Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mistä nimistä ette pidä

22.05.2006 |

Täällä on paljon ihania nimiä ja haetaan apua nimen antoon, hyvin tuloksin. Harvoin kritisoidaan nimiä, hyvä niin, koska makuasioista ei voi kiistellä. Nyt haluaisin kuitenkin tehdä pientä galluppia mistä nimistä ei tykätä. Eikä kannata välttämättä etsimällä etsiä mitään nimihirviöitä vaan ihan yleisiä nimiä tai vähän harvinaisempiakin joita kuitenkin annetaan. Itse tykkään kovasti vanhoista nimistä ja tiedän että joku on varmaan kauhistellut kuullessaan lapsieni nimet.

itse en tykkää moderneista nimistä kuin joistakin vaan. Uudet nimet jotka liittyvät luontoon pidän.

Mitkä on teistä " huonoimmat " nimet kaveripiirissänne esimerkiksi.

itse en pidä esim. nimistä Jemina, Janica, Janna tai pojista Miro. En myöskään pidä perus suomalaisista nimistä joihin on k-kirjaimen tilalle vaihdettu c-kirjain esim mica. Myös ulkolaiset nimet vaatisivat siihen mielestäni seurakseen Ulkolaisen sukunimen tai jomman kumman vanhemman kytköksen ulkomaille. Ei esim. Patric Virtanen.

Nämä on makuasioita ja toivon että kukaan ei loukkaannu, mutta vaihteluksi haluaisin tehdä tällaista en pidä-galluppia.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nimiä löytyy kaverin tai sukulaisten lapsilta, joista en pidä enkä omalle lapselleni voisi kuvitalla antavan mm.: Niko, Arsi, Jere, Oskari, Vilma, Jimi, Kimi, Nita, Nea, Ukko, Teemu. En myöskään antaisi nimeä, jossa k-kirjain olisi korvattu c:llä.

Vierailija
22/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... en pidä useimmista vanhoista suomalaisista nimistä, vaikka niihin toisaalta alkaa yleistymisen myötä tottuakin (en kuitenkaan edelleenkään itse laittaisi niitä, harvoja poikkeuksia lukuunottamatta). Siis sellaisista nimistä, joita itse muistan vanhojen mummojen tai pappojen niminä tyyliin Viljami, Veikko, Urho, Tyyne.

En pidä myöskään oman tai edellisen sukupolven nimistä, tyyliin Päivi, Heidi, Mika, Pirjo, Ritva, Jari jne. Tai siis en ainakaan osaa kuvitella niitä pienelle lapselle.

En pidä myöskään niin erikoisista nimistä, etteivät kuulosta nimiltä ollenkaan vaan täysin tekemällä tehdyiltä (useimmat erikoiset nimet ovat kuitenkin ihan ok). Myös sellaiset erikoiset nimet, jotka on tehty muuttamalla normaalista nimestä yksi kirjain, tyyliin Janina=>Jenina ovat musta vähän kummia.

Vaikka pidän vierasperäisistä nimistä, mielestäni ne eivät sovi suomalaisen sukunimen kanssa, enkä itse ikimaailmassa antaisi omalle lapselleni nimeä tyyliin Caroline Mäkinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti nimestä Sohvi.

Sofia, Emilia, Sara ja Iida on myös sellaisia mitkä ei ole makkuuni.

Pidän kyllä monista oman ikäluokkani nimistä ja vanhemmista, esim. Marika, Jaana, Mirkka....

Poikien nimissä ei suosiossa minulla: Oiva, Onni, Sulo, Armas

Vierailija
24/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

*En tykkää pitkistä J:llä alkavista tytön nimistä (esim. Juliaana, Janika, Janette) enkä varsinkaan väännetyn oloisista (Jannika, Jenniina) enkä kovasti oikein mistään J:llä alkavasta tytön nimestä.

*En tykkää suurinmasta osasta nimiä jotka kuulostaa pojan nimeltä mutta jotka on -riina tms päätteellä tehty tytönnimeksi (esim. Henriikka, Henrietta, Petriina)

*En tykkää mielestäni tekopirteän kuuloisista tytön nimistä (Peppi, Peppiina). Tosin esim. juuri Peppi jakaa oman mielipiteenikin, toisaalta en tykkää yhtään, toisaalta voisin harkita omallekin. Eli en oikein tiedä mitä mieltä olen.

*Nimistä joissa c vaikka voisi olla k (Nico, Mico)

*Monista P:llä alkavista pojan nimistä, varsinkaan konsonantti loppuisista (Patrik, Petrus, Pontus)

Vierailija
25/33 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kaverit on kyllä antaneet nimen joka ei aluksi kuulosta kovin kivalta, mutta kaikki on alkaneet tuntua kivoilta kun olen lapseen tutustunut. Eli tuohon on mahdoton vastata :-)

Vierailija
26/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pidä:

Emilia, Pauliina -liian lempeitä ja hempeitä makuuni

Peppi -" tekotemperamentikas"

Konsta, Sampsa -kolme konsonanttia peräkkäin ei kuullosta kivalta ainakaan tässä yhteydessä.

Vierailija
27/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko inhoavani mitään nimeä, mutta on nimiä, joita en laittaisi omalle lapselleni.

Näitä on esim Pirkko, Mauno, Aimo, Heimo, Marjatta jne.

Pidän tarkoitusnimistä, mutta en laittaisi nimeä jolla suomenkielinen tarkoitus: Aino, Onni, Hilja, Rauha, Toivo jne.

Näitä miettiessäni huomasin, että on nimiä mistä en myöskään todella pidä ja niitä on esim. Päivikki, Helmiina (erään lääkärin takia?), Ilmi..en tiedä tarkalleen miksi.

Pidän Jannikasta, Janetesta, Juliaanasta, Joannasta (erityisesti) mutta näistä mikään ei tulisi meidän lapselle.

Miro on kiva samoin Nooa, Leevi jne, mutta mikään näistäkään ei tulisi meidän lapselle.

Pidämme miehen kanssa pitkistä vierasperäisistä nimistä (tyyliin Mikael, Joakim, Aurora, Miranda), myös vierasperäiset aakoset jotka löytyy toki meidän hyvin tuntemasta aakkosista on ok. Kolmen lapsemme nimistä löytyy C, X, B, D, F : ) . Sukunimi on ruotsalainen.

Nykymaailmassa en kyllä osaa hätkähtää sekoituksiakaan, tai sitten niihin olen tottunut, ainakin omissa tutuissa löytyy paljon ihan suomenkielisiä, joilla ruotsalainen sukunimi ja lapsille on tietty annettu ihan suomalaisesta kalenterista nimi esim. (keksitty) Satu Lindholm, Lauri Berg tai Anni Ström, ei kuulosta yhtään oudolta.

Vierailija
28/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, väristyksiä aiheuttavat nämä hörhelöiset sekamelskat, joissa

kirjaimia on korvattu " hienommilla" (Carolina, Elizabeth, Marco...) ja

yleensäkin vierasperäiset suomalaisen sukunimen kera (Eric Ridge Virtanen).

En myöskään pidä lyhyistä lempinimen kuuloisista " koirannimistä" (Timi, Jeni, Semi, Simi, Rene...)

Mutta kaikenkaikkiaan nimimaku näköjään muuttuu ja laajenee ja ymmärtämys erilaisia kohtaan kasvaa. Vaikka en kaikkia omalleni laittaisi, ymmärrän, että joku toinen voi tykätä nimestä ja haluta sen lapselleen. Onneksi kaikki eivät kanna samaa nimeä!

Vierailija
29/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

* Jostain syystä en yleensä välitä nimistä jotka alkavat kirjaimilla j, p, r, n tai u. Poikkeuksia toki löytyy (Rebekka, Ulriikka jne), mutta tällaisen huomion olen tehnyt.

* Itsellänikin on nimi jossa k on korvattu c-kirjaimella, mutta en itsekään yleensä välitä kirjainten " korvaamisesta" . Olen kai huomannut tässä jo yli kahden vuosikymmenen ajan miten usein nimi kirjoitetaan väärin. En suosittele! (vanhempieni puolustukseksi voin kai mainita olevani ruotsinkielinen)

* Pidän yleensäkin siitä että nimi " sopii" sukunimen kanssa. Tässäkin kuitenkin oman tyttömme etunimen kirjoitusasu tekee poikkeuksen: etunimen ulkoasu on ruotsinkielinen, sukunimi suomenkielinen. Hän on kuitenkin kaksikielinen, minkä halusimme näkyvän nimessä. Ruotsinkielisessä päiväkodissa ja koulussa ruotsinkielinen kirjoitusasu on helpompi.

