Elatusmaksut vanhempien tuloerojen ollessa suuret
Kokemuksia ja vinkkejä kaipailisin samaisessa tilanteessa olevilta. Lapsista yhteishuoltajuus, asuvat viikko-viikko systeemillä. Mieheni painosti asianajajalla kirjoittamaan lapsista sopimuksen jossa harrastukset maksetaan mies 65 % minä 35 %. Muut menot puoliksi. Tuloni on neljä kertaa pienemmät kuin miehelläni ja asumismenot kolme kertaa isommat. Asun vuokralla, hän jäi velattomaan omakotitaloon jossa pienet asumiskustannukset. Sopimus vahvistamatta lastenvalvojalla, mutta nyt ajan saatossa huomannut että minä maksan ihan kaikki vaate, lääke, päivähoitomaksut sekä harrastus. Kun olet vaatinut harrastusasioista hänen osuuttaan, niin nyt lupaa maksaa puolet.
Sopimus oli erittäin epäedullinen minulle ja elän kokoajan arkea lasten kanssa säästöistä. Voinko pyytää uutta sopimusta ja voiko todella olla että minun pitää viikko-viikkosysteemin takia maksaa puolet kaikista vaikka maksukykyni ei siihen riitä. Minkäälaisia elatusmaksuja mies ei ole luvannut minulle maksaa, sanoi että minun pitää tiukentaa omia menojani. Ne olen karsinut jo aika lailla.
En uskalla lähteä asiaa viemään vielä viranomaisille, koska mieheni on varakas ja osaa tehdä asioista hankalia. Neuvoja/kokemuksia?
Kommentit (21)
Miksi miehesi pitäisi elättää sinua ja maksaa sinun valinnoistasi? Lapsilisätkin tulee varmasti sinun tilillesi?
Minun valinnoistani? Sehän on aina naisen syy kun tulee avioero. Olisi ehkä ollut parempi olla nyrkin ja hellan välissä kirjaimellisesti sinun mielestä? Kuka sanoi että minun valinta..
Sorry, mutta jos lapset asuu puoliksi ja kulut on puoliksi ja mies maksaa jostakin enemmän kuin sinä niin mikä tässä on sinusta väärin?
Siis meillä on sopimus joka ei toimi. Kirjoitin että noin pitäisi maksaa mutta minä siis maksan kaiken tällä hetkellä ihan yksin. hän ei maksa yhtään mitään. Lupaa maksaa mutta ei maksa, ei vaikka teen millaisia laskelmia tahansa.
Minun elatusta ei tarvitse maksaa mutta osallistuisi edes puoliksi harrastuksiin
Varmaan ihan reilu sopimus, kun lapset asuu puolet isällään ja sinä saat lapsilisät. Kai isä ostelee kaikenmoista lasten siellä ollessa.
Yh muttei yh kirjoitti:
Siis meillä on sopimus joka ei toimi. Kirjoitin että noin pitäisi maksaa mutta minä siis maksan kaiken tällä hetkellä ihan yksin. hän ei maksa yhtään mitään. Lupaa maksaa mutta ei maksa, ei vaikka teen millaisia laskelmia tahansa.
Minun elatusta ei tarvitse maksaa mutta osallistuisi edes puoliksi harrastuksiin
Miksi ihmeessä sinä maksat? Laitat päivähoitomaksut yms hänen nimiinsä, siinähän menee ulosottoon jos haluaa. Älä nyt ole idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan reilu sopimus, kun lapset asuu puolet isällään ja sinä saat lapsilisät. Kai isä ostelee kaikenmoista lasten siellä ollessa.
Joo karkit ostaa, mutta voinenkin todeta että olet mies. Sehän on sama asia hänen ostaa ne karkit kun itse ostan jääkiekko- jalis sekä muut harrastevarusteet sekä polkupyörät, sukset ja luistimet.. penniäkään en ole niihin saanut
Kumpikin osallistuu varojensa mukaan. Sopimus uusiksi, sinä senkin höpsö provoilija!
Varaa aika lastenvalvojalle ja hän laskee elatuksen. Miksi et ole näin tehnyt?
