No on tämäkin. Peruskoulusta kun päästetään kaikki läpi, niin jopa kehitysvammaisuus saattaa jäädä huomaamatta!
Hesarissa juttua tästä, että ihmetteli pitkään ja masentui, kun ei opiskelut ja työt sujuneet millään ja vasta myöhemmmällä aikuisiällä selvisi, että hänellä onkin lievä kehitysvamma.
Jos olisi jätetty reilusti luokalleen, eikä vaan "mukautettu ja sopeutettu" ja päästetty mitään osaamatta läpi, niin olisi varmaan tullut aiemmin selville tuo kehitysvamma ja saanut siihen oikeanlaista tukea.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi jätetty reilusti luokalleen, eikä vaan "mukautettu ja sopeutettu" ja päästetty mitään osaamatta läpi, niin olisi varmaan tullut aiemmin selville tuo kehitysvamma ja saanut siihen oikeanlaista tukea.
Enpä ole niin varma. Itse kävin kouluni siihen aikaan, kun luokalle jättäminen oli vielä normaalia (osa näistä vuosista peruskoulun alkuaikoja), enkä huomannut, että ne luokalle jätetyt mitään erityistä tukea olisivat saaneet. Muutamien tyhmiä koevastauksia opettaja luki ääneen luokan edessä, jotta saatiin kaikki nauraa.
Miten se luokalle jättäminen saisi opettajat huomaamaan, että tyyppi ei ole laiska, vaan että se vain ei ymmärrä asioita, ainakaan niin nopeasti kuin useimmat muut?
Siitä sitä ongelmia vasta tuleekin, jos teini-ikäisenä jätetään luokalle ja olet fyysisesti kehittyneempänä kakaroiden seurassa ja heidän pilkattavanaan. Luokalle jätettyä ei uudet luokkatoverit kohdelleet järin kauniisti. Jos oli entisellä luokalla kavereita, menetti ne eikä uusia helposti saanut.
Itselläni diagnosoitu lievä kehitysvamma 9-vuotiaana, aloite tutkimuksiin koulunkäynnin vaikeuksien kautta. Siihen aikaa ei vielä ollut tätä inkluusiota joten suoraan apukouluun päädyin. Ne joiden ongelmien katsottiin johtuvan erityyppisistä vaikeuksista kuin älyllisestä päätyivät tarkkailuluokalle.
Niille joiden ongelmat on syviä varmasti on parempi olla muualla kuin normaaliluokissa masentumassa kun ei vaan opi vaikka mitä tekee. Toisaalta itse lievästi ongelmaisena turhauduin ihan täysin siellä apukoulussa, kun olisin halunnut oppia ja olla tavallisten lasten kanssa enkä ”mölisevien vam maisten”.
Itse halusin yläasteelle normaaliin kouluun ja se olikin melkoinen tappelu että onnistui. Ja olin oppiaineissa pahasti jäljessä muista koska apukoulun opetus oli alkeellista. Selvisin silti noin 7 keskiarvolla normaalista peruskoulusta, menin lukioon ja sieltä ulos M paperein. Olen ollut töissä koko aikuisikäni tarvitsematta mitään tukitoimia.
Mmm mmm tämän siitä saa kun vuosikausia leikataan kouluilta. Luokalla jättäminen maksaa kunnalle 9-11 tuhatta euroa, ei semmoseen ole varaa. Vaatikaa niitä resursseja sinne kouluihin niin saadaan parempaa apua kaikille. Turha kitistä jos ei ole opettajille/ohjaajille valmis maksamaan ja lisäämään mahdollisuuksia. Sain juuri itse kuulla, että ensi vuonna otetaan taas omalta työpaikalta kahden opettajan verran pois tuntikehyksestä (eli rahasta). Eli siis hyvästi jakoryhmät ja samoin yksi ohjaaja saa kenkää, siinä sitten mietitään miten se pieni Mika voisi oppia paremmin ja miten Liisa saisi tasolleen sopivaa tekemistä. Pisatulokset taas tippuneet ja isommat ryhmät+vähemmän erityisopetusta=enemmän ilman huomiota ja apua jääviä oppilaita. Teistä vanhemmista tämä on myös kiinni, painostakaa kuntaa budjetoimaan opetukseen.
Lynnin ja Vanhasen panostus asiaan on kyllä heppoinen.
https://fi.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations#Tutkimuksen_…