Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuodet ja painonpudotus

Vierailija
29.04.2019 |

Kertokaa toimivia kokemuksia painonpudotuksesta vaihdevuosien aikaan ja jälkeen? Olen ollut suurinpiirtein saman painoinen koko aikuisikäni, kunnes paino alkoi yllättäen vähitellen nousta pari vuotta sitten. Olen koittanut keventää ruokavaliota, välillä ollut 1200 kcal dietillä, turhaan. En syö sen kummemmin tai enempää kuin ikinä ennenkään. Silti painoa tullut nyt parissa vuodessa jo 20 kg lisää. En keksi muuta syytä kuin alkavat vaihdevuodet, ikää nyt 45 vuotta. Muutamat kuumat aallot on tullut yöllä, joten varmaan vaihdevuodet on alkaneet.
Mutta miten siis saa painia tippumaan, kun aineenvaihdunta on hidastunut kai etananvauhtiin? Enkä kaipaa tähän 20-kymppisten vinkkejä "jätä kahvipullat pois ja laihdut huomaamattasi". En syö herkkuja, ei tämä siitä ole kiinni.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko hikiliikuntaa?

Vierailija
2/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tippui paino kun jätin perunan ja leivän, myös alkoa on minimissään, olut kuukaudessa. Liikuntaa ja hyötyliikuntaa. Maitoa vain kahvissa. Muuten syön terveellisesti, vaikka aina nälkä. Oliiviöljyä pari tl päivässä. T: nainen 55 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on lihaskato, joka johtuu ihan hormonien puutoksesta. Tosin se yleensä kiihtyy vasta, kun kuukautiset ovat jääneet pois. Ikääntyvän naisen lihasmassa vähenee kilolla vuodessa. Tämä osaltaan johtaa siihen, että kaloreita kuluu vähemmän. Tyypillisesti naiset eivät harrasta lihaskuntoliikuntaa vaan korkeintaan aerobista liikuntaa, mikä ei auta juurikaan. Sitten kun paino nousee, nainen alkaa kitudieetille, joka syö loputkin lihakset. Menetetystä painosta 40 prosenttia on lihasta. Dieetin jälkeen paino lähtee entistä hurjempaan nousuun. Kierre jatkuu.

Suosittelen erittäin lämpimästi salitreeniä aluksi pt:n johdolla, jotta opit tietämään, mitä olet tekemässä. Ei auta, jos käyt salilla kuntopyöräilemässä ja nostelet pieniä painoja.

Riittävästä proteiinin saannista on huolehdittava, muuten lihasmassaa ei voi tulla.

Kun lihaksia tulee, keho kiinteytyy ja alkaa kuluttaa levossakin enemmän. Sitten voit miettiä painonpudotusta maltilliseen tahtiin.

Vierailija
4/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mahdotonta. Anna olla ja pyri pitämään vain status quo.

Vierailija
5/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tulee selittää lihaskadosta vaikkei tiedä ihmisestä mitään. Osoittaa pientä tyhmyyttä.

Vierailija
6/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vhh-ruokavaliota voisit kokeilla.

Vierailija
7/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tulee selittää lihaskadosta vaikkei tiedä ihmisestä mitään. Osoittaa pientä tyhmyyttä.

Joo. Tämä yhtäkkiä kymmeniä kiloja lihonut ylipainoinen vaihdevuotinen täti on varmasti oikea lihaskimppu, joka on viime vuodet asunut salilla😂.

Hormonimuutosten aiheuttama lihaskato on ihan fakta, joka koskee kaikkia vaihdevuotisia naisia. Ei tarvitse tuntea juuri tätä naista tietääkseen, mitä ikääntyminen aiheuttaa.

Vierailija
8/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta muu kuin vähentää ruokamäärää ja lisätä rasittavaa liikuntaa. Itse olen laihtunut noudattamalla lautasmallia (kasviksia ja hedelmiä saa syödä paljon, nälkä ei ole), polkemalla kuntopyörää kotona hiit-harjoituksin ja käymällä rasittavassa kuntojumpassa 3-5 krt viikossa. Ei kannata laihduttaa, vaan omaksua uusi elämäntapa. Et enää ikinä voi syödä samalla tavalla kuin ennen, jos aiot laihduttuasi pysyä painossasi. Olin samassa tilanteessa kuin sinä, en siis syönyt herkkuja, vaan yksinkertaisesti liikaa ruokaa ja liian vähän kasviksia ja vihanneksia. Ennen se riitti, en ollut lihava, mutta nyt ei enää.

Sitten nukkuminen kuntoon ja tarkista kilpirauhasarvot ensin, jos vika onkin siellä.

Vierailija
9/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä auta muu kuin vähentää ruokamäärää ja lisätä rasittavaa liikuntaa. Itse olen laihtunut noudattamalla lautasmallia (kasviksia ja hedelmiä saa syödä paljon, nälkä ei ole), polkemalla kuntopyörää kotona hiit-harjoituksin ja käymällä rasittavassa kuntojumpassa 3-5 krt viikossa. Ei kannata laihduttaa, vaan omaksua uusi elämäntapa. Et enää ikinä voi syödä samalla tavalla kuin ennen, jos aiot laihduttuasi pysyä painossasi. Olin samassa tilanteessa kuin sinä, en siis syönyt herkkuja, vaan yksinkertaisesti liikaa ruokaa ja liian vähän kasviksia ja vihanneksia. Ennen se riitti, en ollut lihava, mutta nyt ei enää.

Sitten nukkuminen kuntoon ja tarkista kilpirauhasarvot ensin, jos vika onkin siellä.

Vinkkaan tähän vielä, että en laskenut kaloreita. Otin lautasmallin hiilareita ja proteiineja aluksi puolet vähemmän kuin normaalisti ottaisin, sen tilalle kasviksia. Jätin myös pois leivän aterioilta. Leivän päälle en laita enää levitettä ja makkaraa, vaan jomman kumman. Rasvaiset levitteet säästän juhlahetkiin. Tämän vinkin avulla jäi pois nopeasti nälkään kyhätyt leivät, joista saa paljon energiaa. 

Älä laihduta nopeasti tai muuten tulee kurttuja. Hitaasti laihduttaen en huomannut mitään negatiivisia muutoksia ulkonäössä. Sinulla on ylipainoa sen verran, että tuota sietää varoa, rinnat voivat rupsahtaa ja tulla ihopoimuja? Anna keholle aikaa sopeutua.

Vierailija
10/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saxenda

Vierailija
11/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaihdevuosi-iässä laihtuminen on hirvittävän vaikeaa.

Itse laihduin 10 kiloa puolessa vuodessa huomaamatta, kun sain yt-neuvotteluissa potkut. En usko että syynä oli mikään shokki, koska söin kuten ennenkin, ellen enemmänkin, mutta vuorotyö loppui. Sain nukkua yöt rauhassa ja jatkuva univelka jäi. Olisikohan se vaikuttanut painoon?

Terv. nykyisin työtön mutta hoikka

Vierailija
12/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto!

Vierailija
13/13 |
29.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vaihdevuosi-iässä laihtuminen on hirvittävän vaikeaa.

Itse laihduin 10 kiloa puolessa vuodessa huomaamatta, kun sain yt-neuvotteluissa potkut. En usko että syynä oli mikään shokki, koska söin kuten ennenkin, ellen enemmänkin, mutta vuorotyö loppui. Sain nukkua yöt rauhassa ja jatkuva univelka jäi. Olisikohan se vaikuttanut painoon?

Terv. nykyisin työtön mutta hoikka

Univaje vaikuttaa painoa lisäävästi. Tästä on paljon tutkimustietoa. Varmasti erityisesti naisella hormonitoiminta kärsii. Yötyötä tekevillä naisilla on enemmän rintasyöpiä, lapsettomuutta, keskenmenoja. Lisäksi väsymys saa syömään liikaa ja ennen kaikkea vääränlaista ruokaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme