Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut vanhempien tuloerojen ollessa suuret

Yh muttei yh
01.05.2019 |

Kokemuksia ja vinkkejä kaipailisin samaisessa tilanteessa olevilta. Lapsista yhteishuoltajuus, asuvat viikko-viikko systeemillä. Mieheni painosti asianajajalla kirjoittamaan lapsista sopimuksen jossa harrastukset maksetaan mies 65 % minä 35 %. Muut menot puoliksi. Tuloni on neljä kertaa pienemmät kuin miehelläni ja asumismenot kolme kertaa isommat. Asun vuokralla, hän jäi velattomaan omakotitaloon jossa pienet asumiskustannukset. Sopimus vahvistamatta lastenvalvojalla, mutta nyt ajan saatossa huomannut että minä maksan ihan kaikki vaate, lääke, päivähoitomaksut sekä harrastus. Kun olet vaatinut harrastusasioista hänen osuuttaan, niin nyt lupaa maksaa puolet.

Sopimus oli erittäin epäedullinen minulle ja elän kokoajan arkea lasten kanssa säästöistä. Voinko pyytää uutta sopimusta ja voiko todella olla että minun pitää viikko-viikkosysteemin takia maksaa puolet kaikista vaikka maksukykyni ei siihen riitä. Minkäälaisia elatusmaksuja mies ei ole luvannut minulle maksaa, sanoi että minun pitää tiukentaa omia menojani. Ne olen karsinut jo aika lailla.

En uskalla lähteä asiaa viemään vielä viranomaisille, koska mieheni on varakas ja osaa tehdä asioista hankalia. Neuvoja/kokemuksia?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kakarat täällä vastailee.

Olette eronneet, teidän välit ei ole nyt pääasia, hän vedättää sinua, olet liian "kiltti". Ei se oikeastaan ole kiltteyttä vaan arkuutta.

Elatus lasketaan niin että on summa jolla ajatellaan että lapsi voidaan elättää. Sitten se jaetaan teidän tulojen suhteessa. Jos mies saa 3/4 teidän yhteenlasketuista tuloista, hänen osuus elatuksesta on 3/4.

Koska hänen pitäisi maksaa enemmän kuin puolet, hänen pitäisi maksaa elatusmaksua sinulle (lapsien kuluihin) vaikka on viikko-viikko.

Myös sinun asunto, sen lämmitys, sähköt ym on osittain lapsien kuluja. Ilman heitähän voisit asua vaikka yksiössä.

Kaikki rahat mitä mies sinulta kirltää on suoraan pois lapsiltasi. Ja sinä näköjään sallit että mies ryöstää lapsiasi?

Tämä ei ole ihan oikein. Elatusmaksut lasketaan ns. Elatuskyvyn (tulot miinus pakolliset menot), ei suoraan tulojen perusteella.

Pakollisiin menoihin kuitenkin lasketaan myös osa asumiskuluista, kohtuullisista kuluista. Kohtuullista on vähän isommat kulut jos ne joutui siitä että lapsi jäi kotiinsa.

Tässäkin mies on vedättänyt, miksi velaton omakotitalo jäi hänelle.

Menoihin lasketaan myös harrastukset jos ne on yksissä tuumin aloitettu. Ei ole oikein että lapsen harrastus lopetettaisiin vain koska toinen vanhempi ei enää haluaisi maksaa, jos varaa silti olisi. Lapsen harrastuksen lopettamisella ei pidä kiristää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla