Auto hävettää
Vähän taustaa: olin eräässä hyväpalkkaisessa duunariammatissa. Sitten alkoi sen verran vi**ttaa, että läksin opiskelemaan uutta alaa yli 30-vuotiaana. Vaihdoin samalla kalliin Volvon halvempaan malliin. Nyt taas menee työelämässä hyvin, pitkä työsoppari harjoittelijana, mutta palkkataso 2200 e/k. Autoni on 13 vuotta vanha romu. Ei tollaiseen kyllä edes kehtaa naista kyytiin ottaa. Mitä mieltä, pitäisikö laittaa tuoreempi kulkine alle, esim. 10k egellä, kuukausierä olisi 150-200e. Erityisesti kysymykseni suunnattu ikäisilleni naisille.
Kommentit (34)
Itse vihaan autolla ajamista, joten olen aina kiitollinen jos jonkun muun auton kyydissä pääsee jonnekin. Ei ollenkaan väliä auton vuosimallilla.
N24
Minulla on käyttöautona pakkelilla ja ilmastointiteipillä korjattu vuoden 1993 Nissan Micra, eikä minua hävetä yhtään. Olen insinööritoimistossa suunnittelutehtävissä ja palkkani on yli 5 000 euroa kuukaudessa, joten ei olisi rahastakaan kiinni, mutta en katso tarvitsevani ns implanttia.
M 38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 2200€/kk palkkataso jotenkin alhainen tai huono? Kyllä tuo on käytännössä hyvä palkka, jolla pitää tulla toimeen kenen tahansa, ei kukaan voi tarvita enempää. Esim. yliopistokoulutuksen vaativilla monilla aloilla palkka ei ole ainakaan parempi.
Onse siihen nähden huonohko, että yksi kolleega sai 2700e/k neljännen amk-vuoden jälkeen raksalla valkosella kypärällä. Ala on tosin sellainen "speciaali", jonka osaajia ei Suomessa niin kovin paljoa ole.
Mikä on muuten yleensä valmistuvan AMK inssin palkkataso tänä päivänä? Itse olen valmistumassa ja liitto suosittaa jopa 3000 euron palkkaa sellaiselle, jolla ei ole kokemusta pakollisia harjoitteluita enempää. Tuntuu paljolta kun olen opiskeluaikana tehnyt osa-aikatöitä vaihtelevasti 9-11€/h. Onko tuollainen kuukausipalkka tänä päivänä ihan OK mennä pyytämään vai olisiko parempi aloittaa alempaa vaikka 2000€/kk.
Liiton suositukset on aina yläkanttiin mutta ne on hyvä pitää mielessä. Pyynti kannattaa asettaa yleensä -10% ja liiton suosituksen väliin. Eli kannattaa pyytää 2700-3000e. Pyyntöä ei kannata asettaa myöskään liian korkeaksi koska sitten sitä ainakin neuvotellaan alaspäin. Jos firma ajattelisi maksavansa 2500e ja työntekijä pyytää 2600e, niin myös firma saattaa suostua suorilta käsin 2600e.
2000 eur on jopa amk-inssille ihan naurettava pyyntö. 2500e nyt vähintään. Itse suosittelisin 2700 eur. Relevantilla työkokemuksella tietysti enemmän, mutta jos kokemusta ei ole juurikaan niin 2700 eur on hyvä.
T. Palkkatasoista paljon tietävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sinusta 2200€/kk palkkataso jotenkin alhainen tai huono? Kyllä tuo on käytännössä hyvä palkka, jolla pitää tulla toimeen kenen tahansa, ei kukaan voi tarvita enempää. Esim. yliopistokoulutuksen vaativilla monilla aloilla palkka ei ole ainakaan parempi.
Onse siihen nähden huonohko, että yksi kolleega sai 2700e/k neljännen amk-vuoden jälkeen raksalla valkosella kypärällä. Ala on tosin sellainen "speciaali", jonka osaajia ei Suomessa niin kovin paljoa ole.
Mikä on muuten yleensä valmistuvan AMK inssin palkkataso tänä päivänä? Itse olen valmistumassa ja liitto suosittaa jopa 3000 euron palkkaa sellaiselle, jolla ei ole kokemusta pakollisia harjoitteluita enempää. Tuntuu paljolta kun olen opiskeluaikana tehnyt osa-aikatöitä vaihtelevasti 9-11€/h. Onko tuollainen kuukausipalkka tänä päivänä ihan OK mennä pyytämään vai olisiko parempi aloittaa alempaa vaikka 2000€/kk.
