Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalit vaihdevuodetko?

Vierailija
02.05.2019 |

Minulla ei ole ollut mitään muita oireita kuin että vuotoni kestää nyt 4 vrk ja on vähän niukempaa. Aikaisemmin kesti 5 vrk. Kuukautiset olivat mielestäni keskirunsaat. Nyt vuoto on lyhentynyt ja veri näyttää vetisemmältä, tulee siis vähemmän aikaa tummanpunaista, limakalvonriekaleista ja paksumpaa vuotoa ja vuoto loppuu nopeammin, lopussa tulee vetisempää. Kierto on edelleen sama 28-30 vrk ja kivut edelleen vähäisiä ja hyvin siedettäviä. Vaikuttaako normaalilta muutokselta? Onko hyvä käydä lääkärissä vai odottelenko rauhassa, että miten etenee? Mielialamuutoksia, hikoilua tms ei ole ollut. Olen 48 v.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä oikein odotat, että se lääkäri tekisi?

Vierailija
2/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni Suomessa lääkäri ei ota kantaa vaihdevuosiin ennen kuin univaivat ja aallot alkavat. Tutkin tätä asiaa itse paljon, kun etsin apua runsaisiin kuukautisiin ja koin, että hormonitoimintani oli jo muuttunut. Puhuin myös kahden gynen kanssa, jotka molemmat sanoivat, etten voi olla vielä vaihdevuosissa, koska olen 42 ja ”oireeton”. Sain kuitenkin Qlaira e-pillerit, jotka ovat, hassua kyllä, auttaneet ja tasoittaneet hormonitoimintani. Tunnen oloni taas normaaliksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla ole vielä vaihdevuodet.

Vierailija
4/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on minulle uusi, joten lääkäri voisi varmistaa, että olen terve? Papa-koe, verenpaine ja perustutkimukset verikokeesta esim kolesteroli? Ajattelin jonkinlaista ikätarkastusta. Olen kuullut vaihdevuosiongelmista, mutta voisiko joku kertoa mitä on odotettavissa ja onko vaihdevuodet edenneet ilman ongelmia, jos ne alkavat näin?

ap

Vierailija
5/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne on minulle uusi, joten lääkäri voisi varmistaa, että olen terve? Papa-koe, verenpaine ja perustutkimukset verikokeesta esim kolesteroli? Ajattelin jonkinlaista ikätarkastusta. Olen kuullut vaihdevuosiongelmista, mutta voisiko joku kertoa mitä on odotettavissa ja onko vaihdevuodet edenneet ilman ongelmia, jos ne alkavat näin?

ap

No eihän sitä voi kukaan etukäteen tietää, mitä oireita kellekin tulee, kuinka pahoja ja kaunko ne kestävät. Luultavasti sinun vaihdevuotesi muistuttavat äitisi ja isoäitisi vaihdevuosia, joten kysele heiltä, jos mahdollista. Mutta tietenkin alku on aina helppoa. Varsinaiset oireet tulevat vasta, kun kuukautiset loppuvat. Siihen sinulla voi olla vielä vuosia. 

Papat ja kolesterolit sun muut eivät liity tähän mitenkään. Kai sitä nyt tarkastuksissa käydään ihan pari-kolmekymppisestä asti.

Vierailija
6/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti kannattaa perustutkimus. Mielestäni naisen tulisi säästää kuukausittain sen verran pennosia, että pääsee vähintään 2-5 vuoden välein (yksityisen) gynelle sekä veren kuvaan, jos vakuutusta ei ole.

2

Vierailija
7/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti kannattaa perustutkimus. Mielestäni naisen tulisi säästää kuukausittain sen verran pennosia, että pääsee vähintään 2-5 vuoden välein (yksityisen) gynelle sekä veren kuvaan, jos vakuutusta ei ole.

2

Minusta taas on älytöntä, että gynen vastaanotolle ei pääse julkisella puolella, ellei ole suurinpiirtein jotain syöpäepäilyä. Kaikkien muiden terveysasioiden takia pääsee julkiselle tutkimuksiin, mutta gynellä pitäisi käydä monen sadan euron kustannuksilla. Älytöntä!

Vierailija
8/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni kuukautiset päinvastoin runsastuivat ja siksi kohtu jouduttiin poistamaan ja aloittamaan hormonikorvaushoito.

ap

Vierailija
9/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä osuudesta tuossa pitäisi olla huolissaan? Ihan normaalilta kaikki kuulostaa, ja itse asiassa siltä ettei välttämättä vaihdevuodet (varsinainen menopaussi) ole ihan ajankohtaiset vielä. Tai sitten on, sekin kun on niin yksilöllistä miten aikaisin / paljon ennen varsinaisia vaihdevuosia esioireet tulevat. Onhan heitäkin, joilla menkat loppuvat kuin seinään.

Mulla kun itsellä on esioireilu alkanut jo ennen 40 v ikää kierron lyhenemisenä, vuodon runsastumisena, menkkojen pidentymisenä, yöllisinä kuumina aaltoina ennen menkkoja jne. Ikää tänä vuonna 44.

Vierailija
10/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuoto vähenee. Onko normaalia?

ap

Vierailija
11/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla vuoto vähenee. Onko normaalia?

ap

Vaihtelu on täysin normaalia.

Vierailija
12/12 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni kuukautiset päinvastoin runsastuivat ja siksi kohtu jouduttiin poistamaan ja aloittamaan hormonikorvaushoito.

ap

No juuri tähän sain avun noilla qlaira-pillereillä. Ärsyttää, koska esim jenkeissä esioireet otetaan tosissaan ja niihin löytyy lievempiä hormonilääkkeitä. Meillä naiset joutuvat vain kärsimään, kun esioireita pidetään psykosomaattisina oireina.

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän