Sekavaa..

Vierailija
14/33 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään tulee mieleen vain Aino.

Anna ja Maria ei kuulosta kenestäkään ulkomaalaisilta nimiltä - mutta miltä ne kuulostivat silloin kun ne rantautuivat Suomeen satoja vuosia sitten kristinuskon myötä?

Moniko äiti vierasti niitä silloin?

Anna on varmasti ollut heistä suorastaan rivo nimi, ja Maria on varmasti korskahtanut monen suuhun liian oudolle. :)

Vierailija
15/33 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pidä noista c-nimistä, enkä myöskään suurimmasta osasta J:llä alkavista (poikkeuksiakin on).

Eniten minua miellyttää kalenterissa olevat nimet, joten monet kalenterin ulkopuolelta annetut nimet saavat minut kohauttamaan kulmakarvojani.

Mutta kuten joku sanoikin, jonkin ajan kuluttua oudon ja vähemmän miellytävän kuuloinen nimi alkaa kuulostaa ihan ok:lta. Esimerkkinä ammoin vieroksumani Aapo tai Alma, nykyään kuulostavat kivoilta.

Vierailija
16/33 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

katiia:

Mitä ovat keksityt nimet?

Kaikki nimethän on keksitty. Lisäksi täällä näkee monesti väittämiä näistä keksityistä nimistä ja esimerkkeinä on nimiä, jotka ovat muualta rantautuneet suomeen ja ovat kantanimensä eri muotoja. Aika kapeaa nimituntemusta em. kirjoittajilta.

Niin, keksityn KUULOISET nimet. Mainitaan nyt vaikka esimerkkinä Lonita. Ja joku aika sitten joku mietti täällä lapselleen nimeä Soora. Tai esimerkiksi Jada, Insa tai Killa. Jospa nämä riittäisi kertomaan, mitä minun mielestäni ovat nimet tyyppiä " keksityn kuuloiset" . Olkoon vaan nimituntemukseni kapea :-). Mielenkiintoista olisi etsiä noita esimerkkejä enemmänkin, mutta nyt en ehdi.

Moni on tähänkin ketjuun kirjoittanut, ettei pidä j:llä alkavista nimistä. Omani alkavat kaikki j:llä, mutta en minä toisten mielipiteistä ole älähtänyt. Makuasioista kun ei voi kiistellä.

Vierailija
17/33 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neronja:

Omani alkavat kaikki j:llä.

että omien lasteni etunimet alkavat j:llä.

18/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on totta, että on nimiä, joista en vaan yksinkertaisesti pidä. Kaikilla kai on? Ja koska olen tällainen totuuden torvi, enkä kovin hiljainen ja diskreetti, veikkaanpa että jotkut vakiopalstailijat osaisivat jo sanoa nimiä joista en pidä... ;o)

Pidän paljon siitä, että nimessä on pontta, tomeruutta ja reippautta. Ei sitä loputtomasti tarvitse olla, mutta sentään. Pehmeät nimet kun ovat sitten helposti liiankin lällyjä. Esimerkkinä Nella, Viivi, Inna, Onni, Veeti ja Eeli.

Nimessä saisi mieluiten olla jokin " selkärankainen" kirjain, kuten k, r, p, s tai t. J-kirjain on minusta valitettavasti ruman kuuloinen, joten suurin osa J-alkuisista nimistä on minusta " rumia" tai vähintäänkin en-ikinä-antaisi-tätä-nimeä- kategoriaa. En yleensä myöskään pidä nimistä, joissa on j keskelläkään.

Sofia nimen suosiota en mitenkään voi ymmärtää, minusta nimessä ei ole mitään ihmeellistä ja minulla tulee mieleen Bulgarian pääkaupunki. (Meillä oli koulussa tyttö nimeltä Sofia, ja muistan hänet koulukiusaajana, ehkä assosiaatio tulee niinkin kaukaa?) Aavasta tulee mieleen rannaton, lohduton meri. Kaamea assosiaatio!! Muistakaan luonto- ja muista merkitysnimistä en myöskään kauheasti pidä, enkä edes tiedä miksi... Kai minusta nimen pitäis olla vaan nimi. En yleensäkään pidä 4-kirjaimisista nimistä, tai vielä lyhyemmistä, ne vaan ovat nimeksi liian lyhyitä. Lisäksi nimet, jotka ovat selviä lyhennyksiä ja/tai lempinimiä eivät ole suosikkejani. Esimerkkejä poikien puolelta, joista en pidä yhtään Niko, Eetu ja Jere.

Ai niin ja vielä yksi kategoria. Asun itse ulkomailla, ja ehkä siksi ajattelen tästä voimakkaasti, mutta en ikinä voisi antaa lapselle nimeksi Fanny tai Vili... Se miten englanninkielinen lukisi ne, kuulostaa tasan naisen ja miehen sukuelimiltä. Nimenä Fanny (y:llä lausuttuna) olisi ihan nätti muuten, mutta se merkitys... Todennäköisyys, että suomalaislapsi asuisi koko ikänsä vain Suomessa, eikä koskaan tapaisi ulkomaalaisia on minusta niin pieni, että ei millään pahalla, mutta en voi tajuta, että monet vanhemmat tänäkin päivänä -tietäen tämän!- silti päätyvät noihin nimiin. ...

Toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu henkilökohtaisesti, se ei ole tarkoitukseni. Nämä nyt vaan ovat minun mielipiteitäni.

yst. terv. abaco

Vierailija
19/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kans Niko viimeisiä nimiä almanakassa mitä laittaisin.

Usein nimiin liittyy jokumielleyhtymä joka vaikuttaa sen " tykättävyyteen"

Vierailija
20/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska pelkään pahoittavani jonkun mielen haukkumalla/lyttäämällä nimen, vaikkei sitä ole " pyydetty arvioimaan"

Mutta on kyllä totta, että kaikilla meillä on omat " en-laittaisi" -nimet ja makuasioista ei voi kiistellä. Ja onneksi makuja on monia, niin sitten on nimiäkin!!

Nämä siis mistä minä en pidä omalla kohdallani, mutta muilla eivät minua haittaa.

pohjustuksen jälkeen paljastuksiin.

Mulle ei kolahda

-Jessikat, Jonikat, Jeritat, Samitat

-Marco ja Mircca Yli-Mäki-Kokkilat

-yltiöröyhelöiset prinsessanimet

-lellunlöllöt-nimet ilman sitä jotain (<- ja tää onkin se hankalin juttu, esim- Salla on tosi kiva, Malla ei)

Samoin yritän orientoitua näkemään omat lapsenlapseni, mahdolliset Pirkot ja Ritvat, Maurit ja Pertit avoimin mielin.. =D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi