Mies soitti juuri ja kertoi...
Mieheni soitti juuri ja kertoi minulle voittaneensa lotossa. Olin tietenkin asiasta todella innoissani ja olen tällä hetkellä. Onko minulla kuitenkin oikeus puoleen voitosta kun olemme avoliitossa. Ehdin jo laittaa poikaystävälleni viestiä tästä voitosta, mutta aloin miettimään, että onko minulla oikeutta rahoihin?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Tietysti! On oikein ja kohtuullista, että saat oman osasi. Pidä puolesi, ettei mies huijaa osuuttasi sinulta.
Näin olen itsekkin ajatellut. -AP
Tämähän nyt on ilmiselvästi provo, mutta näin typeriä ihmisiä valitettavasti on oikeassakin elämässä.
Tottakai kuuluu, pidä puolesi! :)
Vierailija kirjoitti:
Verottaja vie kyllä osansa sinun osuudestasi, jos se on vähintään 5000 euroa eikä teille todistettavasti ole ollut kimppalotto. Ja sehän paljastui jo täällä AV:lla. Avomiehesi saa verottomana, mutta jos sinulle lahjoittaa voitosta suurempia summia, siitä menee vero.
Riittää kun kirjoittaa tilisiirtoon, että osuutesi voitosta.
Provohan tämä on, mutta vastaan silti asiallisesti.
Avopuolisolla ei pääsääntöisesti ole oikeutta toisen omiasuuteen, mutta tilanteessa on poikkeuksia, jotka vaativat ensinnäkin
1) Avoliitto on kestänyt yli viisi vuotta tai
2) Avopuolisoilla on yhteisiä lapsia
Silloin avopuoliso voi hakea hyvitystä yhteisen talouden eteen tekemästään työstä. Eli karkea esimerkki. Avopuoliso 1 on yksityiyrittäjä ja avopuoliso 2 on hoitanut kaikki kodin työt, niin että yksityisyrittäjällä on ollut mahdollisuus tehdä pitkää päivää. Tällöin voidaan katsoa, että avopuoliso 2 on toiminnallaan aittanut avopuoliso 1:stä kerryttämään oamisuutta.
Mutta näistä vaaditaan näyttöä ja minkä kokoista korvausta voisi saada onkin sitten eri juttu. Vaatinee useamman lainvoimaisen päätöksen, jotta saadaan jokin yhteinen linja asiaan.
Koska lottoaminen ei ole työtä, ei toisella avopuolisolla ole oikeutta toisen lottovoitolla saamaan omaisuuteen.
Verottaja vie kyllä osansa sinun osuudestasi, jos se on vähintään 5000 euroa eikä teille todistettavasti ole ollut kimppalotto. Ja sehän paljastui jo täällä AV:lla. Avomiehesi saa verottomana, mutta jos sinulle lahjoittaa voitosta suurempia summia, siitä menee vero.