Vierailija kirjoitti:
Varaa aika lastenvalvojalle ja hän laskee elatuksen. Miksi et ole näin tehnyt?
Jotenkin en uskalla, elättelen toiveita että saataisiin asiat kuntoon, kait..
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin osallistuu varojensa mukaan. Sopimus uusiksi, sinä senkin höpsö provoilija!
Lasten kulut ovat X€. Siitä vähennetään lapsilisät. Loppu jaetaan vanhempien tulojen suhteessa. Jos lapsilla on liian kallitta harrastuksia toisen vanhemman näkökulmasta, toinen maksaa hyvää hyvyyttään enemmän tai jos ei, ne lopetetaan.
Se, että toisella on suuremmat asumiskulut, ei ole mikään elatusmaksukysymys. Tarkoitus on elättää lapsia, ei entistä puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehesi pitäisi elättää sinua ja maksaa sinun valinnoistasi? Lapsilisätkin tulee varmasti sinun tilillesi?
Lapset ovat yhtälailla isänsä valintoja. Onneksi lainsäädäntö takaa sen, ettei vastuutaan pääse karkuun vaikka puolisostaan eroaisikin.
Mitkä kakarat täällä vastailee.
Olette eronneet, teidän välit ei ole nyt pääasia, hän vedättää sinua, olet liian "kiltti". Ei se oikeastaan ole kiltteyttä vaan arkuutta.
Elatus lasketaan niin että on summa jolla ajatellaan että lapsi voidaan elättää. Sitten se jaetaan teidän tulojen suhteessa. Jos mies saa 3/4 teidän yhteenlasketuista tuloista, hänen osuus elatuksesta on 3/4.
Koska hänen pitäisi maksaa enemmän kuin puolet, hänen pitäisi maksaa elatusmaksua sinulle (lapsien kuluihin) vaikka on viikko-viikko.
Myös sinun asunto, sen lämmitys, sähköt ym on osittain lapsien kuluja. Ilman heitähän voisit asua vaikka yksiössä.
Kaikki rahat mitä mies sinulta kirltää on suoraan pois lapsiltasi. Ja sinä näköjään sallit että mies ryöstää lapsiasi?
Jos sinulla ei ole varaa maksaa harrastuksia, niin sitten et maksa. En ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ois kannattanut katsoa, kenen kanssa niitä lapsia tekee
Sanos muuta. Itseään köyhemmän miehen kanssa näitä asioita ei tarvitsisi miettiä.
Moni nainen tätä tajua, että suhteessa ei kannata aina valittaa ja liian helposti erota. Suurin osa tuntemistani eronneista naisista on ihan PA eron jälkeen, vaikka isä maksaisikin reilut elarit.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kakarat täällä vastailee.
Olette eronneet, teidän välit ei ole nyt pääasia, hän vedättää sinua, olet liian "kiltti". Ei se oikeastaan ole kiltteyttä vaan arkuutta.
Elatus lasketaan niin että on summa jolla ajatellaan että lapsi voidaan elättää. Sitten se jaetaan teidän tulojen suhteessa. Jos mies saa 3/4 teidän yhteenlasketuista tuloista, hänen osuus elatuksesta on 3/4.
Koska hänen pitäisi maksaa enemmän kuin puolet, hänen pitäisi maksaa elatusmaksua sinulle (lapsien kuluihin) vaikka on viikko-viikko.Myös sinun asunto, sen lämmitys, sähköt ym on osittain lapsien kuluja. Ilman heitähän voisit asua vaikka yksiössä.
Kaikki rahat mitä mies sinulta kirltää on suoraan pois lapsiltasi. Ja sinä näköjään sallit että mies ryöstää lapsiasi?
Tämä ei ole ihan oikein. Elatusmaksut lasketaan ns. Elatuskyvyn (tulot miinus pakolliset menot), ei suoraan tulojen perusteella.
On kokemusta. Älä pelkää. Olette tasaveroisia neuvottelukumppaneita ja kyseessä on ihan puhdas raha-asia. Jos pelkäät, et saa pidettyä puoliasi - etkä saa turvattua lapsille isän elintason mukaista elatusta.