Mitkä merkit kertovat hakuilmoituksessa tai työhaastattelussa, että kyseiseen paikkaan on jo valittu työntekijä?
Esimerkiksi kunnan tai valtion virkoihin täytyy haastatella tietty määrä ihmisiä, vaikka tehtävään olisi jo tiedossa sopiva tekijä. Ja joskus yksityisellä puolella "rekrytoidaan" ihan vaan kasvuyrityksen imagon rakentamiseksi tai jotta kartoitettaisiin työntekijätilannetta tai suorastaan kalasteltaisiin kehitysideoita työnhakijoilta, vaikka tarkoitus ei olisi palkata yhtään ketään (tai ollaan palkkaamassa talon sisältä).
Mistä merkeistä nämä leikkirekrytoinnit tunnistaa jo ilmoituksesta? Tai jos päätyy haastatteluun asti, onko jotain seikkoja, joista haastattelutilanne antaa asian ilmi?
Kommentit (32)
Miksi ihmeessä yritykset tuhlaavat aikaa tällaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Torstaina päättyi haku, niin heti perjantaiaamuna ilmoitettiin, että paikka on täytetty. Kaupungin työpaikka. Vähän epäilytti, että olisi kyseessä tällainen ” leikkirekry”.
Mä oon ollut opettajan sijaisuutta hakemassa, jossa valinta tehtiin ennen hakuajan päättymistä. Työ alkoi paljon myöhemmin. Kun valitin tästä, sain jotain liipalaapaa vastaukseksi.
Voiko joku kertoa miksi tätä tehdään? Onko siis olemassa joku laki joka näin vaatii? Todella typerää.. Miksei vaan voitaisi rehellisesti ylentää firman sisältä ja sitten etsiä siihen vapaaksi jääneeseen duuniin tekijää?
Ainakin opettajan töissä jos haetaan jotain tyyppiä, jolla pätevyys matikan, liikunnan ja uskonnon opettamiseen (tai joku mju todella kummallinen aineyhdistelmä) sekä kokemusta asioista x, y, z, å ja b, niin voi olla täysin varma, että paikka on jo kaavailtu jollekkin.
Mitä yksityiskohtaisempi vaatimuslista, niin sitä vähemmän hakioita jos ollenkaan, jotka täyttävät kaikki. Näin voidaan kiertää laajempi kokemus ja parempi cv.
Itsekin olin tällaisessa haastattelussa kerran. Haastattelu oli todella lyhyt vain n. 10 minuuttia ja kaksi haastattelijaa kysyi samat asiat kuin mitä CV:stäni näki ja mitä hakemuslomakkeessa oli kysytty. Ei mitään muuta. Minulle ilmoitettiin, etten tullut valituksi, koska asun liian kaukana (matkaan menee noin 50 min).
Arvasin heti siellä haastattelussa, että ei siinä tosissaan haastatella, ja myöhemmin sain muuta kautta tietää, että olin ollut oikeassa.
Toisen kerran haastattelijana ja rekrytoivana esimiehenä oli eräs henkilö, joka oli ollut kanssani samassa työpaikassa aiemmin. Minut pyydettiin ilmeisesti haastatteluun vain, koska ko. henkilö halusi uteliaana tietää mitä olin tehnyt. Haastattelu oli omituinen ja tämä ihminen naureskeli CV:lleni ja harrastuksilleni (joita kysyttiin). Vaikutti että ei ollut ollenkaan tosissaan kiinnostunut ammatillisesta osaamisestani. Paikkaan valittiin joku juuri valmistunut tyyppi eräästä halvan työvoiman maasta, vaikka oli lähes täysin ilman työkokemusta. Todennäköisesti saatiin halvalla palkattua ja asia oli varmaankin etukäteen jo päätetty.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on minkä tahansa valtion viraston vakituinen VIRKA, niin siihen nostetaan aina henkilö viestin sisältä joka on jo tehnyt ko hommia vuosia! Vituttaa suoraan sanoen nämä maisterit, jotka pokkana vaan laittaa hakemuksensa virkaan. Mitä ne oikein kuvittelee olevansa?
Että kun minä ha mun kollega ollaan painettu näitä hommia, he-tti, pätkätyöläisenä ha jonain kierrätettynä vuorottelu sijaisena VUOSIA, ja kun sitten tulee vihdoin yksi virka täytettäväksi, niin nämä luulee että heidät sinne valittaisiin??
Mitä meille sitten tehdään? Eikö me saada ikinä vakinaistamista? Eikö meidän työkokemuksella ja rastamiselka ole mitään väliä?
Jättäkää joo jumalauta ne teidän pirtsakat hakupaperit ihan vaan kotiin laatikkoon.
Viimeksi kun virka tuli täytettäväksi, vihdoin yksi kpl, sen sai juurikin se henkilö joka tehnyt sitä samaa duunia siinä samassa huoneessa 6 vuotta.
Niin, mutta ehkä meitä työtä hakevia vituttaa todellakin se, että raapustellaan päivästä toiseen niitä hakupapereita, vaikka paikka on jo sinun?! Minä ainakin kirjoitan jokaisen hakemuksen tarkalla harkinnalla ja haastatteluineen käytän kauheasti aikaa ja itsetuntoa. Olisi tosi kiva, jos saisi edes yrittää paikkoja, jotka ovat edes mahdollisia?! Samalla ohi suun voi mennä jokin toinen paikka, kun käyn kuuntelemassa feikkihaastattelunne. Törkeää.
Jep valtion ja kunnan virkoihin on pakkohaku molliin. Yksityisillä ei kait niin pakkoa?
Mutta joo kyllä ketuttaa nämä feikki haut.. voisi jotain sakkoja pistää näistä ta: lle tai edes työnantajille pakko korvata haastatteluihin tulleiden matkakorvaukset.
Eräässä valtionlaitoksessa oli auki paikka sihteerille. Valittavalta "katsottiin eduksi" erään eksoottisen kielen alkeita, vaikka laitoksella ja työtehtävillä ei ollut mitään tekemistä kielen tai kyseisen maan kanssa. Paikan sai erään naapuriosaston osastopäällikön naisystävä, joka oli sattumoisin suorittanut edellistalvena kielen alkeet työväenopistossa.
Valtiolla, erityisesti ministeriöissä, vaimot, naisystävät ja jälkikasvu saadaan hyviin työpaikkoihin erilaisten kesätöiden, harjoittelupaikkojen ja pikkuprojektiavustajuuden kautta. Niissä nimittäin karttuu jo parissa viikossa sellaista taitoa, jota voidaan pitää edellytyksenä myöhemmin avautuviin vakkaripaikkoihin.
Olin jokunen vuosi takaperin työkkärin järjestämässä nuorille tarkoitetussa S-ryhmän kesätyöhaussa mukana. Työkkäriltä tuli osoitus saapua ryhmähaastatteluun. Se oli ihan asiallinen tapahtuma ja lopuksi meille kerrottiin henkilöt jotka pääsevät jatkoon. Meidän jatkoon päässeiden piti merkitä muistaakseni kolme kauppaa siinä järjestyksessä, joihin haluaisimme.
Sain ykköstoiveestani puhelun, että tervetuloa haastatteluun. Menin paikalle ja minut takahuoneeseen haki erittäin kiireisen oloinen myymäläpäällikkö, hyvä kun kätellä ehti. Haastattelu ei ollut mikään haastattelu, mp vaan edelleen kiireesti selasi todistuskansioni eikä kysellyt minulta mitään. Minusta se kiire näytti jokseenkin mielenosoitukselliselta, että tässä nyt tuhlaan hänen aikaansa...
Taisi olla jo kesätyöntekijä valittu siihen puljuun ja piti muita "haastatella", kun työkkäri kerran oli tällaisen yhteistyön järkännyt.
Mun kokemus on sinänsä vähän eri asia, mutta liittyy silti aiheeseen.
Omalle ex-työpaikalleni aukesi 3 vakipaikkaa. Työpaikaltamme 4 sijaista haastateltiin, oltiin kaikki "paperilla" yhtä hyviä, sama koulutus, kaikki aloitettu samoihin aikoihin vastavalmistuneina, jne.
Arvasin jo haastattelussa, että en ole saamassa vakipaikkaa, vaan on jo ennalta päätetty että ne 3 muuta vakinaistetaan. Syy miksi arvasin, oli se, että pomot kehuivat minua jotenkin ihan liikaa! "Olet erittäin hyvä hakija", "Ompa meillä nyt vaikea valinta edessä, kun olette kaikki niin päteviä", jne.
Tuli sellainen olo, että haluavat kehuilla viestiä sitä, että "olet sinäkin silti hyvä työntekijä, vaikka sinua ei valitakaan".
Todella yksityiskohtaiset ja jopa erikoiset osaamisvaatimukset. Opettajalla jokin erikoinen aineyhdistelmä ja kotiapulaisella yliopistotutkinto ja jonkun aasialaisen kielen murteen täydellinen osaaminen. Lyhyt hakuaika.