* Muotinimistä en pidä. En tiedä miksi joku haluaa antaa nimen jonka kantajia löytyy lapsen luokalta pari-kolme kappaletta. Tosin jos jostain nimestä tykkää todella paljon, niin miksei... En toisaalta kannata erikoisuuden tavoittelua väkipakoin. On myös vaikeaa ennustaa mikä nimi tulee muotiin parin vuoden sisään. Pidin ennen nimestä Aurora, mutta nyt sen suosio vain kasvaa. Ainon eka aalto taisi tulla muutama vuosi sitten, jonka jälkeen suosio hieman laski. Nyt se on taas top 3:ssa!

* Yleisesti ottaen pidän hirveästi merkitysnimistä, mutta tietyt merkitykset ovat kyseenalaisia. Selvinä esimerkkeinä Yrjö ja Impi sekä Jorma... Tässäkin maku muuttuu. Ennen inhosin nimiä Tarmo ja Urho, nykyään ne ovat komeita!

* Myös tietyn aikakauden nimet viehättävät vähemmän kuin toiset. Tällä hetkellä tylsiltä tusinanimiltä tuntuvat 1970- ja -80-luvun nimet, sekä suomen- että ruotsinkieliset. 1930-50-luvun nimet, varsinkin ruotsinkieliset, miellyttävät enemmän päivä päivältä.

Tuttavapiiristä en halua mainita mitään tiettyjä nimiä, mutta ainakin kolmella lähipiirin lapsella on syntymävuotenaan nimien top 3:ssa keikkuvat kutsumanimet, mikä on minusta hieman tylsää.

Vierailija
30/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venla

Viivi

Ella

Emma

Anni

Sofia

Nea, Neea ja vastaavat lyhyet

Veela

Nella

Nelli

Henni

Jere

Jari

Niko (Nico vielä kamalampi)

Miko (Mico " )

Eetu

Veeti

Leevi

Lenni

Jne. Linjana siis ehkä, että en pidä lyhyistä ja töksähtävistä nimistä. Ja ylläolevat vielä jotenkin " lössyköitä" .

Lisäksi suosikkinimissäni on m e r k i t y s, minulle se on tärkeää. Ei ehkä kuitenkaan " liian selvä" merkitys, esim. Onni ei ole suur-suosikkini.... Tykkään, että nimessä on keskellä jokin ponnekas kirjain, R tai vaikka V. (Suosikkejani juuri nyt Aarni ja Malva)

Toisaalta en välitä juurikaan myöskään prinsessanimistä

Amada

Aurora

Aleksandra

Cecilia

Isabella jne

Enkä perinteisistä suomenruotsalaisista, ne ovat ok mutta eivät jee-jee!

Nikolas

Mikael

Niklas

jne

Vierailija
31/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Niko tai Nico.

Ei se ruma nimi suinkaan ole! En osaa sen kummemmin eritellä, olen vain niin korviani myöten kyllästynyt tähän nimeen. Tuntuu että jokaisessa perheessä on nykyään pikku-Niko.

Minne ikinä menenkin, niin asiakaspalvelussa minua palvelee Niko. Kassalla ostokseni maksan Nikolle. Autoni korjaa Niko. Puistossa kolme äitiä huutaa Nikoa. Ja niin edelleen...

Kuka sanoi että maailma Emmoittuu, kyllä se Nikoutuu ensin!

Anteeksi Nikojen äidit, älkää suuttuko!

Vierailija
32/33 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- " merkitysnimet" - luontoaiheiset ( Pyry, Kuura, Ruska jne.) tai nyt suositut Onni, Aarre, Toivo jne. ( Poikkeuksena Helmi).

- vi- ja va-päätteiset nimet.

- nimet, joissa p-kirjain.

- Omien vanhempieni tai oman ikäluokan useimmat nimet esim. Ritva,Minna, Raimo, Juha.

-

Vierailija
33/33 |
23.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhammed en pidä ja muutenkaan noiden kurkkuäänien nimistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän