Kertooko se, että jos menet päiväksi kaupungille käppäilemään ja näet vaikka tuhat ihmistä joista oitis ja erehtymättä osaat sanoa kumpaa sukupuolta ovat siitä, että sukupuolia nyt vaan sattuu olemaan 2 ja vain 2?
Kommentit (29)
Tässä nyt tunnutaan puhuvan aika sekaisin sukupuolen eri tasoista. Lisääntymisteknisesti ihmisellä nyt on joko munasoluja tai siittiöitä - sitä ei kiellä kukaan. Sen sijaan sosiaalinen sukupuoli on aika paljon mutkikkaampi ilmiö ja se on se, mikä arjessa yleensä eniten vaikuttaa, ei niinkään se minkä mallisia sukusoluja kropasta löytyy. Eihän sekään vie cisnaisen naiseutta tai muuta hänen sukupuoltaan jos häneltä poistetaan munasarjat.
Ihmisen ulkomuoto ei muuten aina korreloi suoraan sukusolujen tyypin kanssa. Esimerkiksi ihan normimieheltä näyttävä tyyppi voi ihan hyvin omata kohdun ja munasarjat - silti hän elää arjessa miehenä, on kaikkien ympärillä olevien ihmisten mielestä mies ja kokee itsensä mieheksi. Hän siis on käytännössä mies munasarjoista huolimatta. Ihmiset luulevat tunnistavansa transsukupuolisen ulkonäöstä, mutta ei se usein mene niin.
Olen itse transsukupuolisena ollut usein tilanteessa, jossa joku cissukupuolinen tulee avautumaan transihmisistä tajuamatta, että puhuu sellaiselle. Meitä on kaikkialla, mutta cissukupuoliset on vaan aika kyvyttömiä näkemään meitä. Muunsukupuolisten olemassaoloa ei tajuta, koska ihmisille harvemmin tulee edes mieleen että joku voisi olla muu kuin mies tai nainen, joten muunsukupuolisetkin lokeroidaan muiden ihmisten mielissä usein mies- tai naislokeroon.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs se sitten kertoo, että saatan olla samana päivänä jonkun mielestä nainen ja toisen mielestä mies? Ketä tässä pitäisi uskoa? Ihan hyviä arvauksia, mutta metsään menevät. Kertovat enemmän arvaajan maailmankuvasta kuin sukupuolestani.
t: muunsukupuolinen
No meikissä ja hame päällä varmaan näytätkin enemmän naiselta, mutta tosiaan jos päättäisit jatkaa sukuasi, ja oletan että se on sinullekin mahdollista, niin kumpaa sukupuolta olevan kanssa mahtaisit niin tehdä ja antaisko se taas jotain osviittaa siitä kumpaa sukupuolta oikeasti mahdat olla?
Mun 5-vuotias lapsi tunnisti sukulaisemme, trans-miehen, sukupuolen, huolimatta meikeistä ja naistenvaatteista ja naisen nimestä. Puhui sedästä, ei tädistä. Yhtään ei autettu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt tunnutaan puhuvan aika sekaisin sukupuolen eri tasoista. Lisääntymisteknisesti ihmisellä nyt on joko munasoluja tai siittiöitä - sitä ei kiellä kukaan. Sen sijaan sosiaalinen sukupuoli on aika paljon mutkikkaampi ilmiö ja se on se, mikä arjessa yleensä eniten vaikuttaa, ei niinkään se minkä mallisia sukusoluja kropasta löytyy. Eihän sekään vie cisnaisen naiseutta tai muuta hänen sukupuoltaan jos häneltä poistetaan munasarjat.
Ihmisen ulkomuoto ei muuten aina korreloi suoraan sukusolujen tyypin kanssa. Esimerkiksi ihan normimieheltä näyttävä tyyppi voi ihan hyvin omata kohdun ja munasarjat - silti hän elää arjessa miehenä, on kaikkien ympärillä olevien ihmisten mielestä mies ja kokee itsensä mieheksi. Hän siis on käytännössä mies munasarjoista huolimatta. Ihmiset luulevat tunnistavansa transsukupuolisen ulkonäöstä, mutta ei se usein mene niin.
Olen itse transsukupuolisena ollut usein tilanteessa, jossa joku cissukupuolinen tulee avautumaan transihmisistä tajuamatta, että puhuu sellaiselle. Meitä on kaikkialla, mutta cissukupuoliset on vaan aika kyvyttömiä näkemään meitä. Muunsukupuolisten olemassaoloa ei tajuta, koska ihmisille harvemmin tulee edes mieleen että joku voisi olla muu kuin mies tai nainen, joten muunsukupuolisetkin lokeroidaan muiden ihmisten mielissä usein mies- tai naislokeroon.
Silti transut syövät juuri mies- tai naishormoneja koska niitä muunsukupuolishormoja ei ole edes olemassa. Niin kuin ei koko muunsukupuolisuuttakaan biologisessa mielessä. Mielenterveysmielessä kyllä.
Ja transseksuaalisuushan juuri tarkoittaa, että on väärää niistä kahdesta sukupuolesta. Aivot ja kroppa eri paria. Sehän tosiaan viittaa vahvasti siihen, että sukupuolia on 2.
Niin, tai sitten sinä vain luulet niin - vai kävitkö kysymässä jokaiselta, kumpaa sukupuolta he ovat? Minä olen usekinkin nähnyt ihmisiä, joiden sukupuolesta en voisi mennä tuosta vaan takuuseen. Merkitseekö se, että sukupuolia onkin useampia? Toisaalta minulla ei ole tapana asiaa kovasti pohtia, joten voi olla, että tämä on sellainen "epähuomiohavainto"
Ei ole olemassa mitään kolmatta, neljättä, viidettä jne. sukupuolta, eikä "muuta" sukupuolta.
Sukupuolia on kaksi: mies ja nainen, lapsina ja nuorina poika ja tyttö.
Sukupuoli määräytyy siitä, onko jalkojen välissä molo vai kolo.
Mua ei kiinnosta, kun kävelen kaupungilla, kenenkään housujen tai aivojen sisältö. Eli ollaan nyt ihan rauhassa just sitä mitä ollaan ja keskitytään omaan elämäämme, eiks niin.
Kun mä menen kaupungille, mua vastaan voi tulla ihan mitä vaan. Ei ole tapana tuijotella ihmisiä ja arvuutella, mitä heidän housuissaan piilee tai tuntevatko itsensä mieheksi vai naiseksi.
Mua ei hirveästi kiinnosta ihmisten sukupuoli-identiteetti. Jokainen saa olla mun puolesta mitä haluavat olla tai mitä tuntevat olevansa.