Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvoja elämäntilanteeseen

lovecats
27.04.2019 |

Hei, haluaisin nyt kuulla teidän kokemuksia yms. mielipiteitä tähän elämäntilanteeseen, jota mieheni kanssa mietitään..

Tämän hetkinen elämäntilanne;
- miehellä vakituinen työpaikka
- minä kotona lapsen kanssa (heinäkuussa täyttää 1v)
- vuokra-asunnossa asutaan 3h+keittiö - 73,5 neliöö

Ajattelin, että hakisin syksyllä töitä, kun olen ollut sen vuoden kotona. Tekisin töitä illat ja viikonloput, kun mies päivät töissä ja hän hoitaisi lasta, kun itse olen töissä.
Ajateltiin, ostaa oma asunto jossain kohtaa, kun rahaa on tarpeeksi.
Lapsi menisi hoitoon päiväkotiin tai johonkin tarvittaessa.

No nyt ollaan mietitty toista lasta alustavasti, että syntyisi ennen kuin esikoinen olisi 3v. Hätäsektion takia ei alotettaisi lapsen hankintaa ennen heinäkuuta.
Ollaan mietitty että onko raskauden aikana helpompaa olla vajaa 2 vai vajaa 3v kanssa, mielipiteitä?
Ei varmaan saada tarpeeksi rahaa ennen toisen lapsen syntymää ja tiedän että tässä kolmiossa tulee olee ahdasta toisen lapsen synnyttyä kun nytkin on tilanpuutetta. Mutta mies ei suostu muuttaa vuokraneliöön vaan tästä suoraan omaan.. Kivaa jos joutuu asumaan ahtaalla asian takia..

Lisäksi tässä nyt on mietitty sitä kun mulla ei oo työpaikkaa mihin palata (raskaussyrjintä) ja olen myös kokenut toisen laittoman irtisanomisen eli mulla on kokemusta 2 palkallisesta työpaikasta josta molemmista tuli laiton irtisanominen) niin että kumpi on kannattavampi;

- hommata molemmat lapset tässä samaan syssyyn niin että esikoinen on vajaa 2v vai niin että menen vielä hetkeksi töihin ennen toista jolloin lapsi syntyy kun esikoinen on vajaa 3v

Kauhee sekamelska että missä asua, kumpi on helpompi tilanne esikoisen kanssa kun on itse raskaana ja kumpi on parempi ajankohta hankkia toinen..

Jos joku viitsii kertoo just kokemuksia yms. mielipiteitä tilanteeseen, niin helpottaa tosi paljon :)

Halutaan tietää muiden kokemuksia asioista nyt kun on vielä aikaa miettiä näitä. Joka tapauksessa toinen lapsi tulee ja ollaan valmiita siihen. Molemmilla samat toivomukset lapsien suhteen kumminkin

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuoden ikäero on parempi kuin kahden vuoden. Kannattaa mennä välillä töihin, jos sillä säilyttää työpaikkansa. 73 neliön kolmiossa mahtuu hyvin asumaan nelihenkinen perhe. Pienet lapset eivät kaipaa omaa huonetta.

Vierailija
2/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas tekisin sen toisen lapsen tuohon samaan. Tai itseasiassa niin monta, kuin toiveissa. Ja sen jälkeen keskittyisin työasioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, toivo olis suuri, että saan säilyttää seuraavan työpaikan, jos edes saan tossa välissä kunnollista työpaikkaa.

Meillä on siis tässä kolmiossa se ongelma että miehelläkin liikaa tavaroita, joista hän ei suostu karsii. Poikamme huoneessa on ikean 8 lokerikon hyllykkö, josta 4 on mieheni käytössä. Kaikki huonekalut ja kodintavarat yms. ovat tarpeellisia. Emme millään saa esikoisemme huoneeseen edes toista pinnasänkyä. Ei mahtuisi edes makuuhuoneeseemme, kun siellä on miehen kirjahyllyt sekä tietokonepöytä. Meillä on joka ikinen seinätila käytetty hyödyksi tavaroillemme ja se mua just risoo.. Muutettiin just 57 neliön kaksiosta tähän kolmioon, että saataisiin lisää tilaa mutta ei, nytkin tilat on käytetty kaikki hyödyksi. Vaunutkin vie tilaa, koska en luota taloyhtiömme varastotiloihin, kun täällä koko ajan varastetaan toistemme omaisuutta.

Vierailija
4/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te neliön tarvitsisitte? Vauvalle on turvallisinta ja mukavinta nukkua vanhempien kanssa samassa huoneessa. 

Vierailija
5/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ahdasta, niin luopukaa tarpeettomista tavaroista.

Vierailija
6/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä liikaa tavaroita mistä ei suostu karsimaan.....90% miehistä joutuu luopumaan lähes kaikista tavaroistaan yhteen muutettaessa, kun eivät sovi naisen sistustusvisioon. Vähän epäilen, et miehellä ei hirveesti tavaraa, susta vaan parempi kun ei ois yhtään.

Kauheasti valitat miehestäsi. Miksi hankkia lisää lapsia, kun on muka niin kauhean hankala mies...

Vierailija
7/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lovecats kirjoitti:

Hei, toivo olis suuri, että saan säilyttää seuraavan työpaikan, jos edes saan tossa välissä kunnollista työpaikkaa.

Meillä on siis tässä kolmiossa se ongelma että miehelläkin liikaa tavaroita, joista hän ei suostu karsii. Poikamme huoneessa on ikean 8 lokerikon hyllykkö, josta 4 on mieheni käytössä. Kaikki huonekalut ja kodintavarat yms. ovat tarpeellisia. Emme millään saa esikoisemme huoneeseen edes toista pinnasänkyä. Ei mahtuisi edes makuuhuoneeseemme, kun siellä on miehen kirjahyllyt sekä tietokonepöytä. Meillä on joka ikinen seinätila käytetty hyödyksi tavaroillemme ja se mua just risoo.. Muutettiin just 57 neliön kaksiosta tähän kolmioon, että saataisiin lisää tilaa mutta ei, nytkin tilat on käytetty kaikki hyödyksi. Vaunutkin vie tilaa, koska en luota taloyhtiömme varastotiloihin, kun täällä koko ajan varastetaan toistemme omaisuutta.

Pitäisikö tästä päätellä, että mies ei mitenkään hirveän innoissaan ole lasta saamassa? Jos kerta isompaan ei halua muuttaa eikä mitään tavaroitaan suostu hävittämään, jotta vauva mahtuisi. 

Vierailija
8/17 |
27.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on liikaa tavaraa...minkäköhän verran aapeella on sisustusrihkamaa?

Vierailija
9/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle tavara tärkeämpää kuin lapsi? Eli onko nyt näin, että mies käyttää viikoittain joka ikistä tavaraa, mitä hyllyissä ja laatikoissa säilyttää? Jollei, niin eikö voisi pakata kaikki vähemmän tarpeelliset mutta säilyttämisen arvoiset kamat jonnekin muualle? Esim. vuokraisi pienen varaston ja sinne kamat säilöön siksi aikaa, kun saatte isomman kämpän?

Kaikkea ei voi nimittäin saada, jollei ole tarpeeksi rahaa.

Vierailija
10/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin ettei mies halua tästä kolmiosta muuttaa isompaan vuokralla vaan omistus

Vierailija
11/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei paljon mtn.. Mä joka vuosi heitän tavaraa pois. Miehellä nyt vaa paljon kirjoja ja harrastustavaroita. Pakkomielteinen tapa laittaa asioita nätisti vierekkäin kun kasaan laatikkoon 😂

Vierailija
12/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle tavara tärkeämpää kuin lapsi? Eli onko nyt näin, että mies käyttää viikoittain joka ikistä tavaraa, mitä hyllyissä ja laatikoissa säilyttää? Jollei, niin eikö voisi pakata kaikki vähemmän tarpeelliset mutta säilyttämisen arvoiset kamat jonnekin muualle? Esim. vuokraisi pienen varaston ja sinne kamat säilöön siksi aikaa, kun saatte isomman kämpän?

Kaikkea ei voi nimittäin saada, jollei ole tarpeeksi rahaa.

Tätä olen ehdottanut ja toivottavasti jossain kohtaa myöntyy asiaan

Vierailija
13/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Lapset samaan syssyyn, miehen ylimääräiset kamat säilöön jonnekin ja kun lapset ns. tehtyinä ja sä pääset taas töihin, niin sitten oman kämpän ostoon, jos aikaisemmin ei ole riittävästi pesämunaa.

b) Meet välillä töihin, ostatte kämpän ja teette toisen lapsen myöhemmin. Ei se isompi ikäerokaan välttämättä ole huono juttu. Pikkulapsiaika on kuitenkin aika raskasta kahden pienen kanssa.

Siinä ne järkevät vaihtoehdot oikeastaan onkin, jos kerran mies ei halua muuttaa vuokraneliöön. Mutta aika jääräpäinen ja "itsekäs" sun mies on, jos kerran ei suostu luopumaan edes tilapäisesti roinastaan eikä edes muuttamaan vuokraneliöön, joka mahdollistaisi hänen roinansa säilyttämisen.

Vierailija
14/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

a) Lapset samaan syssyyn, miehen ylimääräiset kamat säilöön jonnekin ja kun lapset ns. tehtyinä ja sä pääset taas töihin, niin sitten oman kämpän ostoon, jos aikaisemmin ei ole riittävästi pesämunaa.

b) Meet välillä töihin, ostatte kämpän ja teette toisen lapsen myöhemmin. Ei se isompi ikäerokaan välttämättä ole huono juttu. Pikkulapsiaika on kuitenkin aika raskasta kahden pienen kanssa.

Siinä ne järkevät vaihtoehdot oikeastaan onkin, jos kerran mies ei halua muuttaa vuokraneliöön. Mutta aika jääräpäinen ja "itsekäs" sun mies on, jos kerran ei suostu luopumaan edes tilapäisesti roinastaan eikä edes muuttamaan vuokraneliöön, joka mahdollistaisi hänen roinansa säilyttämisen.

Vierailija
15/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lovecats kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin lisätä kommenttia et

Kiitos kommentista, hyvät ehdotukset oli, mä juttelen sen kaa ja olis hyvä sit hänenkin kannalta ku on tilaa

Vierailija
16/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) mikä tahansa ikäero on hyvä ja huono :) asioilla on puolensa.

Itse tein lapset pienellä ikäerolla koska tuntui hölmöltä mennä muutamaksi kuukaudeksi töihin välillä (1v. esikoinen olisi mennyt päivähoitoon). Oma jaksaminen oli ekat vuodet tiukoilla, mutta nyt pienet koululaiset on toistensa parhaat ystävät ja aina on leikkikaveri samassa huushollissa. Tiedän ettei se kaikilla mene näin, joillakin sisarus on pahin tappelukaveri.

2) Ei kannata vetää tilannetta taloudellisesti liian tiukoille. Koskee paitsi asumista, myös muutenkin tilannetta.

Komppaan miestäsi ihan täysillä; ei mihinkään vuokraneliöön vaan omaa asuntoa maksamaan. Neliöiden vuokrat on ihan järkyttäviä (kolmioidenkin). Samalla rahalla maksaa omaa mennen tullen. Kunhan ei asetu mihinkään muuttotappioseudulle.

3) Ei kannata vetää parisuhdetilannetta liian tiukoille. Nämä "hoidettiin lasta vuorotellen" -tarinat johtaa joskus siihen ettei sitä puolisoa enää näe ikinä, ei ole yhteistä aikaa ja kohta tuntuu ettei ole mitään muutakaan yhteistä. Tällaiseen kuvioon lähtisin vain jos puolisoon olisi todella hyvä keskusteluyhteys ja sovitaan esim. joku rajallinen aika/panostetaan tietoisesti yhteiseen aikaan.

Vierailija
17/17 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) mikä tahansa ikäero on hyvä ja huono :) asioilla on puolensa.

Itse tein lapset pienellä ikäerolla koska tuntui hölmöltä mennä muutamaksi kuukaudeksi töihin välillä (1v. esikoinen olisi mennyt päivähoitoon). Oma jaksaminen oli ekat vuodet tiukoilla, mutta nyt pienet koululaiset on toistensa parhaat ystävät ja aina on leikkikaveri samassa huushollissa. Tiedän ettei se kaikilla mene näin, joillakin sisarus on pahin tappelukaveri.

2) Ei kannata vetää tilannetta taloudellisesti liian tiukoille. Koskee paitsi asumista, myös muutenkin tilannetta.

Komppaan miestäsi ihan täysillä; ei mihinkään vuokraneliöön vaan omaa asuntoa maksamaan. Neliöiden vuokrat on ihan järkyttäviä (kolmioidenkin). Samalla rahalla maksaa omaa mennen tullen. Kunhan ei asetu mihinkään muuttotappioseudulle.

3) Ei kannata vetää parisuhdetilannetta liian tiukoille. Nämä "hoidettiin lasta vuorotellen" -tarinat johtaa joskus siihen ettei sitä puolisoa enää näe ikinä, ei ole yhteistä aikaa ja kohta tuntuu ettei ole mitään muutakaan yhteistä. Tällaiseen kuvioon lähtisin vain jos puolisoon olisi todella hyvä keskusteluyhteys ja sovitaan esim. joku rajallinen aika/panostetaan tietoisesti yhteiseen aikaan.

Kiitos viestistä, jutellaan asiat halki :)