Jos pyydät 2000 niin varmaan saat, mutta ei se palkka siitä nouse kuin työpaikkaa vaihtamalla. On ihan hyvä pyytää liiton suostus tai vähän enemmän. Voi työnantaja sitten tinkiä vähän alaspäin.
Oma autoni on 13 vuotta vanha, hyvin pelittää vielä ja on minulle todella rakas. Puolison auto taitaa puolestaan olla jotain 19 vuotta vanha, sekin vielä liikkuu, vaikka onhan se jo aika paljon korjausta vaatinut. Mutta auto ei kyllä todellakaan ole minulle keskeinen juttu, kun uusiin ihmisiin tutustun. Kunhan auto toimii ja on turvallinen, niin se riittää.
Jos vain määrällisesti haluat naista, niin kerro naisille tuosta metsästä ja sen rahallisesta arvosta. Tämä on moneen kertaan tutkimuksilla osoitettu, että naisilla raha menee muiden kriteeerien edelle.
Ei miehet kysele vauvapalstalla mielipiteitä. Käyt hakee kasilla varustetun ison maasturin osarilla tänään ja pulinat pois!
15- vuotta vanha auto voi olla yllättävän ajaton ja autoista tietämätön voi luulla suht uudeksi. Auto ostetaan käteisellä. Noloa ajella velkavetoisella bemarilla.
Vaihdoin juuri uuteen, vuoden 2002 auto alkoi vaatimaan remonttia joka kevät että meni katsastuksesta läpi. Eikä korjaajaa edes helppo saada enää, huomasin. Viime vuonna hitsattiin jo alustaa, öljyä sai lisätä koko ajan, tuulilasi meni juuri rikki ja uudet renkaatkin olisi pitänyt ostaa. Vanhalle tädille ihan liikaa nuo. Nyt toivon uudella autolla monta huoletonta vuotta. Ja komiaa on kyllä uudella autolla ajella.
Vanhassa autossa ei ole yhtään mitään hävettävää kunhan pidät sen kunnossa, peset ja vahaat ja siivoat myös sisältä. Samat työt pitää joka tapauksessa hoitaa uudemmankin auton kanssa. On järkevää taloudellisuutta ajaa vanhemmalla autolla, koska jatkuvassa käytössä olevan auton arvo laskee koko ajan ja uuden auton arvo laskee kaikkein eniten.
Vierailija kirjoitti:
No ei se nyt loppujen lopuksi niin vanha ole. Suomessa autokanta on muutenkin vanhaa. Säästä rahaa ja osta sitten uusi auto vaikka osittain rahoituksella. Tuosta palkasta tuo 100e on kuitenkin aika paljon jo kuukaudessa ja auto on aina huono sijoitus.
Älä koskaan osta uutta, ellei ole rahaa heittää kaivoon.
13 v vuotta on autolle ihan normaali ikä, tuskin tuon ikäinen kulkine herättää mielipiteitä suuntaan tai toiseen. Riippuu myös merkistä. Tosin provohan tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiton suositukset on aina yläkanttiin mutta ne on hyvä pitää mielessä. Pyynti kannattaa asettaa yleensä -10% ja liiton suosituksen väliin. Eli kannattaa pyytää 2700-3000e. Pyyntöä ei kannata asettaa myöskään liian korkeaksi koska sitten sitä ainakin neuvotellaan alaspäin. Jos firma ajattelisi maksavansa 2500e ja työntekijä pyytää 2600e, niin myös firma saattaa suostua suorilta käsin 2600e.
2000 eur on jopa amk-inssille ihan naurettava pyyntö. 2500e nyt vähintään. Itse suosittelisin 2700 eur. Relevantilla työkokemuksella tietysti enemmän, mutta jos kokemusta ei ole juurikaan niin 2700 eur on hyvä.
T. Palkkatasoista paljon tietävä
Vähän off-topic: jos on tarjota jotain speciaalia, niin voi huoletta yli 3k pyytää. Suomessa on tiettyjä amk-inssin aloja, joissa voi pyytää reilusti jopa yli 4k.