Naapurin lapset heitteillä
Asun kerrostalossa ja naapurissani asuu perhe jossa on päälle yksivuotias, noin 3.v ja 6.v lapset. Perheen äiti on ilmaisesti kotiäiti ja mies käy välillä jossain töissä. Ovat alkoholiin meneviä, polttavat tupakkaa ja heillä käy vanhempien kavereita aika paljon ja alkoholia menee. Vanhemmat myös riitelevät ja huutavat aika paljon.
Minä etäopiskelen kotona paljon, joten on tullut väkisinkin huomattua perheen menoa. Perheen vanhin lapsi leikkii paljon pihalla ja vahtii sisaruksiaan. Lapsi/lapset ovat yleensä liian pienissä, rikkinäisissä vaatteissa ja vaatteet eivät ole kelinmukaisia juurikaan. Käytän koiraani ulkona ja olen pikkuhiljaa tutustunut vanhimpaan lapseen, kun hän tykkää silitellä koiraani. En ole udellut lapsen asioita, mutta olen osannut lukea rivien väleistä hänen kertomuksiaan. Esim lapset leikkivät paljon pihalla kelistä huolimatta, että isi ja äiti saa nukkua ja olla rauhassa. Muutaman kerran olen löytänyt lapsen lämmittelemästä rapusta, kun kengät ovat märät ja jalassa vain ohuet sukat talvella. Olen vienyt lapselle omia villasukkiani ja pipoa yms. Olen tehnyt perheestä jo parikin lasua, mutta asiat tuntuvat hetkeksi muuttuvan, kunnes palaavat samaan vanhaan (minun havaintojeni perusteella)
Meillä on lapsen kanssa muodustunut jonkinlainen luottamus tai "ystävyyssuhde", jos niin voi sanoa 20 vuotiaasta ja 6 vuotiaasta. Juttelen ulkona lapsen kanssa, hän ei ole käynyt kotonani. Olen vienyt lapselle ulos voileipiä, villasukkia ja kävin ostamassa hänelle jopa uudet kengät ja ehjät toppahousut, mutta äitinsä taisi myydä ne kirpparilla.
En tiedä mitä tehdä. Lapsia käy kovasti sääliksi ja tuntuu ettei lastensuojelu tee ainakaan tarpeeksi. Tuntuu, että perhe osaa esittää asioiden olevan hyvin, en tiedä kuitenkaan varmaksi.
Kommentit (35)
Uutta ilmoitusta vaan lastensuojeluun. Kyllä heidän on tehtävä asialle jotain.
Mistä ihmiset aina tietävät niin tarkkaan mitä naapurissa tapahtuu? Ja paljon siellä juodaan?
Onko sosiaalipäivystyksestä apua? Kun löydät lapset yksin ja kylmissään ulkona niin soitat sinne ja sanot että vanhemmat käskeneet ulos eikä saa mennä sisään.
Josko siitä lähtisi isompi apu.
Ja heillä 1v lapsi, kamalaa... sen ikäinen tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa ja toki isommatkin tarvitsevat. Äkkiä uusi ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmiset aina tietävät niin tarkkaan mitä naapurissa tapahtuu? Ja paljon siellä juodaan?
En tiedäkkään tietenkään tarkkaan, enkä ole niin väittänytkään. Mutta kuuleehan sen känniörvellyksen, varsinkin kun käyvät parvekkeellaan vähän väliä tupakalla. Perheen isä kantaa vähän väliä autoonsa pullopusseja, roskiin kalja laatikoita yms. Eihän sitä ole edes hankalaa lukea rivienvälistä mitä naapurissa tapahtuu.
Melkeimpä joka viikonloppu siellä taitaa käydä vanhempien kavereita. Istuvat parvekkeella tupakalla ja juovat (näen omalta parvekkeeltani), puhe sammaltaa ja kuulen heidän juttujaan, jos pidän tuuletusikkunaa auki. Tämän kyllä huomaa ilman kyyläämistäkin. Yleensä vanhemmat riitelevät myös kännissä ja seuraavana päivänä lapset ulkona, että vanhemmat saa nukkua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sosiaalipäivystyksestä apua? Kun löydät lapset yksin ja kylmissään ulkona niin soitat sinne ja sanot että vanhemmat käskeneet ulos eikä saa mennä sisään.
Josko siitä lähtisi isompi apu.
Itseasiassa en ole sosiaalipäivystykseen ottanut yhteyttä, mutta otan heti seuraavalla kerralla kun löydän lapsen. Teen taas tänään uuden ilmoituksen.
En tiedä pitäisikö minun kuvata perheen meininkiä ja onko se edes ok? Jos kerran ilmeisesti osaavat näytellä, ettei heillä ole ongelmia? En tiedä näistä asioista hirveästi, kun en onneksi ole joutunut olemaan näiden asioiden kanssa tekemisissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja heillä 1v lapsi, kamalaa... sen ikäinen tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa ja toki isommatkin tarvitsevat. Äkkiä uusi ilmoitus.
Niimpä. Isoin lapsi huolehtii ulkona nuoremmistaan. Välillä toinen vanhemmista saattaa olla ulkona myös, mutta todella harvoin. Välillä myös vanhin lapsi on yksin ulkona tai sitten keskimmäisen lapsen kanssa. Tuntuu, että vanhin lapsi tyrkätään ulos leikkimään "pois jaloista" kotoa.
Välillä olen ajatellut kutsua lapsen meille sisälle lämpimään ja syömään, mutta en tiedä olisiko se ok.
Ap
Ja taas yliinnokas naapurin kyylä puuttuu toisten asioihin. Mitä jos sinäkin vaan keskittyisit omaan elämääsi ja antaisit VANHEMPIEN hoitaa omat lapsensa.
Ihanaa, että on vielä ihmisiä, jotka välittävät toisen, ja tässä tapauksessa, pienen lapsen olosuhteista. Aivan oikein teet, mutta siihen kuvaamiseen en ehkä lähtisi. Vielä ei ole maailma paha paikka, jos kaltaisia välittäviä aikuisia ap on olemassa, kuten sinä tunnut olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarkaan ei voikaan tietää, mutta hyvin lähelle kyllä, eikä edes tarvitse kyttäämällä kytätä.
Miksi ap jeesii vaan sitä vanhinta lasta, antaa sukkia, ostaa kengät ja housut, miksi ei niille nuoremmille? Ihan ot huomiona vaan.
En voi ymmärtää, miksi lasut eivät toimi tämän perheen kohdalla.
Lastensuojelun näkökulmasta yksi tai kaksi lastensuojeluilmoitusta on ihan normaalia. Näitä ilmoituksia pitää tehdä aina kun on aihetta, vaikka kerran viikossa! Yksi ilmoitus ei vielä usein johda mihinkään.
Lastensuojelu olettaa ongelman poistuneen, jos uutta lastensuojeluilmoitusta ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa että olet auttanut lasta ja pitänyt hänestä huolta vaikkei se sinun tehtäväsi olekkaan. Millä tavalla asiat muuttuvat hetkeksi? Mielestäsi perhe siis esittää, että asiat ovat hyvin ettei heidän asioihinsa puututa sen enempää? Miten perheen vanhemmat ovat reagoineet apuusi ja ylipäätään suhteeseen heidän lapsensa kanssa?
Tuntuu että perhe jaksaa hetken skarpata, olla juomatta, hoitaa lapsia yms, kunnes sama meno jatkuu. Hetkeen lapsia ei pihalla juurikaan näy, vanhempien kavereita ei käy juurikaan, lapset ovat puuhtaampia samoin vaatteet. Minusta vain tuntuu, että perhe esittää lastensuojeluilmoituksen takia, ettei heille tule ongelmia, mutta pidemmän päälle eivät jaksa kuitenkaan sitä ja helpompi laittaa lapset vain ulos. En tiedä, tältä vain minusta tuntuu havaintojeni perusteella.
Vanhemmat eivät ole mitenkään noteeranneet minua. Eivät edes tervehdi jos tulevat vastaan. Ovat tainneet laittaa paikalliselle nettikirppikselle vaatteet myyntiin mitä lapselle ostin. Lapsella niitä ei kuitenkaan päällä ole näkynyt.
Ap
Tee uusia ilmoituksia. Ilmoita jos 6 v on yksin vauvan kanssa ulkona sosiaalipäivystykseen. Jos kehtaat osta oikeankokoiset lämpimät kirppis ulkohousut ja kengät. Sellaiset, ettei niistä saa rahaa. Ota lapsi joskus luoksesi kylään. Voit vaikka pyytää, että kysyisi vanhemmiltaan onko se ok, jos tulee joskus käymään vaikka koiraa moikkaamassa tai kysyt äidiltään kun näet tämän.
Vaarana on, et joudut ilmaiseksi lapsenvahdiksi.
Soita poliisille ja sano että ulkona 1 v ilman aikuista. Tai jos riitelevät kännissä, niin ilmoitud poliisille, niinnpäihtyneiltä vanhemmilta otetaan kyllä samantein lapset kiireellisesti pois. Poliisit eivät voi jättää sinnekään.
Ja joka kerta kun ovat näin niin soita sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tarkaan ei voikaan tietää, mutta hyvin lähelle kyllä, eikä edes tarvitse kyttäämällä kytätä.
Miksi ap jeesii vaan sitä vanhinta lasta, antaa sukkia, ostaa kengät ja housut, miksi ei niille nuoremmille? Ihan ot huomiona vaan.
Vanhin lapsi on eniten ulkona ja huonoimmissa vaatteissa. Olin ajatellut ostaa muillekkin lapsille vaatteita, mutta vanhimmallakaan ei ole näkynyt ostamiani vaatteita, niin en ole raaskinut myöskään käyttää omia rahojani vaatteisiin, jotka todennäköisesti menevät myyntiin, eikä lapsien päälle. Kysyin lapselta missä antamani kengät ja housut on, kun näin hänet taas vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa ulkona. Sanoi, että äiti otti ne, kun tarvitsi niitä.
Olen opiskelija ja tuloni eivät ole suuret, mutta mielelläni voin hieman karsia kuluja ja ostaa esim kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita lapsille, jos ne tulisivat käyttöön.
Ap
Kaikki myydään torissa mitä irti lähtee. Ruoka tulee tarhassa tai koulussa. Varhaiskasvatus tekee lasun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhin lapsi on eniten ulkona ja huonoimmissa vaatteissa. Olin ajatellut ostaa muillekkin lapsille vaatteita, mutta vanhimmallakaan ei ole näkynyt ostamiani vaatteita, niin en ole raaskinut myöskään käyttää omia rahojani vaatteisiin, jotka todennäköisesti menevät myyntiin, eikä lapsien päälle. Kysyin lapselta missä antamani kengät ja housut on, kun näin hänet taas vanhoissa rikkinäisissä vaatteissa ulkona. Sanoi, että äiti otti ne, kun tarvitsi niitä.
Olen opiskelija ja tuloni eivät ole suuret, mutta mielelläni voin hieman karsia kuluja ja ostaa esim kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita lapsille, jos ne tulisivat käyttöön.
Ap
No olisihan se hyvä että ostaisit silti kaikille lapsille, kun olet kerran jo yhdelle ostanut. Käy ostamassa vaikka kirpparilta hyväkuntoisia vaatteita tai sitten vaikka jostain h&m. Halvalla saa kuitenkin ihan hyviä, mutta tietenkin jos ostaisit laadukaampia merkkivaatteita, ne saattaisivat kestää parhaiten lapsilla, mikä olisi paras ettei tarvitsisi taas käydä vähän väliä ostamassa uusia. Lelutkin olisivat varmasti mieluisia lapsille.
Ihanaa että olet auttanut lasta ja pitänyt hänestä huolta vaikkei se sinun tehtäväsi olekkaan. Millä tavalla asiat muuttuvat hetkeksi? Mielestäsi perhe siis esittää, että asiat ovat hyvin ettei heidän asioihinsa puututa sen enempää? Miten perheen vanhemmat ovat reagoineet apuusi ja ylipäätään suhteeseen heidän lapsensa kanssa?