Jos olisit 2 teinin yh ja tililläsi olisi 10 000€, uskaltaisitko
varata teille lomamatkan kesäksi vai säästäisitkö? Olet vakityössä ja rahaa menisi ehkä 2000, yli yhden kuukauden nettopalkkasi.
Kommentit (24)
Olen taitava rahankäyttäjä, joten uskaltaisin.
Jos työ on vakituinen, tietenkin uskaltaisin.
Just varasin ja maksoin matkan ja tilille jäi alle 1000 euroa. Sinun ajatusmaailmalla emme pääsisi koskaan matkustamaan ja rakastamme matkustamista.
Tän on pakko olla provo.
Oletko itse säästänyt nuo rahat vai saanut jostain? Eli jos et pysty itse säästämään yhtään, älä käytä ylimääräisiä...
Joo,jos tosiaan muutama tonni menee eikä kaikki.Säästäminen on järkevää mutta pitää elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Just varasin ja maksoin matkan ja tilille jäi alle 1000 euroa. Sinun ajatusmaailmalla emme pääsisi koskaan matkustamaan ja rakastamme matkustamista.
Tän on pakko olla provo.
Ja sinun ajatusmaailmallasi hajonnutta pesukonetta ei ole varaa korvata uudella tai se joudutaan ostamaan osamaksulla.
....just viimeiset rahat yhteen parinviikon matkaan, jonka jälkeen ollaan tuurin varassa ettei mitään yllättävää menoa tule. Itse laittaisin rahastoon kasvamaan ja käyttäisin siitä mahdollisesti tulevan kasvun sitten hummailuun jos pakko kerran olisi rahaa päästä tuhlaamaan.
Itse säästänyt ja oppinut säästeliään elämäntyylin lapsuudenkodista. Haluaisin matkustella ja käyttää rahaa myös muuhun kuin välttämättömyyksiin, mutta takaraivossa raksuttaa ajatus yllättäviin menoihin varautumisesta. Turvaverkkoa ei ympärillä ole.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän on pakko olla provo.Ja sinun ajatusmaailmallasi hajonnutta pesukonetta ei ole varaa korvata uudella tai se joudutaan ostamaan osamaksulla.
Osamaksua en ole koskaan käyttänyt, enkä toivottavasti tarvitsekaan käyttää.
Pyykkikone juuri hajosi ja ostin kaksi vuotta vanhan käytetyn koneen, maksoi 50 euroa. Ja jos tulisi muuta yllättävää menoa, niin sitten luottokortilla ja maksaa heti seuraavasta palkasta. Ei ongelmaa.
Totta kait pitää olla jotain sukanvarressa tai suunnitelma millä tulee toimeen, mutta 10000 on varmaan aika monelle yh äidille utopiaa....
Tossa tilanteessa uskaltaisin lähtee matkoille.
No jos matkaan menee 2000 e niin sinne jää 8000e + saat joka kk palkan... Joten kysyn että mikset uskaltaisi?
Minulla on noin 15 000 ja aion uskaltaa.
Uskaltaisin. Suunnitelkaa matka yhdessä ja niin, ettei matkan takia synny ylimääräisia kuluja.
Varmaan jollekin, jolla ei ole yhtään säästöjä, tuo 10 000 saattaa tosiaan tuntua utopistiselta. Mutta äkkiä se on käytetty, joten sinänsä ymmärrän ap:n mietinnät.
Kyllä kuitenkin uskaltaisin käyttää, jos matka maksaa vain pari tonnia. Paljon jää vielä säästöönkin.
Todellakin. Oltaisi kuukausi reissussa.
Mulla vastaava tilanne, mutta en uskalla, koska työni on määräaikainen. 10000 euroa ei kauaa riitä kun ostaa lukiokirjoja ja maksaa kilpaurheilumaksuja työkkärituesta. Viime vuonna tehtiin kyllä matka kun tiesin, että ehdin säästää ennen työn loppumista.
Riippuu teinien iästä, tulevien vuosien tarpeista: oma työpukeutuminen, kofinkoneet, putkiremontti, auto, lukiokirjat, silmälasit, hammasremontti, harrastuskulut...
Jos olet saanut rahat säästämällä, pystyt varmasn säästämäön tulevaisuudessakin. Lisäksi matkaa varten saattaa tulla lisökuluja: passit, rokotukset ja matkavakuutus
Vierailija kirjoitti:
Itse säästänyt ja oppinut säästeliään elämäntyylin lapsuudenkodista. Haluaisin matkustella ja käyttää rahaa myös muuhun kuin välttämättömyyksiin, mutta takaraivossa raksuttaa ajatus yllättäviin menoihin varautumisesta. Turvaverkkoa ei ympärillä ole.
T. Ap
Kuinka pitkä aika meni, että olet saanut tuon summan säästöön?
Oletteko matkustannet aiemmin?
Kuinka olisi halvempi kohde?
Tietenkin uskallan. Joka vuosi.